V varpan1 skrev:
Varför skulle jag inte vara säker på det? Tycker nivå 3 låter alldeles utmärkt tillräckligt.

Kul trivia är att jag kört roadracing på biltemas motorcykelolja under 5 år. Den motorn har endast gått på maxgas mellan 10 000 - 14 000 varv (där varvstoppet finns) och med effektuttag på 145hk på 750cc. Går oftare på ett hjul (fram eller bak) än båda hjulen. Våtkoppling som används endast vid nerväxling. Knappast normal användning. Men har ej upplevt några problem. Väldigt anekdotisk bevisning förstås, men jag tenderar efter denna erfarenhet inte att oroa mig över att den ena eller andra likadant specade motoroljan till nån pendlarkombi med en tredjedel av effektuttaget har en tlllverkares stämpel eller ej, som om det skulle påverka hur hållbart den puttrar fram på landsvägar i bilköer och gör nån "snärtig" omkörning då och då.
Motor- och transoljor skulle vi nog kunna skapa en rekordlång tråd om. Viktigare än viskositet, typ (mineral, syntet osv) och pris/märke/API-klassning är sannolikt bytesintervallen. Isht på motoroljor påverkas alla smarta tillsatser fortare än oljans smörjande egenskaper varför både tid och mil spelar in. På en hoj blir det nästan automatiskt årligt byte - hösten alltså - men våra stackars bilmotorer får stå ut med en hel del...
 
V varpan1 skrev:
Varför skulle jag inte vara säker på det? Tycker nivå 3 låter alldeles utmärkt tillräckligt.

Kul trivia är att jag kört roadracing på biltemas motorcykelolja under 5 år. Den motorn har endast gått på maxgas mellan 10 000 - 14 000 varv (där varvstoppet finns) och med effektuttag på 145hk på 750cc. Går oftare på ett hjul (fram eller bak) än båda hjulen. Våtkoppling som används endast vid nerväxling. Knappast normal användning. Men har ej upplevt några problem. Väldigt anekdotisk bevisning förstås, men jag tenderar efter denna erfarenhet inte att oroa mig över att den ena eller andra likadant specade motoroljan till nån pendlarkombi med en tredjedel av effektuttaget har en tlllverkares stämpel eller ej, som om det skulle påverka hur hållbart den puttrar fram på landsvägar i bilköer och gör nån "snärtig" omkörning då och då.
De flesta av oss gissar jag håller oss till specifikationen, dvs rätt viskositet och kvalitetsklass SAMT rätt norm från biltillverkaren (tex vw 507 00). Även biltema håller sig ju till sådana normer så vad skulle skälet vara att välja bort ”rätt” olja från Nivå#2? Du känner att du har faktagrund för att påstå att någon helt annan olja i #3 skulle vara bättre än en i #2? Eller något annat skäl?

Det rimliga är nog snarare att ifrågasätta om bankörning några få mil med hög belastning är relevant när man väljer olja till en motor som ska gå 1500mil vardagskörning med hundratals kallstarter osv.
 
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D
H hovapettson skrev:
Motor- och transoljor skulle vi nog kunna skapa en rekordlång tråd om. Viktigare än viskositet, typ (mineral, syntet osv) och pris/märke/API-klassning är sannolikt bytesintervallen. Isht på motoroljor påverkas alla smarta tillsatser fortare än oljans smörjande egenskaper varför både tid och mil spelar in. På en hoj blir det nästan automatiskt årligt byte - hösten alltså - men våra stackars bilmotorer får stå ut med en hel del...
Jag vet inte vad som är rätt men Mercedes införde ju för många år sedan årlig service, eller ca 2500mil, jag vet inte om man sett positiva effekter av detta, de flesta kör ju kortare än milgränsen så det blir med automatik tätare oljebyten?
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet inte vad som är rätt men Mercedes införde ju för många år sedan årlig service, eller ca 2500mil, jag vet inte om man sett positiva effekter av detta, de flesta kör ju kortare än milgränsen så det blir med automatik tätare oljebyten?
Det gäller iprincip alla personbilstillverkare som kör longlfe - det finns alltid en 12månaders gräns på oljebytet oavsett hur lite du kört.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det gäller iprincip alla personbilstillverkare som kör longlfe - det finns alltid en 12månaders gräns på oljebytet oavsett hur lite du kört.
Har haft 1 år/4000 mil på Transiten.
Jag frågade vid servicen i maj om de skrivit fel på lappen i vindrutan där det borde stå 05/26 "Nä Ford har ändrat till 2 år"
 
Isakare Isakare skrev:
Har haft 1 år/4000 mil på Transiten.
Jag frågade vid servicen i maj om de skrivit fel på lappen i vindrutan där det borde stå 05/26 "Nä Ford har ändrat till 2 år"
Det kommer man nog få ångra....
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Det gäller iprincip alla personbilstillverkare som kör longlfe - det finns alltid en 12månaders gräns på oljebytet oavsett hur lite du kört.
Gör det verkligen det, Volkswagen har väl tex 2 år?

Jag är mer nyfiken på om man kan skönja ett mönster gällande skador, blir det mycket bättre med dubbel servicekostnad?
 
MathiasS MathiasS skrev:
De flesta av oss gissar jag håller oss till specifikationen, dvs rätt viskositet och kvalitetsklass SAMT rätt norm från biltillverkaren (tex vw 507 00). Även biltema håller sig ju till sådana normer så vad skulle skälet vara att välja bort ”rätt” olja från Nivå#2? Du känner att du har faktagrund för att påstå att någon helt annan olja i #3 skulle vara bättre än en i #2? Eller något annat skäl?

Det rimliga är nog snarare att ifrågasätta om bankörning några få mil med hög belastning är relevant när man väljer olja till en motor som ska gå 1500mil vardagskörning med hundratals kallstarter osv.
Valet handlar ju självklart om priset. Är det inte högre i hans "nivå 2" använder jag görna den oljan.

Motorn jag pratar om har gått 6000 mil utan att behöva öppnas, påbörjade sitt liv på bana vid 4000 mil. Det handlar inte om fåtal mil bankörning, men jag säger ju jättetydligt inte att jag har fakta så jag vet inte varför du hoppar på mig som om jag hade påstått det. Men om du själv hade misshandlat en motor så hårt utan konsekvenser hade nog du också blivit mer avslappnad inför tillverkares "certifieringar".
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det kommer man nog få ångra....
Fast håller man kvar vid 4000mil lär det väl inte vara så stor skillnad?
 
  • Gilla
  • Wow
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Gör det verkligen det, Volkswagen har väl tex 2 år?

Jag är mer nyfiken på om man kan skönja ett mönster gällande skador, blir det mycket bättre med dubbel servicekostnad?
Jag googlade nyligen, flera har 12 månader, några exempel finns också på längre intervall.
 
V varpan1 skrev:
Valet handlar ju självklart om priset. Är det inte högre i hans "nivå 2" använder jag görna den oljan.

Motorn jag pratar om har gått 6000 mil utan att behöva öppnas, påbörjade sitt liv på bana vid 4000 mil. Det handlar inte om fåtal mil bankörning, men jag säger ju jättetydligt inte att jag har fakta så jag vet inte varför du hoppar på mig som om jag hade påstått det. Men om du själv hade misshandlat en motor så hårt utan konsekvenser hade nog du också blivit mer avslappnad inför tillverkares "certifieringar".
Det finns många oljeexperter på internet som vet saker om olja som inte går att veta om man inte jobbar på ett oljelabb. Man kan också ha synpunkter på hur relevant en upplevelse är i ett större perspektiv. Tex ditt banåkande - om den inte går varm och aldrig startas med kall olja, hur mycket misshandel är det egentligen som gör att man kan dra några slutsatser kring oljeval i vardagsbilen? Högst tveksamt om du frågar mig. De helt olika driftsmiljöerna belastar oljan på olika sätt.

Du behöver inte känna dig påhoppad. Jag ifrågasätter bara om din slutsats är rimlig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
VW har väl 24månader på "service" men 12månder på "inspektion".

Långa service intervall brukar innebära dyra service, oljan till min bil som har 4000mil intervall kostar 120-140kr/l.
 
svesse84 svesse84 skrev:
VW har väl 24månader på "service" men 12månder på "inspektion".

Långa service intervall brukar innebära dyra service, oljan till min bil som har 4000mil intervall kostar 120-140kr/l.
VW brukar ju föreslå castrol longlife och vill ha 275kr litern för den.....samma olja köper man för en hundring litern på nätet....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns många oljeexperter på internet som vet saker om olja som inte går att veta om man inte jobbar på ett oljelabb. Man kan också ha synpunkter på hur relevant en upplevelse är i ett större perspektiv. Tex ditt banåkande - om den inte går varm och aldrig startas med kall olja, hur mycket misshandel är det egentligen som gör att man kan dra några slutsatser kring oljeval i vardagsbilen? Högst tveksamt om du frågar mig. De helt olika driftsmiljöerna belastar oljan på olika sätt.

Du behöver inte känna dig påhoppad. Jag ifrågasätter bara om din slutsats är rimlig.
Jag skulle säga att så höga varv och högt effektuttag sliter mer än kallstarter och jobbpendling. Krävs mycket av en oljefilm att göra sitt jobb vid konstant enormt högt varvtal och fullöppna gasspjäll. Dessutom cirkulerar oljan över kopplingen som misshandlas, blånar och lamellskivor som fransar sig, även om oljefiltret förstås tar dän det värsta.

En annan ej faktabelagd teori jag har är att långa serviceintervaller tar kål på motorer. Tex forden jag har nu, 5 000mil. Helt absurt, kan inte finnas mycket smörjande egenskaper kvar i den oljan. Dessutom i ett arbetsfordon.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Helt annan fråga. Precis köpt en 10 år gammal bil. En verkstad här i stan bytte eller renoverade motorn med hjälp av en motorbyggarfirma för precis över 3 år sedan. Motorn läcker nu olja. Verkar inte komma från blockhalvorna eller annat jobbigt, utan snarare från ventilkåpspackningen eller annat i närheten. Motorn har gått mindre än 1 000 mil sedan renoveringen, men det har ju gått lite över 3 år. Vad är rimligt att förvänta sig av verkstan i det här läget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.