J Jansson69 skrev:
Det är nog det närmsta man kommer det var rekommenderat med den dimensionen..
Hur mycket lägre är vinterhjulen?

J
F fribygg skrev:
Hur mycket lägre är vinterhjulen?
Vet inte har inte mätt men kollade som snabbast när jag skiftade och då är sommardäcken använda och nya dubbdäck på vinter så kanske 5-7mm lägre var vinterhjulen..

J Jansson69 skrev:
Vet inte har inte mätt men kollade som snabbast när jag skiftade och då är sommardäcken använda och nya dubbdäck på vinter så kanske 5-7mm lägre var vinterhjulen..
Det var ju inte så mycket lägre, själv hadde jag ju hellre sett att de var lika mycket högre förståss.

J
F fribygg skrev:
Det var ju inte så mycket lägre, själv hadde jag ju hellre sett att de var lika mycket högre förståss.
Men mot nya sommarsulor så kanske det blir 10-12mm..

J Jansson69 skrev:
Men mot nya sommarsulor så kanske det blir 10-12mm..
Inte funderat på att gå upp från 35 till 40 profil (eller 60 till 65 om du har en bil med mer ekonomiska hjul)

J Jansson69 skrev:
Förr skötte väl mackens anställda detta eller?
självklart för annars vet ingen hur långt åt helvete det kunde gå

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja fast nu pratar jag generellt. Alla bor vad jag vet inte i storstockholm även om många tror det.
....men även i metropolen Boden så kan man hitta verkstäder som säkerligen fixar detta, och om det går får man väl tänka sig att åka en bit om man bor i skogen på annan plats i sverige. Dvs det går för nästan alla att hitta en verkstad som fixar dessa saker även om man ibland kommer få åka ett par timmar för att få det gjort hos någon som gjort det förut. Det antar jag att man får acceptera om man bor utsocknes. Det är ju så verkligheten är vare sig vi gillar det eller ej, inget vi behöver vara oense om.

I fallet audi/vw kommer minikravet vara att verkstaden kan kalibrera luftfjädringen på plan mark, själva bytet av hårdvara lär inte vara ett problem för någon som bytt fjäder/stötdämpare tidigare. Visst lär väl det gå att hitta i alla byar som kan kalla sig stad.

Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Folk som säger att deras bil inte ökar i förbrukning i kyla mäter fel, kör i annan hastighet eller ljuger.
De allra flesta kör nog i snitt saktare på vintern...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu skrev jag "Uppenbart mer"
Vi läser om elbilar som drar 20, 30, ja upp till 50% mer i kyla och dåligt väder.
Är det nån med fosilbil som upplevt att bilen dra 20-30% mer för att det är vinter ??
5% kanske skulle jag själv säga.

I VlB långtest förra året så drog de 2 fosilbilarna, en bensin, en diesel 5-7% mer.
De 2 elbilarna 24-29% mer. Det var även med en Hybrid som drog 15% mer.
De är ju körda över ett år, alla säsonger.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi läser om elbilar som drar 20, 30, ja upp till 50% mer i kyla och dåligt väder.
Är det nån med fosilbil som upplevt att bilen dra 20-30% mer för att det är vinter ??

I VlB långtest förra året så drog de 2 fosilbilarna, en bensin, en diesel 5-7% mer.
Vår Kia E-Niro tappar rejält med räckvidd när det kryper ner mot -15 och kallare. Den enskilt största tjuven är klimatanläggningen som käkar upp allt från 3 till 9 mil när vi testar stänga av den.
Förvärmning minskar såklart räckvidden ytterligare om man nu vill ha isfria rutor och behaglig temperatur innan man ska iväg. Motsvarigheten på många fossilbilar i form av elektrisk motorvärmare syns såklart inte på förbrukningen där.

Räckvidden kan nu i -30 minska från 45 till ca 22-25 mil, där 45 mil såklart är under optimala sommarförhållanden.
Där tänker jag att fossilbilar har fördelen att de nyttjar spillvärme till just kupéuppvärmning där elbilar behöver använda eltillskott specifikt för det.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Min drar långt mycket mer än så vintertid! Och så har alla mina senaste bensinbilar betett sig. Till stor del beror detta dock säkert på att den absoluta majoriteten av mina "bilfärder" vintertid är mycket korta.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:

Du har ju rätt i sak, men så fort man räknar om hur mycket energi som faktiskt används i ICE-bilen så blir det ju fortfarande så att EV-bilen är effektivare..

Man kan också vända på det och se det som att man på sommaren vädrar bort ohyggligt mycket energi i form av värme i ICE-bilen..

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
När bilen väl är varmkörd har jag inte märkt någon skillnad i förbrukning sommar/vinter om man kör på rena och torra vägar. Dock drar det ju såklart mer att plöja genom snömodd... Sen drar dieselvärmaren upp till 0,8 liter i timmen och den används ju både innan och under färd - Är det lite kallare än nollgradigt går den konstant. Så den totala förbrukningen per körda mil är högre på vintern även om det inte behövs märkbart mycket mer energi att förflytta bilen framåt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du har ju rätt i sak, men så fort man räknar om hur mycket energi som faktiskt används i ICE-bilen så blir det ju fortfarande så att EV-bilen är effektivare..

Man kan också vända på det och se det som att man på sommaren vädrar bort ohyggligt mycket energi i form av värme i ICE-bilen..
Jo, men nu var det inte det mitt inlägg handlade om, utan argument att fosilbilen minsann drar lika mycket mer bränsle för att det är vinter, d.v.s att min bil borde dragit 1-2, kanske 3 dl mera per mil.
Vist skulle den ha en högre förbrukning med många kallstarter, men nu uppvärmd i vanlig fart drog den som vanligt. s
Skillnaden hur långt jag kommer på en tank varierar typ 1-2 mil, om jag har varmt eller kallt i bilen påverkar inte alls.
Sommartid tar ACn lite effekt, typ motsvarande kylan och motståndet påverkar vintertid.

Isakare Isakare skrev:
Jo, men nu var det inte det mitt inlägg handlade om, utan argument att fosilbilen minsann drar lika mycket mer bränsle för att det är vinter, d.v.s att min bil borde dragit 1-2, kanske 3 dl mera per mil.
Vist skulle den ha en högre förbrukning med många kallstarter, men nu uppvärmd i vanlig fart drog den som vanligt. s
Skillnaden hur långt jag kommer på en tank varierar typ 1-2 mil, om jag har varmt eller kallt i bilen påverkar inte alls.
Sommartid tar ACn lite effekt, typ motsvarande kylan och motståndet påverkar vintertid.
Aha, nej det har jag aldrig märkt av heller.. snarare tvärtom på de nyare bilarna jag haft.. "bättre däck" (dvs för förbrukningen) och lägre hastighet brukar göra att det går åt mindre soppa på vintern..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.