1 204 046 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Första steget är väl att ta reda på om den är renoverad eller bytt till en bättre begagnad..V varpan1 skrev:Helt annan fråga. Precis köpt en 10 år gammal bil. En verkstad här i stan bytte eller renoverade motorn med hjälp av en motorbyggarfirma för precis över 3 år sedan. Motorn läcker nu olja. Verkar inte komma från blockhalvorna eller annat jobbigt, utan snarare från ventilkåpspackningen eller annat i närheten. Motorn har gått mindre än 1 000 mil sedan renoveringen, men det har ju gått lite över 3 år. Vad är rimligt att förvänta sig av verkstan i det här läget?
En renoverad motor bör man väl kunna ställa lite högre krav på, men samtidigt är ju ganska många reservdelar nuförtiden skit, så 3 år på en ventilkåpspackning av billigaste sort låter inte osannolikt tyvärr...
Sedan decennier har ju just motorolja varit klassad i olika kvaliteter som löpande har uppdaterats i takt med att nya motorer o krav tillkommit.V varpan1 skrev:Varför skulle jag inte vara säker på det? Tycker nivå 3 låter alldeles utmärkt tillräckligt.
Kul trivia är att jag kört roadracing på biltemas motorcykelolja under 5 år. Den motorn har endast gått på maxgas mellan 10 000 - 14 000 varv (där varvstoppet finns) och med effektuttag på 145hk på 750cc. Går oftare på ett hjul (fram eller bak) än båda hjulen. Våtkoppling som används endast vid nerväxling. Knappast normal användning. Men har ej upplevt några problem. Väldigt anekdotisk bevisning förstås, men jag tenderar efter denna erfarenhet inte att oroa mig över att den ena eller andra likadant specade motoroljan till nån pendlarkombi med en tredjedel av effektuttaget har en tlllverkares stämpel eller ej, som om det skulle påverka hur hållbart den puttrar fram på landsvägar i bilköer och gör nån "snärtig" omkörning då och då.
Om en oljetillverkare anger att oljan är klassad enligt en viss klass, och denna sedan finns upptagen som en godkänd klass av motortillverkaren, så ska det inte vara några problem.
Trodde detta var allmän kunskap, men vi har ju en ny generation bilägare som växer upp nu...
Du vem riktar du dig till med din attityd egentligen? Jag servade min egen bil själv första gången för över 20 år sedan så knipK karlmb skrev:Sedan decennier har ju just motorolja varit klassad i olika kvaliteter som löpande har uppdaterats i takt med att nya motorer o krav tillkommit.
Om en oljetillverkare anger att oljan är klassad enligt en viss klass, och denna sedan finns upptagen som en godkänd klass av motortillverkaren, så ska det inte vara några problem.
Trodde detta var allmän kunskap, men vi har ju en ny generation bilägare som växer upp nu...
Bra poäng! Motorn ska enligt pappren jag har varit skickad från bilverkstaden till en motorbyggarfirma, med instruktion om att plocka av lösa delar från motorn och meddela när den är klar för upphämtning, så den låter verkligen renoverad. Sen vet man ju inte hur noga den är ihopsatt sen, bilverkstaden kan ju ha snålat och återanvänt packningar tex?Dan_Johansson skrev:
Första steget är väl att ta reda på om den är renoverad eller bytt till en bättre begagnad..
En renoverad motor bör man väl kunna ställa lite högre krav på, men samtidigt är ju ganska många reservdelar nuförtiden skit, så 3 år på en ventilkåpspackning av billigaste sort låter inte osannolikt tyvärr...
Och det finns ett antal oljor ör varje märke som är godkända.K karlmb skrev:Sedan decennier har ju just motorolja varit klassad i olika kvaliteter som löpande har uppdaterats i takt med att nya motorer o krav tillkommit.
Lika med det du skriver.C cpalm skrev:
Jag har varit på ställen där oljebolagen tappar upp på Fat - Burkar - Plastflaskor och då är det bara namnet som ändras på förpackningen. Det är samma pip som fyller upp och med Fat så kommerr dom lite hur som helst för att fyllas.
Det behöver inte stå biltillverkarens namn på förpackningen, som dom vill och kan ta högre pris på
Här kan ni skriva in ert bilnummer och se vilka som är godkända för just er bil.
Ganska stor spännvid på priserna.
https://www.oljemagasinet.se/?gad_s...2IVjSXngvUsO5p2weA8o4TsrC&gclid=Cj0KCQiAnJHMB
Har aldrig själv lämnat in en motor på renovering, så jag vet inte mer än vad jag hör av andra - därav frågetecknet. Så jag skall inte fördjupa mig i vad som är praxis, däremot tror jag det helt klart är värt att kolla upp vilka garantier som lämnats på arbetet. Kanske med början hos motorbyggaren, om du vet vem det är.V varpan1 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det kan ju vara att de flyttat över allt från den gamla motorn till ett beg long block med...V varpan1 skrev:Bra poäng! Motorn ska enligt pappren jag har varit skickad från bilverkstaden till en motorbyggarfirma, med instruktion om att plocka av lösa delar från motorn och meddela när den är klar för upphämtning, så den låter verkligen renoverad. Sen vet man ju inte hur noga den är ihopsatt sen, bilverkstaden kan ju ha snålat och återanvänt packningar tex?
Knäpp ett kort, efter 1000 mil ska ju all aluminium se nytt ut...