1 204 340 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Vad sorgligt, det bygger på att göra det enkelt att äga bilen för den första ägaren. Det kan bli väldigt dyrt att köpa en så dåligt servad bil för senare ägare. Tyvärr är många okunniga och köper skiten.
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Här är väl problemet att man i vissa länder byter olja stup i kvarten och därför använder olja av lägsta möjliga kvalitet. Den här artikeln är inte ny, men för några år sedan var 10% av motoroljan som såldes i USA avsedd för bilar av 1930 års modell och äldre.Isakare skrev:
https://www.synlube.com/apisaoil.htm
Drog upp oljestickan på den hyrbil jag åker i Spanien just nu.
Oljebyte är nog inget de pysslar med i onödan, det var en kolsvart gegga som i en gammal diesel, bilen är 2 år gammal och gått 4.300 mil, bensin.
Oljebyte är nog inget de pysslar med i onödan, det var en kolsvart gegga som i en gammal diesel, bilen är 2 år gammal och gått 4.300 mil, bensin.
Jag gör samma sak.
Köper olja och filter och får det bytt för några hundralappar.
Olja är dessutom billigt om man köper det på kampanj.
Och byter man varje år runt 1500 mil så kan man köpa vilken olja som helst bara den är rätt klassning.
Köper olja och filter och får det bytt för några hundralappar.
Olja är dessutom billigt om man köper det på kampanj.
Och byter man varje år runt 1500 mil så kan man köpa vilken olja som helst bara den är rätt klassning.
Här hade vi ett exempel som ni kanske inte minns. https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/post-5165576
BMW X6 uttagen 2010, motorn bytt på garanti 2012-09-19 vid 9340 mil trots att den var "fullservad" var 3000:e mil. Det är säkert ett unikt undantag om du frågar BMW. Jag är övertygad om att man gör klokt i att byta minst var 12:e månad efter inte mycket mer än 1000 mil om bilen ska behållas länge.
BMW X6 uttagen 2010, motorn bytt på garanti 2012-09-19 vid 9340 mil trots att den var "fullservad" var 3000:e mil. Det är säkert ett unikt undantag om du frågar BMW. Jag är övertygad om att man gör klokt i att byta minst var 12:e månad efter inte mycket mer än 1000 mil om bilen ska behållas länge.
Finns gott om dåliga bmw-motorer.T TommyC skrev:Här hade vi ett exempel som ni kanske inte minns. [länk]
BMW-ägare kör kanske tuffare med sina bilar eller nåt.RoTe skrev:
För en ordinärt körd brukshäck hade jag inte brytt mig så mycket om longlife eller ej, men jag hade varit noga med att sköta på utsatta intervaller och använda korrekt olja osv.
Hade jag haft väldigt många kallstarter och korta sträckor hade jag möjligtvis anpassat det lite, det är faktiskt möjligt.
Men min nuvarande V60 har jag bara gått på servidelampan, när den lyser servar jag. Och den har jag ägt och kört ca 33000 mil och känner mig inte färdig än...
Hade en passat -01 1.8T den var det longlife på, bytte olja och filter enl rekommendationer och det resulterade i ett igensatt filter till oljepumpen.
Hade lite tur då en kompis var arbetslös och duktig på att skruva så han bytte åt mig för en billig peng.
Nu byter jag olja och filter på ca 1500 mil
Hade lite tur då en kompis var arbetslös och duktig på att skruva så han bytte åt mig för en billig peng.
Nu byter jag olja och filter på ca 1500 mil