Rabbithole Rabbithole skrev:
Kyla:
högre luftmotstånd
Mer intern friktion i gummit, löses en del med mjukare gummi, men marginellt

Regn/snömodd ökar rullmotståndet

Smalare vinterdäck än sommardäck = Lägre rullmotstånd och luftmotstånd, men tänk även på däckmodellens rullmotstånd.

Och sen har vi det fär med värme i cupen. Dieselvärmare, och elbilars resistor/värmepump.

Glöm inte bort däcken omkrets, något mindre däck gör att bilen tror att den kör fortare än den gör och redovisar lägre förbrukning/längre körd sträcka
Mjukare gummi ger normalt högre rullmotstånd vid samma gummikomposition.
Allt rullar tyngre i kylan, tom kallt fett i hjullager och knutar påverkar.
Oljan ökar i viskositet i transmissioner.
Jag har skippat det där med "balla" hjul på sommaren så jag har samma dimension oavsett årstid.

Folk som säger att deras bil inte ökar i förbrukning i kyla mäter fel, kör i annan hastighet eller ljuger.
Ja, jag jobbar inom fordonsindustrin med drivlineutveckling.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet kommer nog mera vara att ens köpa sakerna, tyvärr...
Såg den här på tuben om en (iofs något äldre, och möjligen något mer unik) VAG;
[media]
Ser inget problem med det, det jag räknade upp går att köpa direkt från tex luftfjadring24.se till en A6.

Original från Audi för en 20 år gammal RS bil kan jag förstå är problematiskt, men det finns ju en gigantiskt eftermarknad till sådana bilar (om man inte bara letar problem för att få lite content till YouTube).

MathiasS MathiasS skrev:
Ser inget problem med det, det jag räknade upp går att köpa direkt från tex luftfjadring24.se till en A6.

Original från Audi för en 20 år gammal RS bil kan jag förstå är problematiskt, men det finns ju en gigantiskt eftermarknad till sådana bilar (om man inte bara letar problem för att få lite content till YouTube).
Det slutade med att han skickade dem på renovering till Polen... (Och diskuterade coilovers etc, men ville behålla bilen i originalskick)

Ja, det är ju bara att hoppas det är samma om 5-10 år även för vanligare bilar... Jag hade ju inte varit orolig för att köpa en bil med luftfjädring av den anledningen i alla fall..

Det mesta går nog att lösa om man håller på med bilar själv och inte behöver lämna in på verkstad vilket merparten ändå gör. Det är ändå en försvinnande liten del människor som håller på och köper delar utomlands och sparar och gnetar och lagar själv.

S Stefan1972 skrev:
Det mesta går nog att lösa om man håller på med bilar själv och inte behöver lämna in på verkstad vilket merparten ändå gör. Det är ändå en försvinnande liten del människor som håller på och köper delar utomlands och sparar och gnetar och lagar själv.
…men jag vet 4-5 obundna verkstäder i Storstockholm som enkelt fixar dessa saker vi pratar om här. De köper delarna från samma ställe som jag gör, om jag skulle göra det själv.

S Stefan1972 skrev:
tveksamt en del kan ju inte ens tanka och än mindre fylla på spolarvätska

• Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
än mindre fylla på spolarvätska
Det fixar de väl på servicen? 😱🙃

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…men jag vet 4-5 obundna verkstäder i Storstockholm som enkelt fixar dessa saker vi pratar om här. De köper delarna från samma ställe som jag gör, om jag skulle göra det själv.
ja fast nu pratar jag generellt. Alla bor vad jag vet inte i storstockholm även om många tror det.

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
Glöm inte bort däcken omkrets, något mindre däck gör att bilen tror att den kör fortare än den gör och redovisar lägre förbrukning/längre körd sträcka
Det finns ju ingen vettig anledning att välja mindre diameter på vinterhjul, 4,9% större än orginal är såvitt jag vet tillåtet och går man ner nån dim (eller flera) på bredden brukar fästet bli bättre

F fribygg skrev:
Det finns ju ingen vettig anledning att välja mindre diameter på vinterhjul, 4,9% större än orginal är såvitt jag vet tillåtet och går man ner nån dim (eller flera) på bredden brukar fästet bli bättre
Det blir ju lite olika steg när man hoppar mellan bredd, profil och fälgstorlek. Jag kör samma dimension sommar och vinter

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
returen returen skrev:
tveksamt en del kan ju inte ens tanka och än mindre fylla på spolarvätska
Förr skötte väl mackens anställda detta eller?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Men det är normalt med dagens nyare bilar att man har något mindre aluminium fälgar på vinterdäcken och då blir det mindre skillnader, jag har 18 tum på sommar och 17 på vinter så det skiljer lite när man ställer dem bredvid varandra..

J Jansson69 skrev:
Men det är normalt med dagens nyare bilar att man har något mindre aluminium fälgar på vinterdäcken och då blir det mindre skillnader, jag har 18 tum på sommar och 17 på vinter så det skiljer lite när man ställer dem bredvid varandra..
Gå upp i profil på däcket då, det är ju bara dumt att ha mindre diameter än på sommarhjulen.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Gå upp i profil på däcket då, det är ju bara dumt att ha mindre diameter än på sommarhjulen.
Det är nog det närmsta man kommer det var rekommenderat med den dimensionen..

Det blir ju lite olika steg när man hoppar mellan bredd, profil och fälgstorlek. Jag kör samma dimension sommar och vinter
Kör man i slask finns ju god anledning att välja smalare däck, vilket innebär att man behöver gå upp i profil för att få samma diameter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.