Följande statisk har jag på mina bilar:
Dieselskåpet jag har nu.
Sommardäck 0,61l/mil
Vinterdäck 0,68l/mil
Michelin odubbat, kina sommardäck

Elbilen jag hade innan:
Min snittförbrukning1,47kWh/mil
Max snittförbrukning 3,27kWh/mil
Michelin dubbat, michelin sommar.

På skåpet är det 205/60-16. Elbilen tror jag var 195/55-16.
Tjänstevikten på elbilen var enligt regnumret 1607kg.... skåpbilen väger 1920kg med mig i.

• Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
svesse84 svesse84 skrev:
Följande statisk har jag på mina bilar:
Har du mätt vid pump, eller är det bilens inbyggda "glädjemätare"?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har du mätt vid pump, eller är det bilens inbyggda "glädjemätare"?
Vid pump.

Elbilens förbrukning är hämtad ur laddboxen.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
svesse84 svesse84 skrev:
Vid pump.
Bra 👍

Så många som skrävlar om hur lite deras bilar drar, när man frågar hur dom mäter så fattar dom inte vad man menar, man kollar ju på bilens mätare, "kan man mäta på annat sätt?".
På vissa bilar visar den mätaren 1dl mindre än verkligheten ... den är också beroende av däckens verkliga omkrets, vilket kan variera.

Mats-S Mats-S skrev:
Bra 👍

Så många som skrävlar om hur lite deras bilar drar, när man frågar hur dom mäter så fattar dom inte vad man menar, man kollar ju på bilens mätare, "kan man mäta på annat sätt?".
På vissa bilar visar den mätaren 1dl mindre än verkligheten ... den är också beroende av däckens verkliga omkrets, vilket kan variera.
Jag har kollat upp både trippmätaren med GPS och verifierat tankmätaren vid pumpen och det felar bara någon enstaka procent på min bil.

Sen spelar det väl inte så jättestor roll om man har en "glädjemätare" om man bara jämför förbrukningen sommar/vinter. Felet borde vara detsamma.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Felet borde vara detsamma.
Nja, många har ju olika dimensioner på sommar- och vinterhjulen.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nja, många har ju olika dimensioner på sommar- och vinterhjulen.
Inte jag.

Jag har samma dimension på mina sommardäck och vinterdäck. Men Michelin på sommardäck och Continental på vinterdäck, ändå skiljer hastighetsmätaren mot GPS något, runt 97km/h vs 100km/h

Rabbithole Rabbithole skrev:
ag har samma dimension på mina sommardäck och vinterdäck.
Har du mätt faktisk omkrets med ett måttband?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du mätt faktisk omkrets med ett måttband?
Nej, båda är 235/65-17. Tror det skiljer lite i faktisk omkrets och hur mycket dom sjukner ihop

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
ICON är en bil jag skulle kunna tänka mig, synd att de ligger på 3miljoner-->

De riktigt gamla är ju favoriterna "Derelicts" https://www.icon4x4.com/derelict

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
Fick ett tips.
Sladda med Lexusen är omöjligt, trycker man in knappen TCS off går det att få ut aktern typ 15 grader innan hängslena griper in.
Tipset var: Starta motorn med broms och handbroms i, trampa på bromsen 3 ggr, dra i handbromsen 3 ggr, trampa på bromsen 2 ggr.
Det funkade, går att sladda hur mycket som helst utan att nån blandar sig i 🙂

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fick ett tips.
Sladda med Lexusen är omöjligt, trycker man in knappen TCS off går det att få ut aktern typ 15 grader innan hängslena griper in.
Tipset var: Starta motorn med broms och handbroms i, trampa på bromsen 3 ggr, dra i handbromsen 3 ggr, trampa på bromsen 2 ggr.
Om du är jagad av zombies hinner de nog slita ut dig ur bilen innan du hunnit akitevera rally-mode 😉

• Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Just kollat på en film där de gör en liten renovering av en Audi 3.0TDI motor i en Q7 -18.
Kamkedjan som är över 2 meter lång är sträckt och det har gått bitar ur kuggarna på kamaxlarna. Förutom kedja, skenor och spännare får de byta alla 4 kamaxlar, dreven är fasta, givetvis få de plocka ur motorn först, göra det på plast är omöjligt, det är typ 1000 grejer som ska bort och dit igen.
En veckas jobb och 12.900 pund för bara delarna !!!
Vilket jäkla skräp.

• Haha
  • Ledsen
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fick ett tips.
Håller du nere hastigheten funkar det hyggligt. Den går in automatiskt om man kör fort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.