1 191 731 läst ·
17 020 svar
1192k läst
17,0k svar
Allt om bilen
Så otroligt korkat av Volvo att sätta svetsmuttrar när de till lägre pris kunnat gänga hålen i spindelleden istället...Patrik440 skrev:
På höger sidan var det inte några problem muttrarna men jädrans vad kulled och p-änden satt i konorna.
Tyvärr funk det inte att pressa med detta verktyget då det gled av .
[bild]
Så jag plockade lös "hela skiten" så jag kom åt att klappa till ordentligt med handsläggan.
[bild]
Min V70 har plåtlänkarmar så kulleden går att byta separat om man har lust att borra lite.
[bild]
Inte det roligaste att göra men det gick ju till slut.
[bild]
Det tråkigaste var att drivaxel satt fast i splinesen när spindelhuset skulle lös så tripoden råkade klantigt nog åka ur klockan på mellanaxeln..
[bild]
Av med dammasken och försöka få ihop det igen men fick ta lös mellanaxeln också för att få i tripoden i klockan igen.
Sedan var det bara att skruva ihop allt igen vilket gick rätt kvickt ändå.
Då hade det bara varit att dra av skruvarna.
Haha, sanslöst att de valt material i remmarna som inte tål en så vanlig olja som std-motorolja.Isakare skrev:
En Fordmek skrev att det egentligen inte var nått stort problem mer än att det var dyrt att byta rem. Han menade på att fel olja var största anledningen till problem, dessa motorer ska ju ha en speciell olja.
Han la även med bilder på en rem som han bytte, den såg fin ut och hade enligt hans utsago gått 23.500 mil, bara servad med rätt olja.
PSA har ju oxå försvarat sig med att det används fel olja.
Varje ingenjör med lite mer än ett halvårs erfarenhet fattar väl att det som att be om problem?
Ferrari hittade på det för att kunna varva högre. Ford var tidigt ute och såg potentialen i att spara pengar.ClasseClas skrev:
Tillförlitligheten är nog OK om man håller sig till bytesintervallen. Dilemmat är när man ska byta kamremmen till en kostnad på 12-15 tusen kronor på en bil som är värd max 25 tusen kronor eller mindre. Risken är att en del ägare av okunskap eller penganöd/snålhet inte väljer att byta med ventilsallad och skrotning som resultat.
Jag hade en Hyundai Santa Fe (gen 1, SM, 4-cyl) med bytesintervall 9000 mil. Sedan kom Hyundai på att kamremmen inte höll så långt så de drog ner bytesintervallet till 6000 mil. Ett "perfekt" sätt att med åren få den vagnparken utskrotad.
Nä, jag tycker att kamremmar hör till kategorin "plågsamma människoförsök". Jag minns inte vad triggern var för att byta ut kamkedjor med kamremmar? Bränsleekonomi? Buller? Vikt? Lägre tillverkningskostnad?
Idag säljs det nog mest för några promille lägre friktion.
Bara för att reta dig lägger jag in deras nyheter härDan_Johansson skrev:
Nu är jag ingen ingenjör direkt, men följer ändå rätt många amerikanska bilmänniskor, och min uppfattning är att rätt många av de nyare OHV-motorerna från i alla fall GM och Stellantis har varit rätt kassa... Ford har ju bara "Godzilla" kvar, men den sitter i tyngre pickuper..
Min personliga åsikt är att 2-ventilstoppar vid det här laget borde vara förbehållet gräsklippare.. 😄
E22an verkar ha levererat igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kaos-pa-e22-efter-snofall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kaos-pa-e22-efter-snofall
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Har aldrig pysslat med dieselvärmare innan på bilar. Har en Ford Transit Connect 2014 där extra värmaren inte alltid vill starta, ibland ryker det så man tror bilen brinner m.m. Får upp denna felkoden som på bilden. Något ställdon misstänker jag, men vet inte vad jag ens ska leta efter? Själva värmaren sitter inne på torpeden.
Gjort självtest genom datorn och då verkar det funka utan fel?
Ryker det så får den troligen för lite luft. Funkar fläkten som den ska?MalZon skrev:
Har aldrig pysslat med dieselvärmare innan på bilar. Har en Ford Transit Connect 2014 där extra värmaren inte alltid vill starta, ibland ryker det så man tror bilen brinner m.m. Får upp denna felkoden som på bilden. Något ställdon misstänker jag, men vet inte vad jag ens ska leta efter? Själva värmaren sitter inne på torpeden.
Min drar 0,74 sett över året, vilket är endast lite mer än V50 2.0D (turbodiesel). Jag tror att du tänker på automatväxlade förgasarmotorer när du nämner sådana förbrukningssiffror. Sköt din motor, kör vackert, så går det bra. Glädjen att ratta riktig bil utan blipp-blopp trumfar den sämre komforten. Givetvis är vagnen skattebrefriad.useless skrev: