1 202 956 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jo men kondens eller liknande är ju en sak, att just kylvätska som de tänkt mkt på , sipprar igenom är ju något annat, som kanske man kan "hjälpa konstruktionen på traven med"...B Bjober skrev:Nja, jag tror inte det faktiskt. Jag har sett mängder med trasig bilelektronik men det mesta är ju bra utfört, man har verkligen ansträngt sig för att det ska fungera. Men extrema miljöer med salt, fukt och stora temperaturväxlingar gör det svårt.
Det mesta fungerar ju faktiskt imponerande väl och länge.
Mitt exempel med pumpen var just för att belysa detta att en "perfekt konstruktion" ändå inte räcker för att det ska fungera i evigheter.
Köp en sån här & montera, den kommer duga.galento skrev:
& för 344 kr kan man ju köpa 2, & ha en i reserv.
Kan hålla både månader och år!
https://fyndiq.se/produkt/elektrisk...oIYIjeiWzalV0NPGVqiiAuuk3bFg3VwM9mtJZgDqdKou8
Drivspänningen verkar vara 85VAC (står på locket), och det torde inte vara speciellt farligt (även om det överstiger spänningsbandet klenspänning).Isakare skrev:
Men det kommer väl en spänningspuls på tiotusen++ volt vid tändning ...?
Och den har väl troligen för låg energi och för kort varaktighet för att lyckas döda en människa (gissar jag) men är säkert rejält obehaglig.
I denna skrift skriver de bara att det ska sättas spänningslöst, inte att man behöver vänta någon viss tid:
https://shop.textalk.se/shop/11788/files/dl/lyson.se-kopplingsschema_xenonkit-lyson.pdf
Själv skulle jag generellt undvika att pillra med det där utan att ha satt det spänningslöst först, och ja, troligen skulle jag gärna väntat en kvart/halvtimme också typ, så att ev kondensatorer har laddat ut (man får ju hoppas att de har konstruerat en bleeder runt sånt som kan behöva det).
Jo, jag tog en kopp kaffe innan jag tog bort den igen.Mikael_L skrev:
Drivspänningen verkar vara 85VAC (står på locket), och det torde inte vara speciellt farligt (även om det överstiger spänningsbandet klenspänning).
Men det kommer väl en spänningspuls på tiotusen++ volt vid tändning ...?
Och den har väl troligen för låg energi och för kort varaktighet för att lyckas döda en människa (gissar jag) men är säkert rejält obehaglig.
I denna skrift skriver de bara att det ska sättas spänningslöst, inte att man behöver vänta någon viss tid:
[länk]
Själv skulle jag generellt undvika att pillra med det där utan att ha satt det spänningslöst först, och ja, troligen skulle jag gärna väntat en kvart/halvtimme också typ, så att ev kondensatorer har laddat ut (man får ju hoppas att de har konstruerat en bleeder runt sånt som kan behöva det).
Har en viss försiktighet för kondingar sen jag lossade kablar på en motor som var kopplad till en frekvensstyrning för 20 år sen, hade väntat i 5 min, men det räckte tydligen inte.
Idag lossar jag alltid kablarna i andra änden först.
Jo jag tänkte också på frekvensomformare, då det är en sak som jag själv måste greja med ibland.
De har ju bleeder-motstånd i sig (eller någon krets för den funktionen).
Men energin som flyter genom en sådan apparat är så stor att kondingarna som måste laddas ur är väldigt stora (relativt) och har mycket energi, så där brukar man få vänta mer än några minuter, ofta anges det på något ställe hur länge man ska vänta.
Men en sån här liten Xenon-drivare kan ju knappast behöva lagra så väldigt mycket energi i sin kondensator (om de ens är byggda så), och man sätter aldrig en större och dyrare kondensator än nödvändigt, så jag antar helt frankt att urladdning av (eventuell) konding är ett relativt kvickt förlopp.
De har ju bleeder-motstånd i sig (eller någon krets för den funktionen).
Men energin som flyter genom en sådan apparat är så stor att kondingarna som måste laddas ur är väldigt stora (relativt) och har mycket energi, så där brukar man få vänta mer än några minuter, ofta anges det på något ställe hur länge man ska vänta.
Men en sån här liten Xenon-drivare kan ju knappast behöva lagra så väldigt mycket energi i sin kondensator (om de ens är byggda så), och man sätter aldrig en större och dyrare kondensator än nödvändigt, så jag antar helt frankt att urladdning av (eventuell) konding är ett relativt kvickt förlopp.
Xenon, skulle inte som hålla skitlänge?
Bytte båda fram på V60 för max 3år sen och har åkt kanske 6-9000mil och nu har en lampa lagt av
Nu är det väldigt enkelt att byta på Volvo , till skillnad från vw där det tog en halv dag
Är väl bara att byta igen men funderar på om nåt annat är knas?
Bytte båda fram på V60 för max 3år sen och har åkt kanske 6-9000mil och nu har en lampa lagt av
Nu är det väldigt enkelt att byta på Volvo , till skillnad från vw där det tog en halv dag
Är väl bara att byta igen men funderar på om nåt annat är knas?
Tycker inte de håller mkt mer än så. Men köper piratlampor.nino skrev:
Minns han körde Td5 för herrans massa år sedan och brukade parkera hos min dåvarande granne (Dynamit Harry) och det var ett par gånger man fick ruppa igång den gamla Blazern och dra loss ekipaget som inte komma upp från den branta nedfarten när det snöat ett par dar . . (Minnen)Tokslut skrev:
Fast de allra flesta har väl ett spann beroende på fälgbredd tex.H hovapettson skrev:
Jag har 8 tum breda vinterfälgar på ML:en och såg att ngn satt dit "rekommenderad dimension" , 255 breda friktionsdäck... Det är bara det att för en 8 tums fälg ska det sitta 215-245 ... Jag kollade då vilka dimensioner som finns med dubbar och det smalaste var 225, som jag nu ska montera.
225 istf 255 sparar mig dessutom närmare 2000 kr på 4 däck..
Ser fram emot en problemfri fjällresa!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Har haft min XC70 i 4,5år och inte behövt byta, kanske 11.000mil eller så. Snart dags då 🫣nino skrev:
Vi får väl gissa att det är som typ allt annat, inte lika bra kvalité längre. Vi som än har xenon och halogen får vara glada att det går att byta.nino skrev: