1 204 359 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Man blir nästan tårögd.
(Och sugen på att köpa en rosthög)
(Och sugen på att köpa en rosthög)
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 670 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 670 inlägg
Ja trodde ärligt inte den va så dålig som den va..Dan_Johansson skrev:
Andra sidan så kanske ja bytt 35-40cm in på golvet
Även halvvägs in i bakluckan
Taklucka i all ära men satan va det rostar runt balkarna
Medans höger sidan är man inne på 50-55cm för se hur bakluckan mår på denna sida.
DennisCA skrev:
Man får, så klart, beakta att det i en sådan renovering väger väldigt tungt att allt är original.Dan_Johansson skrev:
En jäkla skillnad mot om man bara är ute efter att göra bilen körbar.
Allt går förstås att renovera med tillräckligt mycket resurser. T.o.m lager har jag sett renoveras.
Funderade också på var han fick tag på den nya gummibälgen. Samma gäller massa andra gummidetaljer i renoveringen som han har bytt. Är väl inte helt otänkbart att man får låta någon tillverka dem(?)
Åker hyrbil med MC motor i Spanien, 3 cyl 1000 kubikare med turbo.
Lämnade kusten med gott om bensin i tanken, räckvidd 220 km. (16 mil var den tänkta sträckan)
Turbon fick jobba på serpentinvägar upp till 1000 meter över havet......sen var bensinen nästan slut 😳
Som tur är fanns en mack i en by på höjden, fyllde fullt och fick en räckvidd på 610 km.
Efter åkt nästan 10 mil, mest nerför hade vi 660 km räckvidd 🙂
Lämnade kusten med gott om bensin i tanken, räckvidd 220 km. (16 mil var den tänkta sträckan)
Turbon fick jobba på serpentinvägar upp till 1000 meter över havet......sen var bensinen nästan slut 😳
Som tur är fanns en mack i en by på höjden, fyllde fullt och fick en räckvidd på 610 km.
Efter åkt nästan 10 mil, mest nerför hade vi 660 km räckvidd 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Påbörjat kamremsbytet på Berlingon
Inga konstigheter än så länge, nästan inte ens trångt.
Motorfästet satt i 3 inv och 4 utv torx samt vanlig 6kant 4st
Gamla remmen såg väldigt bra ut, inga sprickor eller annat slitage.
Nu hade den inte gått mer än några 1000 mil men åren var passerat, många som fått ras pga brustna kamremmar så vågade inte.chansa
Logga in
Skapa konto
Inga konstigheter än så länge, nästan inte ens trångt.
Motorfästet satt i 3 inv och 4 utv torx samt vanlig 6kant 4st
Gamla remmen såg väldigt bra ut, inga sprickor eller annat slitage.
Nu hade den inte gått mer än några 1000 mil men åren var passerat, många som fått ras pga brustna kamremmar så vågade inte.chansa
Beställde multirem och spännare, olja och glykol från trodo.
Fick mail om att dom ville veta mer om bilen pga glykolen?
Jag tömmer ju systemet, kanske inte helt ,när jag byter vattenpump.
Hur noga är det med att man inte blandar? tänker att det kanske är kvar en liter eller så i systemet, trots att jag släppt undre slangen till kylaren och plockar ur vattenpumpen
Edit:
Eller har det betydelse för andra grejer i motorn vilken glykol man har?
Fick mail om att dom ville veta mer om bilen pga glykolen?
Jag tömmer ju systemet, kanske inte helt ,när jag byter vattenpump.
Hur noga är det med att man inte blandar? tänker att det kanske är kvar en liter eller så i systemet, trots att jag släppt undre slangen till kylaren och plockar ur vattenpumpen
Edit:
Eller har det betydelse för andra grejer i motorn vilken glykol man har?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Finns väl ingen anledning att köra något annat än samma som är i?
Edit; Vissa sorter kan bilda nån gröt om man blandar dem, men det brukar gå hyfsat att skölja ur... Är du osäker kan du ju alltid skölja med vatten mellan...
Edit; Vissa sorter kan bilda nån gröt om man blandar dem, men det brukar gå hyfsat att skölja ur... Är du osäker kan du ju alltid skölja med vatten mellan...
Idag finns en jäkla massa olika glykol.
Men om man blandar den äldre röda G12 med blå eller grön blir det en rostfärgad geggamoja som inte är trevlig.
Jag har bara träffat på geggamojan i VAG bilar som haft den röda G12 från början.
Men om man blandar den äldre röda G12 med blå eller grön blir det en rostfärgad geggamoja som inte är trevlig.
Jag har bara träffat på geggamojan i VAG bilar som haft den röda G12 från början.
Ja, använd den typ som är specificerad, det finns massa varianter med olika additiv och framför allt blir det tok om man råkar blanda etylen- och propylenglykol.nino skrev:
Färgen indikerar inte heller nödvändigtvis vilken sort det är.
Den jag hade beställt har PSA någonting krav och är G12+
Tycker den borde funka,?
Från Google ai
SWAG 33 10 1125 är en premium, färdigblandad lila/rosa kylarvätska (frostskydd) på 5 liter, specifik för moderna kylsystem. Den motsvarar G12+ standard och uppfyller krav som PSA B 71 5110, VW TL-774 F och MB 325.3, med ett frysskydd ned till -35°C.
Etylenglykol är det, var rosa innan också men det behöver ju inte betyda att det är samma...
Tycker den borde funka,?
Från Google ai
SWAG 33 10 1125 är en premium, färdigblandad lila/rosa kylarvätska (frostskydd) på 5 liter, specifik för moderna kylsystem. Den motsvarar G12+ standard och uppfyller krav som PSA B 71 5110, VW TL-774 F och MB 325.3, med ett frysskydd ned till -35°C.
Etylenglykol är det, var rosa innan också men det behöver ju inte betyda att det är samma...