1 204 267 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Det var de kuggarna som slitits ut på motorn jag skrev om.K Kane skrev:
Efter renoveringen flashade de om motorns styrenhet för att ge högre oljetryck.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
2024 kom väl det kravet?J Jansson69 skrev:Det är ISA som är krav inte farthållare men i praktiken väljer de flesta biltillverkare att ha adaptivfarthållare.
Kort förklarat ska ISA-systemen känna av om föraren kör fortare än den tillåtna hastigheten, och då på olika sätt antingen varna föraren med ljud- eller vibrationsvarningar, eller automatiskt sänka bilens hastighet.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
I lördags blev det lite pyssel.
Köpte kompletta fjäderben fast egentligen var det bara ena fjädern fram som gått av ett par gånger.
Jädrans tråkig muttern till p-änden var å få lös, fick slå med handslägga på en ringnyckel ett kvartsvarv i taget så det tog en bra stund..
Ringnyckel förstås för att kunna ha en 6mm insex i toppen på p-änden.
Fanns de som vill ge sig på andra sidan också men skall besiktiga direkt efter de röda dagarna så det tar vi direkt efter besiktningen istället ifall det skita sig med något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte kompletta fjäderben fast egentligen var det bara ena fjädern fram som gått av ett par gånger.
Logga in
Skapa konto
Jädrans tråkig muttern till p-änden var å få lös, fick slå med handslägga på en ringnyckel ett kvartsvarv i taget så det tog en bra stund..
Logga in
Skapa konto
Fanns de som vill ge sig på andra sidan också men skall besiktiga direkt efter de röda dagarna så det tar vi direkt efter besiktningen istället ifall det skita sig med något.
Logga in
Skapa konto
Måste kolla ikväll vad jag har för motorkod på min 3.0 TFSI för att googla fram hur riskkonstruktionen ser ut på den.....🥶C cpalm skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Ja, jag vet inte var jag fått det från, men det verkar ju onekligen vara som du skriver, att det är ISA som gäller.J Jansson69 skrev:Det är ISA som är krav inte farthållare men i praktiken väljer de flesta biltillverkare att ha adaptivfarthållare.
Kort förklarat ska ISA-systemen känna av om föraren kör fortare än den tillåtna hastigheten, och då på olika sätt antingen varna föraren med ljud- eller vibrationsvarningar, eller automatiskt sänka bilens hastighet.
Hade samma på min BMW, muttrarna gick trögt som satan utan anledning. På en skar mutten så jag fick kapa bort den.Patrik440 skrev:
I lördags blev det lite pyssel.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Fan vet var det var för konstig gänga.
Sitter o beställer lite delar, tänkte prova Thansen och hämta i butik för att få sakerna lite fortare och slippa blanda in posten.
Alla delar fanns till bra pris, men när jag kom till olja satte jag kaffet i fel strupe.
Kom bara upp en rekommenderad olja till aktuell bil, Castrol Edge 0-20 för 599:-
Okej tänkte jag, det var ju bra pris.....men fick syn på att det var för 1 liter !!!
Vem fan köper olja för 599 spänn litern ??
Alla delar fanns till bra pris, men när jag kom till olja satte jag kaffet i fel strupe.
Kom bara upp en rekommenderad olja till aktuell bil, Castrol Edge 0-20 för 599:-
Okej tänkte jag, det var ju bra pris.....men fick syn på att det var för 1 liter !!!
https://oeldepot24.de/Castrol-EDGE-0W-20-LL-IV-5-LiterIsakare skrev:
Sitter o beställer lite delar, tänkte prova Thansen och hämta i butik för att få sakerna lite fortare och slippa blanda in posten.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Trots att MathiasS flexar med sina sedan många år älskade tyska oljeinköpskanaler kommer jag inte ens till priset innan det tar stopp för mig - viskositeten… Vad är det som tar 0W-20? kan villigt erkänna att jag kört elbil ett gäng år men har dagens ICE-motorer kommit så långt i lågfriktion att de ska ha 0W-20?
/U
/U
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Min bensin subba från 2018 ska ha 0w-20 tex!ullberg skrev:
Trots att MathiasS flexar med sina sedan många år älskade tyska oljeinköpskanaler kommer jag inte ens till priset innan det tar stopp för mig - viskositeten… Vad är det som tar 0W-20? kan villigt erkänna att jag kört elbil ett gäng år men har dagens ICE-motorer kommit så långt i lågfriktion att de ska ha 0W-20?
/U
Senaste Toyota ska ha 0-8 !!!
Läste om BMW och deras oljepump i plast, den gick sönder när folk hällde i för tjock olja, tex kunde rejsglada ägare hälla i nåt mer lämpligt för att köra på bana, typ 5-50 el 10-60, men det håller inte pumpen för.
Anledningen till alla dessa tokerier är att få ner motorns friktion, där med förbrukingen, och få betala mindre utsläppböter.
Bara ett spel för gallerierna, inte för oss ägare.
Läste om BMW och deras oljepump i plast, den gick sönder när folk hällde i för tjock olja, tex kunde rejsglada ägare hälla i nåt mer lämpligt för att köra på bana, typ 5-50 el 10-60, men det håller inte pumpen för.
Anledningen till alla dessa tokerier är att få ner motorns friktion, där med förbrukingen, och få betala mindre utsläppböter.
Bara ett spel för gallerierna, inte för oss ägare.