1 204 348 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Existerar ordet lagom i din vokabulär?F fribygg skrev:
Balans mellan grepp på is och snö, vattenplaning, komfort? Parat med kostnad och förbrukning?
Bredden ska ju passa bilens vikt och i viss mån effekt.
225 verkar precis lagom på en 1700kg E-klass diesel.
Tycker jag.
Finns otaliga försök att avliva myten om smala vinterdäck.
https://www.e55.se/bil/sant-eller-myt-ar-smala-vinterdack-verkligen-bast-i-sno-och-kyla/
https://www.superdack.se/vad-ar-bast---breda-eller-smala-vinterdack
Redigerat:
Snacka om skev jämförelse.Mats-S skrev:
När kör rallybilar på ren asfalt? Varför har banracingbilar ofta mycket breda däck?
Ingen kör racing på mestadels isiga eller frostiga asfaltvägar.
Och vad som är lämpligt på en tävlingsbil behöver inte vara optimalt för en personbil.
Jo, Monte Carlo, breda däck med korta dubb.Huddingebo skrev:
Betyder inte att extra breda däck är bäst "allround" vintertid i Sverige på varierande väglag.Isakare skrev:
Lagom är en bra kompromiss.
Jag är glad att jag inte har bredare däck än jag har på de bitvis uselt plogade vägarna i Stockholm nu senaste veckan.
En enda personbil har jag sett köra fast och det var en Volvo EX40 som just hade väldigt breda däck. Själv körde jag bara förbi.
Jag har iofs också haft samma dimension på sommar och vinterhjul även om de var betydligt smalare än dina (och på en helt annan bil)Huddingebo skrev:
Numera föredrar jag smalare hjul vintertid då det visat sej passar mina resvanor.
I ämnet körde jag en Camaro cup bil med tävlingsdäck mellan vår plåtverkstad och lackeringen på snö.
En spännande färd, för när jag la i växeln snurrade bakhjulen även fast jag stod på bromsen, men jag lyckades köra de 3 km på tomgång utan att hamna i diket.
En spännande färd, för när jag la i växeln snurrade bakhjulen även fast jag stod på bromsen, men jag lyckades köra de 3 km på tomgång utan att hamna i diket.
LOL;Huddingebo skrev:
Existerar ordet lagom i din vokabulär?
Balans mellan grepp på is och snö, vattenplaning, komfort? Parat med kostnad och förbrukning?
Bredden ska ju passa bilens vikt och i viss mån effekt.
225 verkar precis lagom på en 1700kg E-klass diesel.
Tycker jag.
Finns otaliga försök att avliva myten om smala vinterdäck.
[länk]
[länk]
Testet gäller dubbfria friktionsdäck