Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns väl ingen anledning att köra något annat än samma som är i?

Edit; Vissa sorter kan bilda nån gröt om man blandar dem, men det brukar gå hyfsat att skölja ur... Är du osäker kan du ju alltid skölja med vatten mellan...
Hur vet jag vad som är i ?
Kamremmen är bytt minst en gång tidigare, gjort på mindre ej märkesverkstad

Jag hade utgått från att det är rätt kylarvätska i, även en mindre verkstad bör ju se fördelarna med att göra rätt.. 🤷

Vet inte hur Trodo funkar med kylarvätska, på Autodoc har de bara slängt in allt de har i kategorin när jag kollat efter kylarvätska.. kan nog vara bra att kolla fler källor på vad bilen ska ha....

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag hade utgått från att det är rätt kylarvätska i, även en mindre verkstad bör ju se fördelarna med att göra rätt.. 🤷

Vet inte hur Trodo funkar med kylarvätska, på Autodoc har de bara slängt in allt de har i kategorin när jag kollat efter kylarvätska.. kan nog vara bra att kolla fler källor på vad bilen ska ha....
Eftersom den har PSA kraven så bör det ju vara rätt tänker jag

2 viktiga saker hade avgjort vad jag köpt för glykol.

Är det en dieselmotor finns risken för kavitationsskador på cylinderfoder efter många mil. Jag har sett "maskhål" rätt igenom riktigt tjocka cylinderfoder. Ja, det ser lite likt ut en larv som ätit hål i trä.
Så där är det viktigt med rätt kavitationshämmande medel och rätt bytesintervall eftersom skyddet avtar med tiden.
Vätskor som är blandbara med alla sorter kan man nog anta saknar detta skydd.

Sen är det trånga celler i kylar och värmepaket som sätts igen lätt om fel vätskor blandas eller om rostskyddet inte fungerar. Jakten på kompakta mått och hög prestanda har lett fram till cellkanaler i storleksordningen en millimeter. Då slammar det snabbt igen.

Isakare Isakare skrev:
[bild]
Kul regnummer men riktigt så fort har det knappast gått.....

• Gilla
  • Haha
redarn och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
nino nino skrev:
Hur vet jag vad som är i ?
Kamremmen är bytt minst en gång tidigare, gjort på mindre ej märkesverkstad
Det står i manualen vilken glykolspec som gäller. Vad som är i är svårare att veta. Bäst är att spola ur allt och fylla på helt nytt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Trodo frågade vilken färg det var, om den som var i var rosa så var den glykolen jag beställt rätt.
Jaja det är rätt spec och jag kommer nog att fylla systemet med vatten och tömma sen fylla på med nytt

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ska du byta vattenpump är det ju aldrig fel att testa tätheten med vatten innan man fyller på kylarvätska...

Och blanda inte kylarvätskan med kranvatten, men det vet du säkert redan...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ska du byta vattenpump är det ju aldrig fel att testa tätheten med vatten innan man fyller på kylarvätska...

Och blanda inte kylarvätskan med kranvatten, men det vet du säkert redan...
Det hade jag nog troligen gjort, men den här är färdigblandad som tur är

Kan man göra ett GAAH här?

Tittar på beggad bil till föräldrarna. XC60. Hittar en fin bil i närheten som dock har lite skum servicehistorik. Handlaren ringer till volvo för att kolla och får besked att det är ok (jag hör samtalet, inget fiffel där). Vill ändå förstå vad serviceintervallet ska vara så jag svänger in på Volvo på väg från jobbet och pratar med en mekaniker i verkstaden - han visar exakt vad som gäller för just denna bil (12 månader, 3000mil eller 650h på motorn, det som inträffar först) så visst fattas det en service i detta fall (det blev 24 månader och 3000mil mellan service). Rent funktionsmässigt är det väl inte toppen, men heller ingen katastrof - men, det kan äventyra en maskinskadeförsäkring och det är ju inte så bra.... man undrar ju hur volvo som svarade första gången tänkte.....

3000 mil på samma olja skulle jag aldrig köpa. BMW har ju kört med det och resultatet är som förväntat.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är så alla tillverkares longlife fungerar. Dock hinner ju inte de flesta köra så mycket på ett år, så följer man bara anvisningen så slipper man det. Själv byter jag också oftare, men jag tror inte det är några större problem med 3000mil på samma olja, om det sker inom ett år.

RoTe
T TommyC skrev:
3000 mil på samma olja skulle jag aldrig köpa. BMW har ju kört med det och resultatet är som förväntat.
Är dom sämre än alla andra som också kör longlife?

Jag vet inte vilka som tillåter 3000 mil på samma olja förutom BMW. Troligen lika kass om de är fler.

RoTe
Trodde 3000 mil var standard...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.