Mats-S Mats-S skrev:
Belastning / cm2
Samma vikt, men fördelad på en mindre yta.
Har alla förstått 😉
Återigen. Bredare däck ger inte större anläggningsyta eller lägre marktryck än smalare däck. Om du vill ha större anläggningsyta får du sänka däcktrycket (bredare däck med lägre profil brukar istället kräva högre däcktryck) eller ha mjukare gummi.
 
Funderar på att renovera min Eberspächer D5WS i min Transit connect. Verkar vara fläkten som inte alltid vill fungera. Ny fläkt kostar 3500-4000kr... Vafan.
Köpt hem motorvärmarkit som jag tänkte montera samtidigt. Har det gratis på jobbet och har haft motorvärmare i alla mina föregående bilar. Tanken var att montera motorvärmare och renovera värmaren samtidigt men får nog bara bo monteringen nu iallafall.
 
MalZon MalZon skrev:
Funderar på att renovera min Eberspächer D5WS i min Transit connect. Verkar vara fläkten som inte alltid vill fungera. Ny fläkt kostar 3500-4000kr... Vafan.
Köpt hem motorvärmarkit som jag tänkte montera samtidigt. Har det gratis på jobbet och har haft motorvärmare i alla mina föregående bilar. Tanken var att montera motorvärmare och renovera värmaren samtidigt men får nog bara bo monteringen nu iallafall.
Var glad om fläkten går att byta och om värmaren går att komma åt.
Hade en Renault Trafic, var till en värmarspecialist då Renault själva inte kunde ett smack om värmare.
"Det är så jäkla mycket jobb att ta ut den där, så vi sätter bara in en ny"
De kunde montera en ersättningsvärmare för drygt 20" Renault ville ha 30" (12 år sen)
Men ersättningsvärmaren var restnoterad sen ett halvår tillbaka, så jag fick åka utan.
 
Isakare Isakare skrev:
Var glad om fläkten går att byta och om värmaren går att komma åt.
Hade en Renault Trafic, var till en värmarspecialist då Renault själva inte kunde ett smack om värmare.
"Det är så jäkla mycket jobb att ta ut den där, så vi sätter bara in en ny"
De kunde montera en ersättningsvärmare för drygt 20" Renault ville ha 30" (12 år sen)
Men ersättningsvärmaren var restnoterad sen ett halvår tillbaka, så jag fick åka utan.
Har kollat och googlar mycket, finns reservdelar men är dyra. Och dem är relativt enkel att skriva med.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Följer en engelsk verkstad The Car Edition Ltds.
Det är väldigt mycket trasiga remmar och kedjor, BMW, MB, PSA, och FORD.
Dagens inlägg var att 27% av hantverkarna åker runt i skräp, d.v.s i en Ford Transit med Wetbelt motor, kamrem i olja alltså (en sån som jag har)
Deras rekommendation efter erfarenhet med denna motor är oljebyte var 800-1.200 mil, och rembyte efter 9.500-11.000 mil.
Fords rekommendation är olja 4000 mil och rem 16.000 mil (Sänkt från 6000/20.000 mil)
Deras pris på rembyte var 1.450 pund (jag fick betala 27.000:- för bara remmen, 36.500:- ink service och växellådsolja)
Runt 6.500 pund kostade det när remmen gått av, jag har hört 110.000:- här i Sverige.

Undra hur denna soppa blir nu när folk kommer köpa en VW buss och ovetandes köpt sig en Ford med denna underbara motor ?? Pratade just med en igår som gjort detta för 800.000:- och inte hade en blekaste om att det var en Ford.
 
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet säger att det sällan är någon vits med att informera folk om vilka skitbilar de ska undvika. Ytterst få vill ta in sådan information eller söka information själva. Jag har en vän som tänker köpa en MB campingbil. Jag har en annan vän som har som tjänstebil en MB lätt lastbil vilken har mycket stora problem med Adblue. Omöjligt för MB spekulanten att ta till sig sådana tråkiga erfarenheter.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Min erfarenhet säger att det sällan är någon vits med att informera folk om vilka skitbilar de ska undvika. Ytterst få vill ta in sådan information eller söka information själva. Jag har en vän som tänker köpa en MB campingbil. Jag har en annan vän som har som tjänstebil en MB lätt lastbil vilken har mycket stora problem med Adblue. Omöjligt för MB spekulanten att ta till sig sådana tråkiga erfarenheter.
Lättare att koda bort adblue än att koda bort en rutten kamrem.
 
Går det att koda bort adblue utan att bilprovarna underkänner bilen?
 
Isakare Isakare skrev:
Följer en engelsk verkstad The Car Edition Ltds.
Det är väldigt mycket trasiga remmar och kedjor, BMW, MB, PSA, och FORD.
Dagens inlägg var att 27% av hantverkarna åker runt i skräp, d.v.s i en Ford Transit med Wetbelt motor, kamrem i olja alltså (en sån som jag har)
Deras rekommendation efter erfarenhet med denna motor är oljebyte var 800-1.200 mil, och rembyte efter 9.500-11.000 mil.
Fords rekommendation är olja 4000 mil och rem 16.000 mil (Sänkt från 6000/20.000 mil)
Deras pris på rembyte var 1.450 pund (jag fick betala 27.000:- för bara remmen, 36.500:- ink service och växellådsolja)
Runt 6.500 pund kostade det när remmen gått av, jag har hört 110.000:- här i Sverige.

Undra hur denna soppa blir nu när folk kommer köpa en VW buss och ovetandes köpt sig en Ford med denna underbara motor ?? Pratade just med en igår som gjort detta för 800.000:- och inte hade en blekaste om att det var en Ford.
STORT misstag av VW att inte fortsätta tillverka "riktiga" transporter.
Misstänker att de tog beslutet under en svag period med stormig styrelse och en enorm övertro på att el kommer att ta över som drivkälla för transportfordon.
Någon slags paniklösning.
T7 ter sig också som ren dårskap, iaf som transportbil. Men säkert bra som familjebil.
 
T TommyC skrev:
Går det att koda bort adblue utan att bilprovarna underkänner bilen?
Än så länge, men det pratas om skärpta kontroller av NOx och då får man verkligen problem.
Men det finns ju verktyg/boxar för att växla mellan två mjukvaror.
Många trimfirmor använder sig av det.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Hus tomte
En rostig Volvo 240 under renovering i ett garage, upphissad på pallbockar med förar- och passagerarsidan borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad interiör av en gammal bil, rostiga delar och verktyg syns, kanske en Volvo 240 under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt inre av en gammal bil med verktyg och borste på golvet, tecken på pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Letar guld men hittar bara rost 😉😂

Ja va fan måste ju rädda en gammal 240 som man själv kan köra brett på vintern med å köra ifatt med ungarna
 
  • Gilla
  • Wow
A bygg och 8 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
[bild][bild][bild]
Letar guld men hittar bara rost 😉😂

Ja va fan måste ju rädda en gammal 240 som man själv kan köra brett på vintern med å köra ifatt med ungarna
Var länge sen jag lagade rost, nästan så man längtar lite 🙂
 
  • Wow
galento och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
[bild][bild][bild]
Letar guld men hittar bara rost 😉😂

Ja va fan måste ju rädda en gammal 240 som man själv kan köra brett på vintern med å köra ifatt med ungarna
Man vet att man är på rätt väg när man måste svetsa i stag innan man börjar kapa i golvet... 😃
 
  • Haha
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Hus tomte
Isakare Isakare skrev:
Var länge sen jag lagade rost, nästan så man längtar lite 🙂
Det gjorde jag med tills jag började med denna leksak.

Tänkte typ hur dålig kan den va är ju ”bara” sparklådorna..

Men nja det blev 40cm in på golvet på båda sidorna.

Men men envis å korkad som man är så fortsätter man 😂😂
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man vet att man är på rätt väg när man måste svetsa i stag innan man börjar kapa i golvet... 😃
Ja skoja inte vad vek en bil egentligen är när man kapar bort lite ”skit”

Skam den som ger sej😉
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.