B Bjober skrev:
Det är nog tyvärr väldigt vanligt.
Jag vet och visste inte alltid genom åren exakt vilken olja vi hade i slangarna på verkstaden . Vi har genom åren haft Preem, OKQ8, Mobil bland annat men valt att köpa den via biltillverkaren. Det blir garanterat rätt olja.
Det är när man ska skaffa hem en olja till en kund med nått udda märke man märker hur komplext det kan vara.
I många fall väljer nog sen kunden att slå den oljan i fler olika fordon än de först sade.
Börjar man rota i det så har varje leverantör så sjukt många olika oljor.
När verkstaden inte ens tippar i rätt viscositet på oljan undrar man ju hur de valt askhalt, zinkhalt, skumhämmare mm mm.
Man kan alltid följa oljeguiderna för respektive leverantör, mobil1, castrol etc tex
https://www.castrol.com/sv_se/sweden/home/product-finder.html

Alla haren även mobil,shell m.m

C
Sen kan man ju också kika på skylten under motorhuven, där det normalt står vilken oljetyp/kvalitet som anvisas.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sen kan man ju också kika på skylten under motorhuven, där det normalt står vilken oljetyp/kvalitet som anvisas.
Jag har inte hittat den skylten på bilar från VAG, vet du precis var den sitter och kan upplysa mig?

A A-Man_08 skrev:
Man kan alltid följa oljeguiderna för respektive leverantör, mobil1, castrol etc tex
[länk]

Alla haren även mobil,shell m.m
Mmm. Det var just i en sådan tabell jag fann att oljan "ej längre uppfyller tillverkarens krav".
Återkommer i ämnet.

RoTe
F fribygg skrev:
Jag har inte hittat den skylten på bilar från VAG, vet du precis var den sitter och kan upplysa mig?
Kolla instruktionsboken

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kolla instruktionsboken
Det har jag gjort, vet vilken kvalitet och mängd som rekomenderas men har inte sett nån skylt i motorrummet varken på den nuvarande eller den förra Skodan.

RoTe
F fribygg skrev:
Det har jag gjort, vet vilken kvalitet och mängd som rekomenderas men har inte sett nån skylt i motorrummet varken på den nuvarande eller den förra Skodan.
Då erbjuder inte den biltillverkaren en klisterlapp i motorrummet högst troligt. Andra gör det.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Då erbjuder inte den biltillverkaren en klisterlapp i motorrummet högst troligt. Andra gör det.
Eller så finns det en skylt som jag missar...

C
F fribygg skrev:
Ingen aning var VAG sätter den eller om de ens har någon, men den brukar sitta på kanten längs grillen.

Så här ser det ut i min Renault:
Text och symboler på en bilkomponent, inklusive oljefilterikon och siffrorna "1,7", "F2", "24 R-", samt serienummer "82 00 106 571".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan som synes vara lite kryptisk...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Mmm. Det var just i en sådan tabell jag fann att oljan "ej längre uppfyller tillverkarens krav".
Återkommer i ämnet.
Jag tror det handlar om när det kommer en ny klassning så ändras kravet på oljan.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
-25 C imorse och naturligtvis började den elektriska motorvärmaren på lillbilen att skjuta säkringen till eluttaget. Det märkliga är att den går i några minuter innan det smäller.

Några ideer vad som händer? Min egen teori är att något händer som orsakar kortslutning när värmen i värmaren börjar byggas upp. Men hur felsöker jag?

M Myckling skrev:
-25 C imorse och naturligtvis började den elektriska motorvärmaren på lillbilen att skjuta säkringen till eluttaget. Det märkliga är att den går i några minuter innan det smäller.

Några ideer vad som händer? Min egen teori är att något händer som orsakar kortslutning när värmen i värmaren börjar byggas upp. Men hur felsöker jag?
Kortslut i kontakten antingen vägg eller på bilen.

A A-Man_08 skrev:
Kortslut i kontakten antingen vägg eller på bilen.
Men då borde säkringen lösa ut direkt jag sätter i kontakten. Värmaren går som sagt ett antal minuter innan den löser ut.

M Myckling skrev:
Men då borde säkringen lösa ut direkt jag sätter i kontakten. Värmaren går som sagt ett antal minuter innan den löser ut.
Har du både motor och kupevärmare?

C
C cpalm skrev:
Så här ser det ut i min Renault:
Kan som synes vara lite kryptisk...
Får väl tillägga att jag inte vet om just den skylten faktiskt säger nåt om vilken olja det skall vara, men det är den typen av skylt man skall kolla efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.