Unikt namn
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det fick bli en 1100w varmluftspistol och 40min hackande med bräda...

[bild]
Har lite dåliga erfarenheter av att köra värmepistol på bilen, så försöker undvika det. Men gött att det löste sig. 👍

Attitudeswe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har lite dåliga erfarenheter av att köra värmepistol på bilen, så försöker undvika det. Men gött att det löste sig. 👍
Höll den på 40-50 cm avstånd. Höll jag handen på samma ställe uppskattar jag att värmeflödet var 50grader.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
ClasseClas
En hundragraders motor läcker värme till hjulhus och kaross så att snön/isen inte sitter som berget när man parkerat, så lätt att sparka loss...
Jag kör laddhybrid oftast i elläge och one pedal drive och jag lyckas sparka bort snön i hjulhusen och på stänkskydden. Kanske för att jag har en SUV med rymliga hjulhus eller så kör jag kortare sträckor än vad du gör så det inte hinner frysa på o packa ihop sig.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag lät bilen stå på idag mitt på dan när jag kom hem för att torkarna skulle smälta lite men det gjorde dom inte och Slushen i skärmarna sitter som bara den ingen värme alls ifrån motorn så jag använde skaftet på en piassava för att få bort det värsta..
Jag hade permafrost när jag åkte hemifrån idag. 20 min senare - handlad och klar på hornbach lossnade allt efter en lätt spark. 3liters v6 och salt antar jag fixar biffen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Jag hade permafrost när jag åkte hemifrån idag. 20 min senare - handlad och klar på hornbach lossnade allt efter en lätt spark. 3liters v6 och salt antar jag fixar biffen.
Antar att inte din motor blir så mycket varmare än en två liter eller kanske den blir, här nere är inte mindre vägar saltade då det har varit kallt..

Unikt namn
Petar man loss kakan efter varje tur blir det lättare.
Saltsnö-modden som fastnar i hjulhuset behöver ofta en natt för att bilda en iskaka.

Tänkte på en sak när jag kom hem efter en tur på 74 mil.
Det har varit mellan 6-11 minusgrader, snö på vägen hela tiden, delvis typ 1/3 riktigt mycket snö, oplogat och nån dm på vägen.
Det brukar ju i diskussioner om elbilar komma upp att även fossilbilar drar betydligt mer bränsle vid kyla och motstånd som regn och snö.
Nu blev vi förvisso tvingade att ligga i 40 bakom en traktor nästan 5 mil, det håller ju förbrukningen nere, men annars har jag kört som vanligt när vi är ute på en roadtrip.

Hur mycket ökad förbrukning gav denna kyla och snö då ?? Ingenting, jag brukar ligga på 0,76, nu blev förbrukningen 0,74.

Jag vet inte, men har aldrig under mina 47 år med körkort upplevt att nån av mina långt över 100 bilar dragit uppenbart mer bränsle för att det är vinter.

J
Isakare Isakare skrev:
Tänkte på en sak när jag kom hem efter en tur på 74 mil.
Det har varit mellan 6-11 minusgrader, snö på vägen hela tiden, delvis typ 1/3 riktigt mycket snö, oplogat och nån dm på vägen.
Det brukar ju i diskussioner om elbilar komma upp att även fossilbilar drar betydligt mer bränsle vid kyla och motstånd som regn och snö.
Nu blev vi förvisso tvingade att ligga i 40 bakom en traktor nästan 5 mil, det håller ju förbrukningen nere, men annars har jag kört som vanligt när vi är ute på en roadtrip.

Hur mycket ökad förbrukning gav denna kyla och snö då ?? Ingenting, jag brukar ligga på 0,76, nu blev förbrukningen 0,74.

Jag vet inte, men har aldrig under mina 47 år med körkort upplevt att nån av mina långt över 100 bilar dragit uppenbart mer bränsle för att det är vinter.
Lite upplever jag med sommarsulorna så har jag legat på 5.4L per 100km och med dubbade ligger jag på 5.7L per 100km i snitt..

J Jansson69 skrev:
Antar att inte din motor blir så mycket varmare än en två liter eller kanske den blir, här nere är inte mindre vägar saltade då det har varit kallt..
Jag tror att motorn är en del av det. Andrabilen har en motor som är drygt en tredjedel i volym och den tar väldigt lång tid på sig för att bli varm.

Unikt namn
Isakare Isakare skrev:
Mina bilar brukar dra mer på vintern (dubbdäck). Men det är ju kortare sträckor än 74mil som körs. Jobbpendeln är knappt 5 mil enkel, så det blir ju många fler kallstarter på en tank.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Mina bilar brukar dra mer på vintern (dubbdäck). Men det är ju kortare sträckor än 74mil som körs. Jobbpendeln är knappt 5 mil enkel, så det blir ju många fler kallstarter på en tank.
Även snö och tom regn ökar rullmotståndet. Och kylan (kallare drivlina) ökar friktionen.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
En hundragraders motor läcker värme till hjulhus och kaross så att snön/isen inte sitter som berget när man parkerat, så lätt att sparka loss...
Gäller det även bakre hjulhusen?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Attitudeswe
useless useless skrev:
Gäller det även bakre hjulhusen?
På min framhjulsdrivna elbil får jag nästan inget i hjulhusen bak. På den bakhjulsdrivna blev det en del men ändå inte lika illa som fram.

MathiasS MathiasS skrev:
Kanske bäst att förtydliga att förslaget att svarva is i hjulhusen genom att sänka bilen var ett skämt.

I övrigt har jag ingen statistik att dela. Det har fungerat felfritt i alla bilar jag varit i kontakt med ink min egen. Nu är den 10 år / 12000mil - om det går en bälg någonstans mellan 15 och 20000mil skulle jag nog inte bli förvånad.

Prisexempel reservdelar:
Bälg bak: 3500kr
Komplett fjäderben fram ink bälg osv: 10000kr
Ny kompressor: 8000kr
Ventilblock:3000kr

Får jag välja köper jag inte en bil som saknar luftfjädring.
Problemet kommer nog mera vara att ens köpa sakerna, tyvärr...
Såg den här på tuben om en (iofs något äldre, och möjligen något mer unik) VAG;

Huddingebo Huddingebo skrev:
Även snö och tom regn ökar rullmotståndet. Och kylan (kallare drivlina) ökar friktionen.
Kyla:
högre luftmotstånd
Mer intern friktion i gummit, löses en del med mjukare gummi, men marginellt

Regn/snömodd ökar rullmotståndet

Smalare vinterdäck än sommardäck = Lägre rullmotstånd och luftmotstånd, men tänk även på däckmodellens rullmotstånd.

Och sen har vi det fär med värme i cupen. Dieselvärmare, och elbilars resistor/värmepump.

Glöm inte bort däcken omkrets, något mindre däck gör att bilen tror att den kör fortare än den gör och redovisar lägre förbrukning/längre körd sträcka

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.