1 205 510 läst ·
17 165 svar
1206k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Halkade (!) ni in på vinterdäckbreddsdiskussionen igen?
Å så rikt vårt modersmål är - beundra ordet jag uppfann. Som ytglidgniststift, de är heller inte vanliga i motorer. Men detta är ju allt om bilen.
Nu slaskar det, men jag behåller v-däcken. 😉
Ratta rätt.
Å så rikt vårt modersmål är - beundra ordet jag uppfann. Som ytglidgniststift, de är heller inte vanliga i motorer. Men detta är ju allt om bilen.
Nu slaskar det, men jag behåller v-däcken. 😉
Ratta rätt.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Frågan är hur många som ens har sett en brinnande bil, fossil eller el 🤔Dan_Johansson skrev:
Jag har haft körkort i över 50 år, kör ett antal tusen mil om året. Under den tiden har jag sett EN brinnande bil. Så om det är vanligt med brinnande el-bilar ska nog besvaras av räddningstjänsten, inte av oss vanliga bilister 😎
Jag tror man låter bilen va "igång" för att rutan immar igen på nolltid i en kall elbil.Isakare skrev:
Jag kan inte ha fläkten igång utan att bilen är "igång" i min lilla elbil.
Sen litar 9av 10 bilister på att bilautomatiken sköter belysningen.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Bytte batteri på Mercen idag, saker är inte som dom var förr 🤔
Ett batteribyte på en 240 gick på max 5 minuter, inga konstigheter, inget funderande, endast standardverktyg från garaget krävdes. Kostnad några hundralappar för ett vanligt blybatteri.
Nu börjar det med en googling för att kolla upp fallgroparna, kalibreringar, batterityp mm. mm.
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den, 145 SEK på Jula för en sats med stora Torx-hylsor
Att nå batteriet är bara det en arkeologisk utgrävning, väl dolt bakom plastpaneler, kupefilter mm. Sedan ska man få loss eländet, fallgropar även där vid demontering av plattan som håller batteriet.
Efter bytet återstår kontroll av diverse elektronik att det fortfarande fungerar som förväntat. Tex fönsterhissarna kan komma ur synk vid ett batteribyte.
OK, räknar man ihop googling, planering, inköp och bytet och efterkontroll tog det minst 3 timmar totalt på Mercen! 1.999 för batteriet, hade jag lämnat in till verkstad minst det dubbla. Såg dessutom nu att dom har höjt priset på samma batteri, kostar nu idag 2.799 !!!
MAX 5 minuter på 240:n 😉
Ett batteribyte på en 240 gick på max 5 minuter, inga konstigheter, inget funderande, endast standardverktyg från garaget krävdes. Kostnad några hundralappar för ett vanligt blybatteri.
Nu börjar det med en googling för att kolla upp fallgroparna, kalibreringar, batterityp mm. mm.
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den, 145 SEK på Jula för en sats med stora Torx-hylsor
Att nå batteriet är bara det en arkeologisk utgrävning, väl dolt bakom plastpaneler, kupefilter mm. Sedan ska man få loss eländet, fallgropar även där vid demontering av plattan som håller batteriet.
Efter bytet återstår kontroll av diverse elektronik att det fortfarande fungerar som förväntat. Tex fönsterhissarna kan komma ur synk vid ett batteribyte.
OK, räknar man ihop googling, planering, inköp och bytet och efterkontroll tog det minst 3 timmar totalt på Mercen! 1.999 för batteriet, hade jag lämnat in till verkstad minst det dubbla. Såg dessutom nu att dom har höjt priset på samma batteri, kostar nu idag 2.799 !!!
Redigerat:
det är utveckling, förlåt inveckling detMats-S skrev:
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den
Groteskt, sa Bull.Mats-S skrev:
Hittade ett Bosch AGM Start-Stop 80Ah för 2K, bra pris så bara att slå till. För att lossa batteriet krävs på Mercen en torx T45, vem fan har det i verktygslådan. Merc har, enligt min konspirationsteori, valt den specialaren för att avskräcka folk. Så iväg och handlade den
NZ:s garage hade en film om ett termostatbyte på en modern BMW (tror jag). Det tog honom en halv dag! På 240 går det på två minuter med lite träning. Som ett eko från tiden då man satte i en vintertermostat när vinterdäcken åkte på. Nej, jag skulle aldrig sälja min Torslandatraktor. Bara hålla Röda Faran stången.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Om fälgarna hade medgett det så. Är redan på gränsen.F fribygg skrev:
Dessutom bara i snömodd och djup snö det är bättre med något smalare däck.
På is, frostig väg och hårt packad snö är bredare dubbdäck bättre.
Det senare är farligare och vanligare där jag kör mest.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Inte ens det, 90% av bilisterna har NOLL koll på hur deras belysning ens fungerar, bilhandlaren ställde den på automatiskt, ägaren fattar inte hur man ställer om till manuellt halvljus eller hur man ser om halvljusen är tända.Unikt namn skrev:
Och sedan undrar vissa varför det kör omkring så många "spökbilar" på våra vägar, inte ett lyse bakåt. Blinkar man på dom som en vänlig uppmaning att tända bakljusen blir dom bara förbannade, polisen verkar skita totalt i att stoppa och bötfälla, typ "not my job" 😡