Huddingebo Huddingebo skrev:
På is, frostig väg och hårt packad snö är bredare dubbdäck bättre.
Varför då?

Mats-S
Det är nog inte alla överens om, varför kör inte rallybilarna med breda dubbdäck då?
Som redan konstaterats, smalare däck ger högre tryck/cm2 vilket leder till ett bättre grepp totalt (givetvis inom vissa gränser :)

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ska vi verkligen dra den där diskussionen IGEN…??? 😑

• Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Isåfall undrar jag varför du inte har bredare dubbdäck?? Min uppfattning är att smalare hjul är att föredra vintertid, men jag åker nog inte på samma väg och samtidigt som du..

Mats-S
pjgb pjgb skrev:
Ska vi verkligen dra den där diskussionen IGEN…??? 😑
Hehe, en bra diskussion en fredagskväll med en drink och några glas vin därtill 😆

Mats-S Mats-S skrev:
smalare däck ger högre tryck/cm2
Vänta nu, högre tryck/cm2??
Tryck är kraft/area vilket ger med ovanstående formeln kraft/area/area vilket ger att svaret är kraft. Så således är kraften i backen inte beroende av area!
Fredag idag....🤓

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Mats-S
K Kane skrev:
Vänta nu, högre tryck/cm2??
Tryck är kraft/area vilket ger med ovanstående formeln kraft/area/area vilket ger att svaret är kraft. Så således är kraften i backen inte beroende av area!
Fredag idag....🤓
Belastning / cm2
Samma vikt, men fördelad på en mindre yta.
Har alla förstått 😉

F fribygg skrev:
Isåfall undrar jag varför du inte har bredare dubbdäck?? Min uppfattning är att smalare hjul är att föredra vintertid, men jag åker nog inte på samma väg och samtidigt som du..
Existerar ordet lagom i din vokabulär?
Balans mellan grepp på is och snö, vattenplaning, komfort? Parat med kostnad och förbrukning?
Bredden ska ju passa bilens vikt och i viss mån effekt.
225 verkar precis lagom på en 1700kg E-klass diesel.
Tycker jag.

Finns otaliga försök att avliva myten om smala vinterdäck.

https://www.e55.se/bil/sant-eller-myt-ar-smala-vinterdack-verkligen-bast-i-sno-och-kyla/

https://www.superdack.se/vad-ar-bast---breda-eller-smala-vinterdack

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Det är nog inte alla överens om, varför kör inte rallybilarna med breda dubbdäck då?
Som redan konstaterats, smalare däck ger högre tryck/cm2 vilket leder till ett bättre grepp totalt (givetvis inom vissa gränser :)
Snacka om skev jämförelse.
När kör rallybilar på ren asfalt? Varför har banracingbilar ofta mycket breda däck?
Ingen kör racing på mestadels isiga eller frostiga asfaltvägar.
Och vad som är lämpligt på en tävlingsbil behöver inte vara optimalt för en personbil.

Mats-S Mats-S skrev:
Hehe, en bra diskussion en fredagskväll med en drink och några glas vin därtill 😆
En bred diskussion om ett smalt ämne där alla har taggarna utåt och ändå spårar ur… 🤪

• Haha
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
Snacka om skev jämförelse.
När kör rallybilar på ren asfalt? Varför har banracingbilar ofta mycket breda däck?
Ingen kör racing på mestadels isiga eller frostiga asfaltvägar.
Och vad som är lämpligt på en tävlingsbil behöver inte vara optimalt för en personbil.
Jo, Monte Carlo, breda däck med korta dubb.

Isakare Isakare skrev:
Jo, Monte Carlo, breda däck med korta dubb.
Betyder inte att extra breda däck är bäst "allround" vintertid i Sverige på varierande väglag.
Lagom är en bra kompromiss.
Jag är glad att jag inte har bredare däck än jag har på de bitvis uselt plogade vägarna i Stockholm nu senaste veckan.
En enda personbil har jag sett köra fast och det var en Volvo EX40 som just hade väldigt breda däck. Själv körde jag bara förbi.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Betyder inte att extra breda däck är bäst "allround" vintertid i Sverige på varierande väglag.
Lagom är en bra kompromiss.
Jag har iofs också haft samma dimension på sommar och vinterhjul även om de var betydligt smalare än dina (och på en helt annan bil)
Numera föredrar jag smalare hjul vintertid då det visat sej passar mina resvanor.

I ämnet körde jag en Camaro cup bil med tävlingsdäck mellan vår plåtverkstad och lackeringen på snö.
En spännande färd, för när jag la i växeln snurrade bakhjulen även fast jag stod på bromsen, men jag lyckades köra de 3 km på tomgång utan att hamna i diket.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Existerar ordet lagom i din vokabulär?
Balans mellan grepp på is och snö, vattenplaning, komfort? Parat med kostnad och förbrukning?
Bredden ska ju passa bilens vikt och i viss mån effekt.
225 verkar precis lagom på en 1700kg E-klass diesel.
Tycker jag.

Finns otaliga försök att avliva myten om smala vinterdäck.

[länk]

[länk]
LOL;
Testet gäller dubbfria friktionsdäck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.