1 204 778 läst ·
17 150 svar
1205k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Är det lönt att försöka bocka till plåt till tröskel själv eller är det bara att köpa en färdig? Det är nån gammal Peugeot 207 så det är lite former osv att ta hänsyn, INGEN 240 tyvärr...
Är inte jättebra på plåt så detta är kanske chansen att lära sig?? Eller bör man anse att det är för svårt att få bra om man inte är lite duktig och erfaren på det redan?
Är inte jättebra på plåt så detta är kanske chansen att lära sig?? Eller bör man anse att det är för svårt att få bra om man inte är lite duktig och erfaren på det redan?
Finns det färdigformad plåt att köpa så sparar det såklart tid. Ska man hålla en gammal bil igång någon längre tid så lär man förmodligen någon gång behöva plåtbitar som inte finns att köpa. Då blir valet att lära sig forma plåt själv eller skrota bilen. Bilarna på skroten, om det finns några kvar där av samma modell brukar vara rostiga på samma ställen.
Det är ganska kul att knacka plåt själv och resultatet blir bra om man är noggrann och har gott om tid. Det finns massor av kunniga personer som gör filmer med bra råd om plåtformning. Det mesta går att göra med enkla handverktyg.
Det är ganska kul att knacka plåt själv och resultatet blir bra om man är noggrann och har gott om tid. Det finns massor av kunniga personer som gör filmer med bra råd om plåtformning. Det mesta går att göra med enkla handverktyg.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Börja med att titta på hur ekonomiplåten ser ut, sen kan du lägga upp en bild här så kan du nog få en gissning om det är rimligt att göra själv...S Slarvpellen skrev:Är det lönt att försöka bocka till plåt till tröskel själv eller är det bara att köpa en färdig? Det är nån gammal Peugeot 207 så det är lite former osv att ta hänsyn, INGEN 240 tyvärr...
Är inte jättebra på plåt så detta är kanske chansen att lära sig?? Eller bör man anse att det är för svårt att få bra om man inte är lite duktig och erfaren på det redan?
Generellt sett så skulle jag säga att långa plåtar (både vad gäller skarpa bockningar, eller "svepande kurvor") är svåra att få till, fördelen med trösklar att de inte syns... 😄
Plåtslagaren som ska fixa min gamling sa att fixa ekonomiplåt, det blir billigare i längden (tidsmässigt) även om jag inte använder alla/alltS Slarvpellen skrev:Är det lönt att försöka bocka till plåt till tröskel själv eller är det bara att köpa en färdig? Det är nån gammal Peugeot 207 så det är lite former osv att ta hänsyn, INGEN 240 tyvärr...
Är inte jättebra på plåt så detta är kanske chansen att lära sig?? Eller bör man anse att det är för svårt att få bra om man inte är lite duktig och erfaren på det redan?
Här är en översiktsbild på mina delar, lite mer än en sparklåda iof.
Längst fram/uppe i bild: inre och yttre hyttdelar mellan ruta och tak. Inte mycket rost men han ville ha ekonomiolåt att tillgå så det får han
Inre/yttre sparklådor + A + B-stolpsändar + innerpanel för Astolparna, då jag inte öppnat upp så vet inte om de är rostiga
Mitten höger: hytthörn har lite pinnål i sig så det var ju bara klicka hem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2006 fick jag en Peugeot som firmabil, efter en resa till Skellefteå kastade jag ut förarstolen och ersatte den med en stol från en Nissan Blubird, i den satt jag skönt i 27.000 mil, stolen hade gått 20.000 mil innan dess.
Idag fick jag flashback när jag hämtade ut en hyrbil i Spanien. Hade bokat en liten SUV, vilket sades vara en Renault Captur eller liknande, men vi fick en Seat Arona. Efter bara ett par mil började ryggen att värka, satan vilken dålig stol, fick rulla ut ur bilen efter 30 mil.
I morgon blir det inköp av en lite kudde som ersättning till det svankstöd som helt saknas.
Hur man kan kalla denna bil för en liten SUV är en bra fråga, det är bara en liten vanlig bil med trött motor, 5 växlar !!! dåliga stolar och en plastig inredning, t.o.m ratten är av plast, mins inte när jag körde en bil med plastratt senaste...Jo, det var nog Peugeoten för 20 år sen.
Idag fick jag flashback när jag hämtade ut en hyrbil i Spanien. Hade bokat en liten SUV, vilket sades vara en Renault Captur eller liknande, men vi fick en Seat Arona. Efter bara ett par mil började ryggen att värka, satan vilken dålig stol, fick rulla ut ur bilen efter 30 mil.
I morgon blir det inköp av en lite kudde som ersättning till det svankstöd som helt saknas.
Hur man kan kalla denna bil för en liten SUV är en bra fråga, det är bara en liten vanlig bil med trött motor, 5 växlar !!! dåliga stolar och en plastig inredning, t.o.m ratten är av plast, mins inte när jag körde en bil med plastratt senaste...Jo, det var nog Peugeoten för 20 år sen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Tyvärr är Captur i samma klass, fast finare..Isakare skrev:
2006 fick jag en Peugeot som firmabil, efter en resa till Skellefteå kastade jag ut förarstolen och ersatte den med en stol från en Nissan Blubird, i den satt jag skönt i 27.000 mil, stolen hade gått 20.000 mil innan dess.
Idag fick jag flashback när jag hämtade ut en hyrbil i Spanien. Hade bokat en liten SUV, vilket sades vara en Renault Captur eller liknande, men vi fick en Seat Arona. Efter bara ett par mil började ryggen att värka, satan vilken dålig stol, fick rulla ut ur bilen efter 30 mil.
I morgon blir det inköp av en lite kudde som ersättning till det svankstöd som helt saknas.
Hur man kan kalla denna bil för en liten SUV är en bra fråga, det är bara en liten vanlig bil med trött motor, 5 växlar !!! dåliga stolar och en plastig inredning, t.o.m ratten är av plast, mins inte när jag körde en bil med plastratt senaste...Jo, det var nog Peugeoten för 20 år sen.
Hyrbilstrixet ät att boka billigaste automat. Då blir man ofta uppgraderad till Ateca/Karoq/3008
Har problem med värmen i vår XC70 D5 2008 (P3). När jag kör dieselvärmaren så blir det inte varmt i kupén, inte ens framrutan blir isfri vid -5°C trots att den går maxtiden (50 min). Det är överlag klent med värme och även om det inte är kallt så blir det aldrig sådär bastu-varmt så man måste sänka.
Har kopplat på läsare och konstaterat att efter 50 minuter med värmaren så ligger motortemp på runt 45°C. Efter ca 10-15 minuter i körning i 80km/h är motortempen runt 70-75°C och den stiger inte så mycket mer än så. Idag körde jag ca 5 mil för att testa varav en del 110-sträcka och den högsta siffran jag såg var 78°C. Hjälpvärmaren står på auto.
Vattenpumpen byttes i höstas, värmepaketet spolades igenom tidigare i vinter och igår bytte jag termostaten utan någon direkt påverkan. Jag tror att den nya var OK, jag kokade den innan och det såg ut som att den betedde sig som den skulle, och jag tror också att jag har gjort rätt när jag bytt, tror inte det finns plats i termostathuset för att montera den fel så att den släpper igenom vätska hela tiden.
Jag upplever att om jag direkt efter att värmaren gått slår på tändningen och ställer in fläkten på att blåsa mot mig istället för auto så kommer det ändå ljummen, snudd på varm luft. Även sen när motorn kommer upp i temp upplever jag att auto-läget inte trycker på så mycket värme, men däremot om jag riktar det mot mig så finns där värme, men kanske inte nog.
Nån ide? Jag är inte helt säker på vilken motortemp som ska ses som OK heller, så om motortempen är OK kanske det är värmepaketet eller någon tempsensor i kupén?
Har kopplat på läsare och konstaterat att efter 50 minuter med värmaren så ligger motortemp på runt 45°C. Efter ca 10-15 minuter i körning i 80km/h är motortempen runt 70-75°C och den stiger inte så mycket mer än så. Idag körde jag ca 5 mil för att testa varav en del 110-sträcka och den högsta siffran jag såg var 78°C. Hjälpvärmaren står på auto.
Vattenpumpen byttes i höstas, värmepaketet spolades igenom tidigare i vinter och igår bytte jag termostaten utan någon direkt påverkan. Jag tror att den nya var OK, jag kokade den innan och det såg ut som att den betedde sig som den skulle, och jag tror också att jag har gjort rätt när jag bytt, tror inte det finns plats i termostathuset för att montera den fel så att den släpper igenom vätska hela tiden.
Jag upplever att om jag direkt efter att värmaren gått slår på tändningen och ställer in fläkten på att blåsa mot mig istället för auto så kommer det ändå ljummen, snudd på varm luft. Även sen när motorn kommer upp i temp upplever jag att auto-läget inte trycker på så mycket värme, men däremot om jag riktar det mot mig så finns där värme, men kanske inte nog.
Nån ide? Jag är inte helt säker på vilken motortemp som ska ses som OK heller, så om motortempen är OK kanske det är värmepaketet eller någon tempsensor i kupén?
Det är ju som att du har ett spjäll i en kanal som inte öppnar som det ska. Uppvärmd luft från motor eller värmare skickas någon helt annanstans.Storsockret skrev:
Har problem med värmen i vår XC70 D5 2008 (P3). När jag kör dieselvärmaren så blir det inte varmt i kupén, inte ens framrutan blir isfri vid -5°C trots att den går maxtiden (50 min). Det är överlag klent med värme och även om det inte är kallt så blir det aldrig sådär bastu-varmt så man måste sänka.
Har kopplat på läsare och konstaterat att efter 50 minuter med värmaren så ligger motortemp på runt 45°C. Efter ca 10-15 minuter i körning i 80km/h är motortempen runt 70-75°C och den stiger inte så mycket mer än så. Idag körde jag ca 5 mil för att testa varav en del 110-sträcka och den högsta siffran jag såg var 78°C. Hjälpvärmaren står på auto.
Vattenpumpen byttes i höstas, värmepaketet spolades igenom tidigare i vinter och igår bytte jag termostaten utan någon direkt påverkan. Jag tror att den nya var OK, jag kokade den innan och det såg ut som att den betedde sig som den skulle, och jag tror också att jag har gjort rätt när jag bytt, tror inte det finns plats i termostathuset för att montera den fel så att den släpper igenom vätska hela tiden.
Jag upplever att om jag direkt efter att värmaren gått slår på tändningen och ställer in fläkten på att blåsa mot mig istället för auto så kommer det ändå ljummen, snudd på varm luft. Även sen när motorn kommer upp i temp upplever jag att auto-läget inte trycker på så mycket värme, men däremot om jag riktar det mot mig så finns där värme, men kanske inte nog.
Nån ide? Jag är inte helt säker på vilken motortemp som ska ses som OK heller, så om motortempen är OK kanske det är värmepaketet eller någon tempsensor i kupén?
F ö tycker jag att motortemp (kylarvätskan) på 70 C låter snålt. Visar den rätt? Betänk att termostater brukar öppna vid 81-89 eller så. Kan du lägga handen på? Blocket eller kylaren.
Förr kokade motorer för att folk glömde kylargardinen nere - du verkar snarare behöva en. 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Nu är rutan bytt, och jag gjorde slut på mitt förråd med torkarblad.13th Marine skrev:
Tips på var man köper nya blad av vettig kvalitet till schysst pris? helst inte från Amazon 😬
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg


