Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, ska man vara krass försvinner fördelarna så fort man plockar på alla tillbehör som behövs nuförtiden...

Det finns ju en anledning till att vi inte ser några vanliga amerikanska sedaner med v8 i nuförtiden.. om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara Cadillac CT5-V Blackwing där man hittar en LT4 ....
(Om inte Stellantis gör den utlovade 180 graderssvängen och tar tillbaka sin hittepå-HEMI i fler fordon än pickupen)

Nu är jag ingen ingenjör direkt, men följer ändå rätt många amerikanska bilmänniskor, och min uppfattning är att rätt många av de nyare OHV-motorerna från i alla fall GM och Stellantis har varit rätt kassa... Ford har ju bara "Godzilla" kvar, men den sitter i tyngre pickuper..

Min personliga åsikt är att 2-ventilstoppar vid det här laget borde vara förbehållet gräsklippare.. 😄
OHV innefattar väl nästan allt från 1953 och nyare. De där gamla sildventilarna va aldrig riktigt bra. (Ford flathead)
VVT går ju även på en enkelkammare, men visst finns det fördelar med två kamaclar.

Största anledningen till att V8 minskar är friktion och pumpförluster. Färre cylindrar drar mindre bränsle. Och för vardagskörning behöver man ju inte något värst mycket

Rabbithole Rabbithole skrev:
OHV innefattar väl nästan allt från 1953 och nyare. De där gamla sildventilarna va aldrig riktigt bra. (Ford flathead)
VVT går ju även på en enkelkammare, men visst finns det fördelar med två kamaclar.

Största anledningen till att V8 minskar är friktion och pumpförluster. Färre cylindrar drar mindre bränsle. Och för vardagskörning behöver man ju inte något värst mycket
Man brukar ju benämna toppventilsmotorer med underliggande kam OHV .. Överliggande kam OHC ..
Så det var det jag syftade på.. och såklart ur en amerikansk kontext.. det är ju ingen annanstans (förutom möjligen Australien, och till viss del Kanada) där det varit rimligt med v8 med stor slagvolym i en vanlig personbil på de senaste 20 åren..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Patrik440
A A76261 skrev:
[länk]

Till nästa gång,
gummit brukar gå sönder så det är kanske ingenting man ska använda om man inte ska byta ut kulleden.
Jo det får kanske bli en sådan inför framtida behov men då endast i kombination med byte utav kulleden.

Patrik440
Tokslut Tokslut skrev:
Eller [bild]
Ja fast i detta fallet fanns det inte utrymme för en sådan.
Skulle dock funka på p-änden.

ClasseClas
Rabbithole Rabbithole skrev:
Torr kamrem som på alla Volvo tycker jag fungerar tillförlitligt nog. Men visst, man kan åka elbil istället så slipper man bry sig om kamremmar
Tillförlitligheten är nog OK om man håller sig till bytesintervallen. Dilemmat är när man ska byta kamremmen till en kostnad på 12-15 tusen kronor på en bil som är värd max 25 tusen kronor eller mindre. Risken är att en del ägare av okunskap eller penganöd/snålhet inte väljer att byta med ventilsallad och skrotning som resultat.

Jag hade en Hyundai Santa Fe (gen 1, SM, 4-cyl) med bytesintervall 9000 mil. Sedan kom Hyundai på att kamremmen inte höll så långt så de drog ner bytesintervallet till 6000 mil. Ett "perfekt" sätt att med åren få den vagnparken utskrotad.

Nä, jag tycker att kamremmar hör till kategorin "plågsamma människoförsök". Jag minns inte vad triggern var för att byta ut kamkedjor med kamremmar? Bränsleekonomi? Buller? Vikt? Lägre tillverkningskostnad?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Tillförlitligheten är nog OK om man håller sig till bytesintervallen. Dilemmat är när man ska byta kamremmen till en kostnad på 12-15 tusen kronor på en bil som är värd max 25 tusen kronor eller mindre. Risken är att en del ägare av okunskap eller penganöd/snålhet inte väljer att byta med ventilsallad och skrotning som resultat.

Jag hade en Hyundai Santa Fe (gen 1, SM, 4-cyl) med bytesintervall 9000 mil. Sedan kom Hyundai på att kamremmen inte höll så långt så de drog ner bytesintervallet till 6000 mil. Ett "perfekt" sätt att med åren få den vagnparken utskrotad.

Nä, jag tycker att kamremmar hör till kategorin "plågsamma människoförsök". Jag minns inte vad triggern var för att byta ut kamkedjor med kamremmar? Bränsleekonomi? Buller? Vikt? Lägre tillverkningskostnad?
Volvo rödblockare kostar en remsats 2-3 tusen, klaras av en normalhändig på en lördagsförmiddag. Byte sker med ungefär 6000 mil intervall. Och glömmer du bytet så händer inte mer än att motorn stannar. Så det är ju skillnad på rem och rem...

H hovapettson skrev:
Volvo rödblockare kostar en remsats 2-3 tusen, klaras av en normalhändig på en lördagsförmiddag. Byte sker med ungefär 6000 mil intervall. Och glömmer du bytet så händer inte mer än att motorn stannar. Så det är ju skillnad på rem och rem...
Å andra sidan drar de bilarna några dl mer per mil än modernare varianter så på 5 år har man sparat in 30-40 000:- bara på bränslet och har råd med ett dyrare kamremsbyte.

useless useless skrev:
så på 5 år har man sparat in 30-40 000:- bara på bränslet
Möjligen om man kör mer än dubbelt så mycket som medelsvensson. 😉

RoTe
H hovapettson skrev:
Dom klarar dessutom betydligt mer än 6000 mil. Man kan titta på remmens skick då och då.

• Gilla
galento
  • Laddar…
ClasseClas
H hovapettson skrev:
Volvo rödblockare kostar en remsats 2-3 tusen, klaras av en normalhändig på en lördagsförmiddag.
Kan så vara, men jag tror att majoriteten lejer bort jobbet speciellt om det behövs specialverktyg + byte av vattenpump med efterföljande slabb. Gäller möjligtvis inte just din Volvomotor.

C
H hovapettson skrev:
Volvo rödblockare kostar en remsats 2-3 tusen, klaras av en normalhändig på en lördagsförmiddag.
Ja, ett "vanligt" kamremsbyte är väl typisk en sådan sak som haussas upp av verkstäderna som något väldigt svårt och dyrt(?)

Alfredo Alfredo skrev:
Möjligen om man kör mer än dubbelt så mycket som medelsvensson. 😉
Hur långt kör medelsvensson? 3 dl extra per mil, 1500 mil per år och ett beninpris på 15 spänn betyder att den gamla Volvon är 34 000:- dyrare på fem år.

useless useless skrev:
Hur långt kör medelsvensson? 3 dl extra per mil, 1500 mil per år och ett beninpris på 15 spänn betyder att den gamla Volvon är 34 000:- dyrare på fem år.
Jag räknade på 1100 mil och 2 dl för 16500:- Men visst, får erkänna att jag läste några som "ett par", vilket inte behöver stämma. 😀

galento
Man kanske kan räkna in den gamla Volvons andrahandsvärde, billigare service och skattebefrielse i ekvationen ?
940 är ju efterfrågade och priser därefter.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
Värdeminskning är en stor post gällande bilägande, glöm inte det.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.