Halkade (!) ni in på vinterdäckbreddsdiskussionen igen?
Å så rikt vårt modersmål är - beundra ordet jag uppfann. Som ytglidgniststift, de är heller inte vanliga i motorer. Men detta är ju allt om bilen.
Nu slaskar det, men jag behåller v-däcken. 😉
Ratta rätt.
 
Isakare Isakare skrev:
Fler o fler bilar står med ljuset på när de åker färjan, det är förbjudet.
Säkert dum fråga men varför är det förbjudet och varför vill man ha det på, mer av slarv då?
 
K karlmb skrev:
Ja, på min ML så ville jag så smalt som möjligt men det tillverkas inga smalare dubbdäck än 225 för 19 tuns fälgar.
Å smalare sjutton eller artontummare med högre profil är inte tänkbart?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, har du sett en elbil brinna någon annanstans då? Dvs i verkligheten, inte i en film på internet eller på tv.
Frågan är hur många som ens har sett en brinnande bil, fossil eller el 🤔

Jag har haft körkort i över 50 år, kör ett antal tusen mil om året. Under den tiden har jag sett EN brinnande bil. Så om det är vanligt med brinnande el-bilar ska nog besvaras av räddningstjänsten, inte av oss vanliga bilister 😎
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Unikt namn
Isakare Isakare skrev:
Hmm....
Mitt inlägg handlade om att folk inte stänger av ljuset, inte att bilarna brinner, och det handlar om en öppen vägfärja med en färd på 7 minuter.
Jag tror man låter bilen va "igång" för att rutan immar igen på nolltid i en kall elbil.

Jag kan inte ha fläkten igång utan att bilen är "igång" i min lilla elbil.

Sen litar 9av 10 bilister på att bilautomatiken sköter belysningen.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mats-S
Bytte batteri på Mercen idag, saker är inte som dom var förr 🤔
Ett batteribyte på en 240 gick på max 5 minuter, inga konstigheter, inget funderande, endast standardverktyg från garaget krävdes. Kostnad några hundralappar för ett vanligt blybatteri.

Nu börjar det med en googling för att kolla upp fallgroparna, kalibreringar, batterityp mm. mm.
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den, 145 SEK på Jula för en sats med stora Torx-hylsor :)

Att nå batteriet är bara det en arkeologisk utgrävning, väl dolt bakom plastpaneler, kupefilter mm. Sedan ska man få loss eländet, fallgropar även där vid demontering av plattan som håller batteriet.

Efter bytet återstår kontroll av diverse elektronik att det fortfarande fungerar som förväntat. Tex fönsterhissarna kan komma ur synk vid ett batteribyte.

OK, räknar man ihop googling, planering, inköp och bytet och efterkontroll tog det minst 3 timmar totalt på Mercen! 1.999 för batteriet, hade jag lämnat in till verkstad minst det dubbla. Såg dessutom nu att dom har höjt priset på samma batteri, kostar nu idag 2.799 !!!

MAX 5 minuter på 240:n 😉
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Å smalare sjutton eller artontummare med högre profil är inte tänkbart?
Jodå. Men jag tror minst 18 krävs för bromsarna på denna ML.
Och jag hade 19 tums vinterfälgar redan.
Jag valde profil som ger rätt omkrets.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Bytte batteri på Mercen idag, saker är inte som dom var förr 🤔
Ett batteribyte på en 240 gick på max 5 minuter, inga konstigheter, inget funderande, endast standardverktyg från garaget krävdes. Kostnad några hundralappar för ett vanligt blybatteri.

Nu börjar det med en googling för att kolla upp fallgroparna, kalibreringar, batterityp mm. mm.
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den :)

Att nå batteriet är bara det en arkeologisk utgrävning, väl dolt bakom plastpaneler, kupefilter mm. Sedan ska man få loss eländet, fallgropar även där vid demontering av plattan som håller batteriet.

Efter bytet återstår kontroll av diverse elektronik att det fortfarande fungerar som förväntat. Tex fönsterhissarna kan komma ur synk vid ett batteribyte.

OK, räknar man ihop googling, planering, inköp och bytet och efterkontroll tog det minst 3 timmar totalt på Mercen! 1.999 för batteriet, hade jag lämnat in till verkstad minst det dubbla. Såg dessutom nu att dom har höjt priset på samma batteri, kostar nu idag 2.799 !!!

MAX 5 minuter på 240:n 😉
det är utveckling, förlåt inveckling det
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Säkert dum fråga men varför är det förbjudet och varför vill man ha det på, mer av slarv då?
Har nått med sjötrafik lagen att göra, en båt får inte ha lampor lysande hur som helst, rött, vitt o grönt får ju bara visas åt vissa håll.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Bytte batteri på Mercen idag, saker är inte som dom var förr 🤔
Ett batteribyte på en 240 gick på max 5 minuter, inga konstigheter, inget funderande, endast standardverktyg från garaget krävdes. Kostnad några hundralappar för ett vanligt blybatteri.

Nu börjar det med en googling för att kolla upp fallgroparna, kalibreringar, batterityp mm. mm.
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den :)

Att nå batteriet är bara det en arkeologisk utgrävning, väl dolt bakom plastpaneler, kupefilter mm. Sedan ska man få loss eländet, fallgropar även där vid demontering av plattan som håller batteriet.

Efter bytet återstår kontroll av diverse elektronik att det fortfarande fungerar som förväntat. Tex fönsterhissarna kan komma ur synk vid ett batteribyte.

OK, räknar man ihop googling, planering, inköp och bytet och efterkontroll tog det minst 3 timmar totalt på Mercen! 1.999 för batteriet, hade jag lämnat in till verkstad minst det dubbla. Såg dessutom nu att dom har höjt priset på samma batteri, kostar nu idag 2.799 !!!

MAX 5 minuter på 240:n 😉
Groteskt, sa Bull.
NZ:s garage hade en film om ett termostatbyte på en modern BMW (tror jag). Det tog honom en halv dag! På 240 går det på två minuter med lite träning. Som ett eko från tiden då man satte i en vintertermostat när vinterdäcken åkte på. Nej, jag skulle aldrig sälja min Torslandatraktor. Bara hålla Röda Faran stången.
 
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har nått med sjötrafik lagen att göra, en båt får inte ha lampor lysande hur som helst, rött, vitt o grönt får ju bara visas åt vissa håll.
Aha, en "öppen" färja. Missade det. Tänkte mer på vikingbåtarna typ. 😀
 
Mats-S
H hovapettson skrev:
Som ett eko från tiden då man satte i en vintertermostat när vinterdäcken åkte på
Attans, det hade jag totalt glömt. Gjorde precis samma på min Amazon, tror även att jag gjorde det på min första 244 😆
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
det är utveckling, förlåt inveckling det
Du menar en så kallad förbättringsförsämring?
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte kännt (eller förstått)att lite smalare vore bra i modden såhär års?
Om fälgarna hade medgett det så. Är redan på gränsen.
Dessutom bara i snömodd och djup snö det är bättre med något smalare däck.
På is, frostig väg och hårt packad snö är bredare dubbdäck bättre.
Det senare är farligare och vanligare där jag kör mest.
 
Mats-S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sen litar 9av 10 bilister på att bilautomatiken sköter belysningen.
Inte ens det, 90% av bilisterna har NOLL koll på hur deras belysning ens fungerar, bilhandlaren ställde den på automatiskt, ägaren fattar inte hur man ställer om till manuellt halvljus eller hur man ser om halvljusen är tända.

Och sedan undrar vissa varför det kör omkring så många "spökbilar" på våra vägar, inte ett lyse bakåt. Blinkar man på dom som en vänlig uppmaning att tända bakljusen blir dom bara förbannade, polisen verkar skita totalt i att stoppa och bötfälla, typ "not my job" 😡
 
  • Ledsen
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.