Isakare Isakare skrev:
Tråg och bröstkåpa är limmade engångsgrejer i tunnplåt, typ som en engångsgrill.
Full size Fordarna har väl även plast oljetråg som skall bytas varje gång de skruvas loss, vart fan tog miljötänket vägen?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Från Amarockfilmen: byts ju massa saker, vattenpump, bröstkåpa och oljetråg förutom oljefilter och tom. oljepickupen behöver bytas 😮
Ja en rakt igenom idiotisk konstruktion som gör bilägandet vansinnigt dyrt.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Full size Fordarna har väl även plast oljetråg som skall bytas varje gång de skruvas loss, vart fan tog miljötänket vägen?
Varför behöver man byta ut de?
Finns ju ventilkåpor i plast som inte behöver bytas ut om man lossar de.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför behöver man byta ut de?
Finns ju ventilkåpor i plast som inte behöver bytas ut om man lossar de.
De slår sig tydligen, men jag har ingen egen erfarenhet. Oljan ligger ju mot tråget så det kan ju vara skillnaden

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
ClasseClas
Rabbithole Rabbithole skrev:
Våt kamrem = dealbreaker
Torr kamrem = dealbreaker

Kamkedja på vissa VAG-motorer = dealbreaker

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:

CVT = Dealbreaker

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:

Torr kamrem som på alla Volvo tycker jag fungerar tillförlitligt nog. Men visst, man kan åka elbil istället så slipper man bry sig om kamremmar

Ja, nya lösningar ger nya problem, kul tycker vissa.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Torr kamrem som på alla Volvo tycker jag fungerar tillförlitligt nog. Men visst, man kan åka elbil istället så slipper man bry sig om kamremmar
Eller V8, har inte bytt en gummisnodd på 20+år

• Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
Finns ju också kugghjulsvarianter av kamdrivning till de flesta amerikanska v8-or man vill ha, så slipper man byta kedja med...

Annars är väl det tråkiga att man går miste om variabla ventiltider när man envisas med att ha små pinnar som ska trycka på ventilerna.. 😉

• Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Annars är väl det tråkiga att man går miste om variabla ventiltider när man envisas med att ha små pinnar som ska trycka på ventilerna.. 😉
om man byter kamdrivningen menar du? För VVT har ju funnits ett tag

I ämnet kamrem, så kan man ju göra det enkelt eller svårt.
Jobbade på verkstad 2005, vi fick in en Mitsubishi Lanzer Evo 8 el 9 och en Fiat med 5 cylindrig motor, mins ej modell, för rembyte.
Mitsubishin hade 9000 mil, Fiaten 5000 mil.
Jag tog Evon och var klar med rembytet efter en dryg timme, aldrig bytt på en sån förut, men det gav sig själv, en liten pinne för att låsa spännaren och låsning för kamdreven var det enda specialverktyg som användes, en 3 mm borr och universal kamlåsning hade gått lika bra.

Bytet på Fiaten var verkstadens första på en sån motor, auktoriserad så alla verktyg fanns, men inte erfarenheten.
När jag var klar med Evon satt 2 andra mekaniker fortfarande och läste hur bytet skulle utföras, de höll på i 1,5 dag, alltså 24 mantimmar !!! Om jag inte mins fel var det satt 9 timmar på det jobbet. Antalet specialverktyg räknade jag inte, men det var många.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
om man byter kamdrivningen menar du? För VVT har ju funnits ett tag
Japp..

(Sen skulle jag väl inte påstå att jag är superimponerad av den tekniska lösningen för att få vvt på stötstångsmotor, och skulle aldrig köpa en för att åka runt i som bruksbil.. för att inte glömma lyftare med cylinderdeaktivering.. det är mycket skit man tryckt i de gamla stötstångsmotorerna för att få dem att "cosplaya" moderna... 😁 )

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
I ämnet kamrem, så kan man ju göra det enkelt eller svårt.
Jobbade på verkstad 2005, vi fick in en Mitsubishi Lanzer Evo 8 el 9 och en Fiat med 5 cylindrig motor, mins ej modell, för rembyte.
Mitsubishin hade 9000 mil, Fiaten 5000 mil.
Jag tog Evon och var klar med rembytet efter en dryg timme, aldrig bytt på en sån förut, men det gav sig själv, en liten pinne för att låsa spännaren och låsning för kamdreven var det enda specialverktyg som användes, en 3 mm borr och universal kamlåsning hade gått lika bra.

Bytet på Fiaten var verkstadens första på en sån motor, auktoriserad så alla verktyg fanns, men inte erfarenheten.
När jag var klar med Evon satt 2 andra mekaniker fortfarande och läste hur bytet skulle utföras, de höll på i 1,5 dag, alltså 24 mantimmar !!! Om jag inte mins fel var det satt 9 timmar på det jobbet. Antalet specialverktyg räknade jag inte, men det var många.
Var det en sådan ?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
galento galento skrev:
Var det en sådan ?

[media]
Nä, de fanns inte då.
Det här var nog en Bravo/Brava/Marea, Fiats dåvarande mellanklassbil.
5an hade ett väldigt mysigt ljud, men det är nog det enda positiva som kan sägas om de bilarna.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.