RoTe RoTe skrev:
Är stereon omgjord?
Ja, till euro spec. Finns nya för ~$1.700 i USA nu när jag googla som sedan behöver konverteras för €299 var visst konverteringenkostnaden

https://www.mymoparparts.com/oem-parts/mopar-radio-68238621zh

https://www.customtronix.com/products/chryslerjeepdodge-rb56-8-4n-conversion/

Vet inte om de behöver giftas till bilen, om inte så är ju Bildelsbasen ett "billigt" val då de verkar ligga runt 8.000kr där.

Har mejlat Grufman också, men gissar de vill ha in bilen för felsökning

Finns beggade på eBay från $80+allt så ~1.500kr. Så kan ju komma undan under 5.000kr totalt om det går att göra den vägen, men är ju född med nitlott i röven så en "genomgången" vad nu det betyder är väl en säkrare/problemfriare väg att gå...

https://www.ebay.com/itm/3260811672...fNH9xiBgSEX/oiOmE01s/6qw==|tkp:Bk9SR4CJlpLsZg

Fick precis svar från Customtronix: "Det kan vi fixa"

Så det känns ju som den billigaste utvägen om det inte innebär utbyte 😅

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Enda fördelen med saker som har ofta förekommande/kända fel. Är att det oftast finns nån som kan laga de.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
ullberg ullberg skrev:
men har dagens ICE-motorer kommit så långt i lågfriktion att de ska ha 0W-20?

/U
Min Ford vill ha 5W-20 för att få god bränsleekonomi . 🙄

Polisbil tankas med bränsle, en hund syns i passagerarsätet, text "Warning Police Dog" på fönstret, "K-9 Unit" på karossen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
Isakare Isakare skrev:
Hade samma på min BMW, muttrarna gick trögt som satan utan anledning. På en skar mutten så jag fick kapa bort den.
Fan vet var det var för konstig gänga.
På höger sidan var det inte några problem muttrarna men jädrans vad kulled och p-änden satt i konorna.

Tyvärr funk det inte att pressa med detta verktyget då det gled av .
Bilupphängning under reparation med ett avdragarverktyg fäst på rostiga delar vid en V70. En röd domkraft syns till vänster.
Skapa konto

Så jag plockade lös "hela skiten" så jag kom åt att klappa till ordentligt med handsläggan.
Närbild av en rostig spindelled och plåtlänkarm från en bil, omgiven av snö. Skada och slitage synliga på komponenterna.
Skapa konto

Min V70 har plåtlänkarmar så kulleden går att byta separat om man har lust att borra lite.
Rostiga plåtlänkarmar och muttrar på undersidan av ett fordon, synliga efter arbete med att byta ut kulled och p-ände.
Skapa konto

Inte det roligaste att göra men det gick ju till slut.
Rostiga och deformerade metallringar med skarpa kanter, hållna i en hand, del av bildiskussion om reparation av bakvagn på V70 med plåtlänkarmar.
Skapa konto

Det tråkigaste var att drivaxel satt fast i splinesen när spindelhuset skulle lös så tripoden råkade klantigt nog åka ur klockan på mellanaxeln..
Bild av en bils drivaxel och dess tripodkors där smuts och olja syns tydligt, med några frilagda metalldelar.
Skapa konto

Av med dammasken och försöka få ihop det igen men fick ta lös mellanaxeln också för att få i tripoden i klockan igen.

Sedan var det bara att skruva ihop allt igen vilket gick rätt kvickt ändå.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
ICarsoft.
Köpte en Skoda fabia -02 där gula motorlampan började lysa. Något med lambdasonden så den byttes. Eter några mil tändes lampan igen. Samma fel.
Ropade in en odb-läsare på tradera och kunde släcka lampan inför besiktningen.
Konstigt att priset varierar mellan icarsoft-modellerna när hårdvaran borde vara samma i alla. Den jag köpte var specifik för VW mfl. Halva priset mot plusmodellen som klarar alla bilar.

Patrik440 Patrik440 skrev:
Min Ford vill ha 5W-20 för att få god bränsleekonomi . 🙄

[bild]
Hade en likadan 2014-2018, fast P74. Flexfuel. Fick brev då från Stockholm stad, tack för att du kör en miljöbil 🤣
2016 kanske.
Saknar den, bästa bilen jag har haft.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade en likadan 2014-2018, fast P74. Flexfuel. Fick brev då från Stockholm stad, tack för att du kör en miljöbil 🤣
2016 kanske.
Saknar den, bästa bilen jag har haft.
Avalanchen klassades också som miljöbil en gång i tiden

Pickupbil drar en stor motorbåt på släp framför en stor byggnad med Yamaha-logga.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:

[bild]
Har den någonsin fått smaka på etanol ??

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
Så även Dodge RAM 1500 5.7 V8 HEMI FlexFuel 😂👏👏

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Har jag sagt att jag är biltrådens motsvarighet till @Daniel 109 och kWh, när det gäller att kalla "third gens" HEMI? 😁

• Älska
Intet
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har den någonsin fått smaka på etanol ??
Minns inte om jag någonsin tankade E85 i den under mina 6år

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har jag sagt att jag är biltrådens motsvarighet till @Daniel 109 och kWh, när det gäller att kalla "third gens" HEMI? 😁
Får skylla på att jag klippte och klistrade från bilhandlarens hemsida, så det är de du får spöa upp 😂

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
På höger sidan var det inte några problem muttrarna men jädrans vad kulled och p-änden satt i konorna.

Tyvärr funk det inte att pressa med detta verktyget då det gled av .
[bild]

Så jag plockade lös "hela skiten" så jag kom åt att klappa till ordentligt med handsläggan.
[bild]

Min V70 har plåtlänkarmar så kulleden går att byta separat om man har lust att borra lite.
[bild]

Inte det roligaste att göra men det gick ju till slut.
[bild]

Det tråkigaste var att drivaxel satt fast i splinesen när spindelhuset skulle lös så tripoden råkade klantigt nog åka ur klockan på mellanaxeln..
[bild]
Av med dammasken och försöka få ihop det igen men fick ta lös mellanaxeln också för att få i tripoden i klockan igen.

Sedan var det bara att skruva ihop allt igen vilket gick rätt kvickt ändå.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/sagar/kulledsgaffel-410-mm-2000051932

Till nästa gång,
gummit brukar gå sönder så det är kanske ingenting man ska använda om man inte ska byta ut kulleden.

A A76261 skrev:
[länk]

Till nästa gång,
gummit brukar gå sönder så det är kanske ingenting man ska använda om man inte ska byta ut kulleden.
Eller Verktyg för att byta hjullager på bilens framhjulsupphängning, där en avdragare används för att ta bort hjullagret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.