MathiasS MathiasS skrev:
…men du kör ju allroad och då är det enklare. Luftfjädringen i sportläge ett tag bara så svarvar du bort isen……:)
Bara nyfiken, hur bra mår luftfjädringen av massor av snö och is samt svarvning av is? Hur mycket kostar ny luftfjädring och vad är den förväntade livslängden? Jag har fått funktionen demonstrerad några gånger och den är imponerande när allt fungerar.

RoTe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Citygo IV
Prosit

T TommyC skrev:
Bara nyfiken, hur bra mår luftfjädringen av massor av snö och is samt svarvning av is? Hur mycket kostar ny luftfjädring och vad är den förväntade livslängden? Jag har fått funktionen demonstrerad några gånger och den är imponerande när allt fungerar.
Kanske bäst att förtydliga att förslaget att svarva is i hjulhusen genom att sänka bilen var ett skämt.

I övrigt har jag ingen statistik att dela. Det har fungerat felfritt i alla bilar jag varit i kontakt med ink min egen. Nu är den 10 år / 12000mil - om det går en bälg någonstans mellan 15 och 20000mil skulle jag nog inte bli förvånad.

Prisexempel reservdelar:
Bälg bak: 3500kr
Komplett fjäderben fram ink bälg osv: 10000kr
Ny kompressor: 8000kr
Ventilblock:3000kr

Får jag välja köper jag inte en bil som saknar luftfjädring.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Hur rensar ni hjulhusen när det är så fruset att det inte går att sparka?
Provat varmvatten i tryckspruta?

Attitudeswe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Provat varmvatten i tryckspruta?
Det fick bli en 1100w varmluftspistol och 40min hackande med bräda...

En orange varmluftspistol ligger på snöig mark, omgiven av stenar och en träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
ClasseClas
Det fick bli en 1100w varmluftspistol och 40min hackande med bräda...

[bild]
Farbror Präktig hälsar att det går jättebra att få bort modden precis efter man parkerat bilen. En 2-minutersrond runt bilen så är det klart. 🙃

Attitudeswe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Farbror Präktig hälsar att det går jättebra att få bort modden precis efter man parkerat bilen. En 2-minutersrond runt bilen så är det klart. 🙃
Inte med en elbil tyvärr, vilket två av mina tre är...

Inte med en elbil tyvärr, vilket två av mina tre är...
Fäster snön bättre på elbilar?

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Vatten brukar vara lösningen, åk förbi någon tvätthall eller tvättstation

ClasseClas
useless useless skrev:
Elektrostatisk bindning vettu...

Fattar inte heller logiken.

useless useless skrev:
De står stilla och laddar så ofta att allt hinner frysa fast ordentligt.

• Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Elektrostatisk bindning vettu...

Fattar inte heller logiken.
En hundragraders motor läcker värme till hjulhus och kaross så att snön/isen inte sitter som berget när man parkerat, så lätt att sparka loss...

J
En hundragraders motor läcker värme till hjulhus och kaross så att snön/isen inte sitter som berget när man parkerat, så lätt att sparka loss...
Nee du det gör det inte det sitter som berget inte ens motorhuven tinas upp av värmen som stiger ifrån motorn..

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Attitudeswe
J Jansson69 skrev:
Nee du det gör det inte det sitter som berget inte ens motorhuven tinas upp av värmen som stiger ifrån motorn..
Inte när man kör kanske, men när du parkerar i -5 räcker det för att klumparna skall släppa från karossen.

När du kör räcker värmen för att smälta slushet torkarna viftar ner också. På en elbil byggs det isklumpar mellan huv och ruta...

J
Inte när man kör kanske, men när du parkerar i -5 räcker det för att klumparna skall släppa från karossen.

När du kör räcker värmen för att smälta slushet torkarna viftar ner också. På en elbil byggs det isklumpar mellan huv och ruta...
Jag lät bilen stå på idag mitt på dan när jag kom hem för att torkarna skulle smälta lite men det gjorde dom inte och Slushen i skärmarna sitter som bara den ingen värme alls ifrån motorn så jag använde skaftet på en piassava för att få bort det värsta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.