1 204 288 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Lastfartyg byter ju aldrig olja så nog har det en avgörande skillnad + iaf. Scania har väl en oljecentrifug som renar oljan bättre än vanligt filter om jag fattat rätt, men vet inte bytesintervaller på lastbilarOmogen skrev:
Finns nog ännu fler dåliga VW motorer.. men om man köper en Tyskbil med premiumpris tänker jag att förväntningarna är högre än om man har en sånRoTe skrev:
(Fö har jag nog själv den motorn i personbilen och den går fortfarande bra och snålt efter sex år och ca 18000mil) Hitills tankat precis 9200 liter vanlig 95oktan och dryga1500 av de 18000milen har nog varit med släp)Isakare skrev:
Fast så gör man inte utan man följer i bästa fall tillverkarens serviceintervall. Kanske att vissa bilar får bättre underhåll när dom kommer till femte ägaren och 20 års ålder, då den ägaren kommer byta olja själv.K karlmb skrev:
Håller även Ford och Peugeots nyare motorer med rem oljebad om man väljerK karlmb skrev:
'normal olja' från Biltema? Hur länge/hur många år och mil? ( Håller motorn verkligen tillräckligt länge så man hinner sälja bilen och köpa en bättre konstruktion?)
Håller Fords focus gamla etanol motor verkligen med 1500mils oljebytesintervall, minst jag rätt skulle man byta olja efter max 1000mil på E85 och då vore ju 50%längre bytesintervall på oljan fantastiskt för driftsekonomin på en sån etanolbil nu när E85 går att köpa för dryga 12kr/l
Håller oljan minst samma klass som original ((bortsett från att den inte är nån "longlifeolja" eller att motorn har våtrem) så är det inga problem.F fribygg skrev:Håller även Ford och Peugeots nyare motorer med rem oljebad om man väljer
'normal olja' från Biltema? Hur länge/hur många år och mil? ( Håller motorn verkligen tillräckligt länge så man hinner sälja bilen och köpa en bättre konstruktion?)
Håller Fords focus gamla etanol motor verkligen med 1500mils oljebytesintervall, minst jag rätt skulle man byta olja efter max 1000mil på E85 och då vore ju 50%längre bytesintervall på oljan fantastiskt för driftsekonomin på en sån etanolbil nu när E85 går att köpa för dryga 12kr/l
Med våtrem så får man söka rätt olja på nätet.
Poängen är att byta mkt oftare.
Att tillverkare med etanolmotorer satt ännu kortare intervall talar egentligen för det jag säger, long-life kommer att bli din motors död.
(Sedan är det en annan 5a att etanolmotorer i själva verket inte alls behöver ny olja oftare, tvärtom, man bör kunna göra mkt längre med dessa pga mindre sot och svalare förhållanden i motorn. Det är bara en helgardering för de få kunder som kör massa korta sträckor vintertid utan att oljan värms upp tillräckligt. Då ångar aldrig etanol av från oljan utan ansamlas till skadliga nivåer).
Min lilla franska skåpbil är det normalt 4500mil eller 1gång/år.
Dock är min bil är Dangel-4x4 så det är 2500mil oljebyte på växellåda och bakaxel.
Undra dock hur många som gör den servicen vid rätt mil då serviceindikatorn i bilen är ställd på 4500mil.
Kör ca 2500mil/år. Eftersom jag äger bilen privat och önskar ha den i några år så kör jag alla oljebyten när jag skiftar däck. Så det är 1000-1200mil mellan bytena.
Kostar i delar ca 1000kr och tar med däckbytet en förmiddag.
En service hos märkesverkstaden kostar minst 6000kr.
Dock är min bil är Dangel-4x4 så det är 2500mil oljebyte på växellåda och bakaxel.
Undra dock hur många som gör den servicen vid rätt mil då serviceindikatorn i bilen är ställd på 4500mil.
Kör ca 2500mil/år. Eftersom jag äger bilen privat och önskar ha den i några år så kör jag alla oljebyten när jag skiftar däck. Så det är 1000-1200mil mellan bytena.
Min förra fransk-tyska minibuss som jag servade själv hade också väldigt långt intervall. Men å andra sidan hade den 8 liter olja i en fyrcylindrig tvålitersmotor, så tillverkaren verkar ha tagit höjd för att de ska funka med långa intervaller. Bilmodellen används ju ofta i yrkestrafik, så att byta olja var 1500'e mil kan innebära att bilen måste in på service 5 gånger om året. Det är nog svårt att få acceptans för det hos t ex ett taxibolag.svesse84 skrev:
Min lilla franska skåpbil är det normalt 4500mil eller 1gång/år.
4500-6000mil är normala intervaller. Kortare för mycket kraftuttagskörning och längre för snällare långkörningar.Omogen skrev:
Runt 35 liter olja. Tittar man på motorn skulle jag säga att tråget är i typ samma proportion som en personbilsmotor.
Vi noterade att bilar med för långa oljebytesintervall började förbruka olja i slutet på perioden, det var en tydlig indikator på att minska miltalet.
Det här är bilar som till 100% går med tillverkarens originalolja och originalfilter.
Jag tror knappt jag träffat en kund som vet vilken olja de ska hälla i motorn. De står som frågetecken när jag berättar vilket godkännandenummer oljan ska uppfylla.
-Vadå? Är det en syntet eller??
I bästa fall har man ett hum om en API klass som kanske duger. Men den klassningen använder inte biltillverkaren.
Det intressanta är att oljetillverkare kan märka dunken "möter kraven för *biltillverkaren*" utan att biltillverkaren ens luktat på oljan. Absolut inte provkört den i sina motorer.
Jag hittade nyss en rekommendationstabell på oljor som sades passa "min" motor. Pyttesmå siffror i marginalen indikerade att det fanns mer info i fotnoten....jodå, "tillverkaren har dragit tillbaks sitt godkännande på denna produkt" och "produkten har ett föråldrat cerifikat".
Återkommer i ämnet lite senare.
Inte ens en auktoriserad verkstad viste vad de skulle hälla för olja i motorn.B Bjober skrev:4500-6000mil är normala intervaller. Kortare för mycket kraftuttagskörning och längre för snällare långkörningar.
Runt 35 liter olja. Tittar man på motorn skulle jag säga att tråget är i typ samma proportion som en personbilsmotor.
Vi noterade att bilar med för långa oljebytesintervall började förbruka olja i slutet på perioden, det var en tydlig indikator på att minska miltalet.
Det här är bilar som till 100% går med tillverkarens originalolja och originalfilter.
Jag tror knappt jag träffat en kund som vet vilken olja de ska hälla i motorn. De står som frågetecken när jag berättar vilket godkännandenummer oljan ska uppfylla.
-Vadå? Är det en syntet eller??
I bästa fall har man ett hum om en API klass som kanske duger. Men den klassningen använder inte biltillverkaren.
Det intressanta är att oljetillverkare kan märka dunken "möter kraven för *biltillverkaren*" utan att biltillverkaren ens luktat på oljan. Absolut inte provkört den i sina motorer.
Jag hittade nyss en rekommendationstabell på oljor som sades passa "min" motor. Pyttesmå siffror i marginalen indikerade att det fanns mer info i fotnoten....jodå, "tillverkaren har dragit tillbaks sitt godkännande på denna produkt" och "produkten har ett föråldrat cerifikat".
Återkommer i ämnet lite senare.
Runt 15 år sen, lämnade in min Peugeot Partner på service, tyckte motorn knackade när den blev varm.
I boken fanns en mycket tydlig tabell med röda och gröna kryss vilken olja bensin resp diesel skulle ha.
Rekomenderat för diseln var 10-40 el 15-50 för varmare klimat, de hade hällt i 0-30.
"Vi har bara en olja på verkstaden, den ska fungera till alla bilar"
Mycket märkligt då Peugeot och dieselmotorer inte var nån nyhet då.
Motorn var den gamla TD, inte Hdi som kom året efter denna tillverkades.
Det är nog tyvärr väldigt vanligt.Isakare skrev:
Inte ens en auktoriserad verkstad viste vad de skulle hälla för olja i motorn.
Runt 15 år sen, lämnade in min Peugeot Partner på service, tyckte motorn knackade när den blev varm.
I boken fanns en mycket tydlig tabell med röda och gröna kryss vilken olja bensin resp diesel skulle ha.
Rekomenderat för diseln var 10-40 el 15-50 för varmare klimat, de hade hällt i 0-30.
"Vi har bara en olja på verkstaden, den ska fungera till alla bilar"
Mycket märkligt då Peugeot och dieselmotorer inte var nån nyhet då.
Motorn var den gamla TD, inte Hdi som kom året efter denna tillverkades.
Jag vet och visste inte alltid genom åren exakt vilken olja vi hade i slangarna på verkstaden . Vi har genom åren haft Preem, OKQ8, Mobil bland annat men valt att köpa den via biltillverkaren. Det blir garanterat rätt olja.
Det är när man ska skaffa hem en olja till en kund med nått udda märke man märker hur komplext det kan vara.
I många fall väljer nog sen kunden att slå den oljan i fler olika fordon än de först sade.
Börjar man rota i det så har varje leverantör så sjukt många olika oljor.
När verkstaden inte ens tippar i rätt viscositet på oljan undrar man ju hur de valt askhalt, zinkhalt, skumhämmare mm mm.