Suvi5700
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag är mentalt på en 12-årings nivå.
Men jag går heller inte runt och kastar ur mig dåligt underbyggda åsikter baserade på mina känslor om hur världen borde vara.
Om du hade sett och varit med om en elbil som brinner. Hade du kunnat tänka ett steg längre än att komma med barnsliga uttalande

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om du hade sett och varit med om en elbil som brinner. Hade du kunnat tänka ett steg längre än att komma med barnsliga uttalande
Intressant, berätta mer om den här elbilsbranden på en färja, som du varit med om?

Faktum är att ungefär ett lithiumjonbatteri på miljonen börjar brinna. Argumenterar du lika starkt för att man inte ska få ta med telefonen/datorn på färjan eller kanske flyget?

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Intressant, berätta mer om den här elbilsbranden på en färja, som du varit med om?

Faktum är att ungefär ett lithiumjonbatteri på miljonen börjar brinna. Argumenterar du lika starkt för att man inte ska få ta med telefonen/datorn på färjan eller kanske flyget?
Det har ju iofs. varit fler förbud på telefoner på flyg än förbränningsmotorer ;)

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sas-totalforbjuder-brandfarliga-telefonen

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700

Jag har inte sagt att jag sett en elbil brinna på en färja.

Hmm....
Mitt inlägg handlade om att folk inte stänger av ljuset, inte att bilarna brinner, och det handlar om en öppen vägfärja med en färd på 7 minuter.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Lite upplever jag med sommarsulorna så har jag legat på 5.4L per 100km och med dubbade ligger jag på 5.7L per 100km i snitt..
Man kör ju smalare däck på vintern. (?)
Sedan borde rimligen de aerodynamiska egenskaperna runt hjulen förbättras ibland. Silverfärgad SUV parkerad i snöigt vinterlandskap med skog i bakgrunden och snöplogade vallar runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hmm....
Mitt inlägg handlade om att folk inte stänger av ljuset, inte att bilarna brinner, och det handlar om en öppen vägfärja med en färd på 7 minuter.
Finns det inte ett offtopic spår skapar vi det sjäva ;)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har inte sagt att jag sett en elbil brinna på en färja.
Ok, har du sett en elbil brinna någon annanstans då? Dvs i verkligheten, inte i en film på internet eller på tv.

svesse84 svesse84 skrev:
Hade ett liknade läckage på en bil i höstas. Tömde däcket på luft tryckte ner däckkanten, satt en klisterlapp mellan däck och fälg så tog bort den och sedan återfyllde. Det räckte.

Kanske funkar att göra något likande..... eller lim.
Låter rimligt. Ska undersöka närmare.

/Höghus

Jag sålde iväg mina hjul som började göra likdant, porer i aluminiumfälgen gissade jag på. Fick 1.500kr för 10år sedan

Aluminiumfälg med porer och vit massa runt kanten, bredvid texten "INCUBUS OFF ROAD" på däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huddingebo Huddingebo skrev:
Mjukare gummi ger normalt högre rullmotstånd vid samma gummikomposition.
Allt rullar tyngre i kylan, tom kallt fett i hjullager och knutar påverkar.
Oljan ökar i viskositet i transmissioner.
Jag har skippat det där med "balla" hjul på sommaren så jag har samma dimension oavsett årstid.

Folk som säger att deras bil inte ökar i förbrukning i kyla mäter fel, kör i annan hastighet eller ljuger.
Ja, jag jobbar inom fordonsindustrin med drivlineutveckling.
Men nog drar 275 däck mer än 225 även om de senare är vinterdäck?

K karlmb skrev:
Men nog drar 275 däck mer än 225 även om de senare är vinterdäck?
Ja?
Jag har 225 sommar som vinter. Har inte sett behovet av extremt breda däck på sommar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja?
Jag har 225 sommar som vinter. Har inte sett behovet av extremt breda däck på sommar.
De flesta verkar sätta dit så brett de har råd med. Men det är ju ett löjligt mode.
En här på jobbet intill som har 275-21 med dubbar nu på en Tesla....
Det värsta är att jag tror många inte ens reflekterar utan sätter dit nåt som "ser snyggt ut".

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ja?
Har du inte kännt (eller förstått)att lite smalare vore bra i modden såhär års?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte kännt (eller förstått)att lite smalare vore bra i modden såhär års?
Ja, på min ML så ville jag så smalt som möjligt men det tillverkas inga smalare dubbdäck än 225 för 19 tuns fälgar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.