1 204 279 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
C cpalm skrev:
Jag provar att posta ett AI-svar och hoppas ingen märker något...
Här är vad de olika delarna betyder:
- Symbolen längst upp: Föreställer en ljuddämpare/avgassystem och indikerar att informationen rör just avgasrening.
- 1,7 i en rutan: Detta är det viktigaste värdet för dig. Det är bilens k-värde (absorptionskoefficient). Det anger den högsta tillåtna tätheten på avgasröken (grumling) för just din motor. Vid en besiktning mäts rökutsläppet, och det får inte överstiga 1,7.
- E2 i en cirkel: Detta är ett typgodkännandemärke som visar att komponenten eller fordonet är godkänt enligt EU-standarder. Siffran 2 står specifikt för att godkännandet utfärdats i Frankrike.
- 24 R-: Detta hänvisar till det specifika FN/ECE-reglemente (nr 24) som rör mätning av rökutsläpp från dieselmotorer.
- 82 00 106 571: Detta är artikelnumret på själva dekalen, vilket ofta är specifikt för bilmodeller från Renault-koncernen (Renault, Dacia, Nissan).
Rätt skrämmande ändå.Isakare skrev:
Inte ens en auktoriserad verkstad viste vad de skulle hälla för olja i motorn.
Runt 15 år sen, lämnade in min Peugeot Partner på service, tyckte motorn knackade när den blev varm.
I boken fanns en mycket tydlig tabell med röda och gröna kryss vilken olja bensin resp diesel skulle ha.
Rekomenderat för diseln var 10-40 el 15-50 för varmare klimat, de hade hällt i 0-30.
"Vi har bara en olja på verkstaden, den ska fungera till alla bilar"
Mycket märkligt då Peugeot och dieselmotorer inte var nån nyhet då.
Motorn var den gamla TD, inte Hdi som kom året efter denna tillverkades.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Känner igen det där 😆
Det går tydligen att ta sig fram på vintern med skotersläp utan fyrhjulsdrift.
https://teknikensvarld.expressen.se...julsdrift-vanligare-i-danderyd-an-i-norrland/
https://teknikensvarld.expressen.se...julsdrift-vanligare-i-danderyd-an-i-norrland/
Faktum är att det finns mer plats att bygga uppförsbackar med lägre lutning i Norrland.useless skrev:
Här har vi en rejält brant uppförsbacke som börjar med en 90 graders sväng vid avfarten från stora vägen. Det händer ganska mycket i den under vintern.
Själv har jag kanat baklänges med släpet och ut på stora vägen när jag valde fel dragbil en dag. Har att välja på fram- och fyrhjulsdrift.
Har en Eberspächer D5WS 252502 i min Transit Connect. Ska byta färbränningsluftafläkt. Kostar 3464kr + stift, sil, packningar....
Hittat en fläkt i ett renoveringskit som är till just Eberspächer D5WS 25xxxx men de sista siffrorna är inte samma, funkar det ändå eller inte?
Hittat en fläkt i ett renoveringskit som är till just Eberspächer D5WS 25xxxx men de sista siffrorna är inte samma, funkar det ändå eller inte?
Vi pratade olja tidigare. Tänkte delge en biltillverkares syn på saken. Jag tyckte det var intressant och tänkvärt. Visst, det är en parts åsikter, det ska man ha med sig. Biltillverkaren namnges inte, får heta biltillverkaren.
Det finns 3 nivåer på oljor till din bil.
Först, originalolja.
Alla smörjmedel utvecklas och provas för att uppfylla biltillverkarens standard.
Standarden definierar de krav ett smörjmedel måste uppfylla för att få ett biltillverkargodkännande.
Utvecklat i nära samarbete med utvald olje och additivtillverkare och deras tekniska expertis.
Nivå 2.
I enlighet med gällande konkurrenslagstiftning kan alla smörjmedelstillverkare begära att få biltillverkarens godkännande på sitt smörjmedel.
För att bli godkänt krävs data på produkten och om informationen uppfyller biltillverkarens specifikationer så utfärdas ett godkännande.
Smörjmedelstillverkaren har rätt att sälja produkten under eget namn med ett biltillverkarens godkännande.
Biltillverkaren utför inga tester på produkten, garanterar inte kvalitet eller funktion på bilen. Biltillverkaren tar inget ansvar vid användning av produkten.
Nivå 3. Smörjmedel utan biltillverkarens godkännande.
I enlighet med gällande konkurrenslagstiftning kan alla smörjmedelstillverkare som enligt egen bedömning uppfyller biltillverkarens krav ange detta på sina flaskor.
Vanligt förekommande fraser:
Rekommenderas för, Passar där xx rekommenderas. Lämpligt för, Utvecklad för. Möter specifikation xx, Möter kraven för xx.
Är du fortfarande säker på att du har rätt olja i bilen?
Först, originalolja.
Alla smörjmedel utvecklas och provas för att uppfylla biltillverkarens standard.
Standarden definierar de krav ett smörjmedel måste uppfylla för att få ett biltillverkargodkännande.
Utvecklat i nära samarbete med utvald olje och additivtillverkare och deras tekniska expertis.
Nivå 2.
I enlighet med gällande konkurrenslagstiftning kan alla smörjmedelstillverkare begära att få biltillverkarens godkännande på sitt smörjmedel.
För att bli godkänt krävs data på produkten och om informationen uppfyller biltillverkarens specifikationer så utfärdas ett godkännande.
Smörjmedelstillverkaren har rätt att sälja produkten under eget namn med ett biltillverkarens godkännande.
Biltillverkaren utför inga tester på produkten, garanterar inte kvalitet eller funktion på bilen. Biltillverkaren tar inget ansvar vid användning av produkten.
I enlighet med gällande konkurrenslagstiftning kan alla smörjmedelstillverkare som enligt egen bedömning uppfyller biltillverkarens krav ange detta på sina flaskor.
Rekommenderas för, Passar där xx rekommenderas. Lämpligt för, Utvecklad för. Möter specifikation xx, Möter kraven för xx.
Minns när jag åkte Mustang 2005a och Volvohandlaren började sälja Ford, då kom erbjudande om Ford originalservice så jag ringde och frågade vad för olja dom skulle slå i den, 0w-30 sa dom. Ja men Ford säger ju att det ska vara 0w-20 i den? Äsch det går lika bra med 0w-30 sa dom... Så noga var det.
Angående motorolja så är det ju allmänt känt att det är flaskan/dunken med den finaste designen och mest guldfärg som innehåller den bästa oljan.
*Obs. inlägget ovan innehåller en stor portion ironi. [ https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi ]
*Obs. inlägget ovan innehåller en stor portion ironi. [ https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi ]
Byter kylare på Saaben, haft denna nissens i 3 år nu kanske.
Men det större projektet är att byta primären till en eftermarknads 8.8, kylaren m.m. ska ändå bort då. Lite det jag väntat på, slår flera flugor i en smäll. Kanske man hinner med lite rost borttagning och målning också.
Främre motorkudde är helt slut den också.
Försökt rengöra området innan jag plockar bort kåpan
Och där ser man primären, det nedre drevet, det och kedjorna och spännaren ska bytas.
Så långt har jag kommit än så länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det större projektet är att byta primären till en eftermarknads 8.8, kylaren m.m. ska ändå bort då. Lite det jag väntat på, slår flera flugor i en smäll. Kanske man hinner med lite rost borttagning och målning också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och där ser man primären, det nedre drevet, det och kedjorna och spännaren ska bytas.
Logga in
Skapa konto
Lägg ingen trasa och kniv på hjulhuset när du varmkör sen.DennisCA skrev:
Byter kylare på Saaben, haft denna nissens i 3 år nu kanske.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det hade en kompis lyckats med, när fläkten gick igång drog den in trasan och kniven som slog hål i den nya kylaren 😳
Varför skulle jag inte vara säker på det? Tycker nivå 3 låter alldeles utmärkt tillräckligt.B Bjober skrev:Vi pratade olja tidigare. Tänkte delge en biltillverkares syn på saken. Jag tyckte det var intressant och tänkvärt. Visst, det är en parts åsikter, det ska man ha med sig. Biltillverkaren namnges inte, får heta biltillverkaren.
Först, originalolja.
Nivå 2.
Kul trivia är att jag kört roadracing på biltemas motorcykelolja under 5 år. Den motorn har endast gått på maxgas mellan 10 000 - 14 000 varv (där varvstoppet finns) och med effektuttag på 145hk på 750cc. Går oftare på ett hjul (fram eller bak) än båda hjulen. Våtkoppling som används endast vid nerväxling. Knappast normal användning. Men har ej upplevt några problem. Väldigt anekdotisk bevisning förstås, men jag tenderar efter denna erfarenhet inte att oroa mig över att den ena eller andra likadant specade motoroljan till nån pendlarkombi med en tredjedel av effektuttaget har en tlllverkares stämpel eller ej, som om det skulle påverka hur hållbart den puttrar fram på landsvägar i bilköer och gör nån "snärtig" omkörning då och då.