Någon som funderar på att skaffa en nyare VW Amarok / Transporter (Ford Ranger / Transit) eller t.o.m. redan äger en?

• Wow
  • Haha
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Någon som funderar på att skaffa en nyare VW Amarok / Transporter (Ford Ranger / Transit) eller t.o.m. redan äger en?
Jag vågar inte ens försöka föreställa mig vad det kamremsbytet kostar på märkesverkstan 😬😬😬😬

Själva konceptet att utsätta gummit i remmen för kemikalierna och värmen från oljan, samt att fylla oljesystemet med alla gummirester lär knappast vinna några priser i min bok heller, vad är de påstådda fördelarna tro?

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:

[media]
Inte ens i min vildaste fantasi...

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag vågar inte ens försöka föreställa mig vad det kamremsbytet kostar på märkesverkstan 😬😬😬😬

Själva konceptet att utsätta gummit i remmen för kemikalierna och värmen från oljan, samt att fylla oljesystemet med alla gummirester lär knappast vinna några priser i min bok heller, vad är de påstådda fördelarna tro?
36.500:- kostade service 16.000 mil med rembyte på min Transit.

• Wow
  • Ledsen
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Från Amarockfilmen: byts ju massa saker, vattenpump, bröstkåpa och oljetråg förutom oljefilter och tom. oljepickupen behöver bytas 😮

• Ledsen
  • Haha
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
C
K Kasken skrev:
vad är de påstådda fördelarna tro?
Som så mycket annat handlar det om den ganska befängda idén om att teknikutvecklingen skall lösa klimatkrisen. Dvs. att motorn drar några promille mindre bränsle per km.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Som så mycket annat handlar det om den ganska befängda idén om att teknikutvecklingen skall lösa klimatkrisen. Dvs. att motorn drar några promille mindre bränsle per km.
Tanken är väl snarare att skiten ska rasa så tidigt men inte för tidigt att man lessnar och köper en elbil nästa gång...

• Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Tanken är väl snarare att skiten ska rasa så tidigt men inte för tidigt att man lessnar och köper en elbil nästa gång...
Ha ha ha, ja eller att säkra lönsamheten i serviceorganisationen. 😆

C cpalm skrev:
Är det så?

Vad är bytesintervallen då? Bilen i filmen var ju enbart 1år gammal enligt vad som framgick, även om den används yrkesmässigt så är det osannolikt att bilen rullat mer än säg 10.000mil? Förmodligen betydligt mindre än så......

Men helt klart lär ju bytesintervallen vara tätare än för traditionellt monterad rem?

K Kasken skrev:
Är det så?

Vad är bytesintervallen då? Bilen i filmen var ju enbart 1år gammal enligt vad som framgick, även om den används yrkesmässigt så är det osannolikt att bilen rullat mer än säg 10.000mil? Förmodligen betydligt mindre än så......

Men helt klart lär ju bytesintervallen vara tätare än för traditionellt monterad rem?
Hade rullat 62000 miles...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade rullat 62000 miles...
Mmm, om min matte stämmer så blir det runt 10.000mil?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Från Amarockfilmen: byts ju massa saker, vattenpump, bröstkåpa och oljetråg förutom oljefilter och tom. oljepickupen behöver bytas 😮
Tråg och bröstkåpa är limmade engångsgrejer i tunnplåt, typ som en engångsgrill.

• Gilla
  • Ledsen
Ellerjensen och 2 till
  • Laddar…
G
Snart är engångsmotorn som byts i sin helhet vid service här.
Man behöver inte byta nåt , inte ens olja, på 10000 mil, men sen byts motorn...

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Våt kamrem = dealbreaker

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Frågan är ju om det ens går att köpa nya fordon snart eller om alla är designade att leva max 10 000 mil.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.