Hoppsan, det hade jag ingen aning om. Jag hade hoppats att inte alla vill förstöra kundernas bilar i förtid.

Audi har det, Volvo har det, BMW har det, Merca kör 2500mil. Så det fungerar nog rätt bra så länge man inte fuskar med tidsintervallet.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vad sorgligt, det bygger på att göra det enkelt att äga bilen för den första ägaren. Det kan bli väldigt dyrt att köpa en så dåligt servad bil för senare ägare. Tyvärr är många okunniga och köper skiten.

Isakare Isakare skrev:
Han menade på att fel olja var största anledningen till problem, dessa motorer ska ju ha en speciell olja.
Här är väl problemet att man i vissa länder byter olja stup i kvarten och därför använder olja av lägsta möjliga kvalitet. Den här artikeln är inte ny, men för några år sedan var 10% av motoroljan som såldes i USA avsedd för bilar av 1930 års modell och äldre.

https://www.synlube.com/apisaoil.htm

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Drog upp oljestickan på den hyrbil jag åker i Spanien just nu.
Oljebyte är nog inget de pysslar med i onödan, det var en kolsvart gegga som i en gammal diesel, bilen är 2 år gammal och gått 4.300 mil, bensin.

Jag gör samma sak.
Köper olja och filter och får det bytt för några hundralappar.
Olja är dessutom billigt om man köper det på kampanj.
Och byter man varje år runt 1500 mil så kan man köpa vilken olja som helst bara den är rätt klassning.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Här hade vi ett exempel som ni kanske inte minns. https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/post-5165576

BMW X6 uttagen 2010, motorn bytt på garanti 2012-09-19 vid 9340 mil trots att den var "fullservad" var 3000:e mil. Det är säkert ett unikt undantag om du frågar BMW. Jag är övertygad om att man gör klokt i att byta minst var 12:e månad efter inte mycket mer än 1000 mil om bilen ska behållas länge.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag sålde iväg mina hjul som började göra likdant, porer i aluminiumfälgen gissade jag på. Fick 1.500kr för 10år sedan

[bild]
Lösningen för mig blev en slang, efter att krängaren försökt 3 ggr med bl a lim.
Känns ingen skillnad alls.

H Hybro skrev:
Lösningen för mig blev en slang, efter att krängaren försökt 3 ggr med bl a lim.
Känns ingen skillnad alls.
Hade trycksensorer i de hjulen så slang var inte ett alternativ

TPMS-komponenter med sensorkropp och ventildel, numrerade delar: sensor, ventil, skruv och ventilinsida.

Aha. Modent

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
T TommyC skrev:
Här hade vi ett exempel som ni kanske inte minns. [länk]

BMW X6 uttagen 2010, motorn bytt på garanti 2012-09-19 vid 9340 mil trots att den var "fullservad" var 3000:e mil. Det är säkert ett unikt undantag om du frågar BMW. Jag är övertygad om att man gör klokt i att byta minst var 12:e månad efter inte mycket mer än 1000 mil om bilen ska behållas länge.
Finns gott om dåliga bmw-motorer.

RoTe RoTe skrev:
Är dom sämre än alla andra som också kör longlife?
BMW-ägare kör kanske tuffare med sina bilar eller nåt.
För en ordinärt körd brukshäck hade jag inte brytt mig så mycket om longlife eller ej, men jag hade varit noga med att sköta på utsatta intervaller och använda korrekt olja osv.
Hade jag haft väldigt många kallstarter och korta sträckor hade jag möjligtvis anpassat det lite, det är faktiskt möjligt.

Men min nuvarande V60 har jag bara gått på servidelampan, när den lyser servar jag. Och den har jag ägt och kört ca 33000 mil och känner mig inte färdig än...

Hade en passat -01 1.8T den var det longlife på, bytte olja och filter enl rekommendationer och det resulterade i ett igensatt filter till oljepumpen.
Hade lite tur då en kompis var arbetslös och duktig på att skruva så han bytte åt mig för en billig peng.
Nu byter jag olja och filter på ca 1500 mil

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är dom sämre än alla andra som också kör longlife?
Som jag fattat det håller väl BMW bättre än VW på longlife ( men mina egna erfarenheter av VAG diesel med 5000mils serviceintervall är snart ett kvartssekelgamla så de är knappast relevanta för dagens motorer och oljor)

Hur långt o länge går en lastbil på sin olja? Gör en större oljemängd att man kan ha längre intervaller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.