1 203 116 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag kör nästan aldrig på vintern så... Men däremot är defrostern på även på sommaren i auto läge måste trycka på förarsidans knapp för att få den att sluta pumpa in värme mot rutan.galento skrev:
Har du haft nåt problem med dålig värme i kupen på BMW,n ? Den -05 525 e61 som vi köpte
har ingen vidare värme. Tog av kontakten på värme ventilen på v innerskärm och la ström på stiften och det hördes som den funkade men det sitter väl en elektrisk tillskottspump bredvid kylaren också som ska hjälpa till att cirkulera vätskan om man fattat detta rätt 🤔🤔🤔
Jag har bytt och obducerat ett gäng sådana där cirkulationspumpar för värmen. I teorin funkar de i all evighet. Pumphuset är helt skilt från den (ofta) borstlösa motorn. Det är magnetisk kraftöverföring till pumphjulet så det finns ingen axeltätning som kan börja läcka kylvätska.Ingen fast tätning heller, det är massiv plast mellan kylvätska och elektronik.
I praktiken har allihop varit fulla med kylvätska och elektroniken stendöd.
Det verkar bli mikrosprickor i plasten efter några år så fukt tränger igenom materialet.
Det verkar bli mikrosprickor i plasten efter några år så fukt tränger igenom materialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok ja risken kan väl vara att denna är skrot också då , original verkar kostaB Bjober skrev:Jag har bytt och obducerat ett gäng sådana där cirkulationspumpar för värmen. I teorin funkar de i all evighet. Pumphuset är helt skilt från den (ofta) borstlösa motorn. Det är magnetisk kraftöverföring till pumphjulet så det finns ingen axeltätning som kan börja läcka kylvätska.Ingen fast tätning heller, det är massiv plast mellan kylvätska och elektronik.
[bild]
över 5k men har sett att schmiedmann och andra har billigare. Får väl försöka
konstatera att den har gått sönder först , man kanske kan känna att den går om
man drar på full värme i bilen 🤔 Bra info 😀
Kanske vore bra att skaffa en sån här :
https://www.24.se/fordon/biltillbeh...sare/icarsoft-bmw-v1-0-felkodslasare-bmw-mini
https://www.24.se/fordon/biltillbeh...sare/icarsoft-bmw-v1-0-felkodslasare-bmw-mini
Vilken tillverkare har gjort pumparna?B Bjober skrev:Jag har bytt och obducerat ett gäng sådana där cirkulationspumpar för värmen. I teorin funkar de i all evighet. Pumphuset är helt skilt från den (ofta) borstlösa motorn. Det är magnetisk kraftöverföring till pumphjulet så det finns ingen axeltätning som kan börja läcka kylvätska.Ingen fast tätning heller, det är massiv plast mellan kylvätska och elektronik.
[bild]
Det är flera olika. I jobbet är det en biltillverkare som har mest Webasto.K karlmb skrev:
Privat är det VW som höll i 3 år.
Byttes mot en 900kr Pierburg som höll 7år. Nu blev det några Aliexpress 200kr pumpar som kom i VW märkt kartong , med VW originalnr och såg helt ok ut.Framtiden får utvisa vad de duger till.
Sen bytte jag nån på lastmaskinen som jag nu inte har en aning vad det var. Blev ersatt med nått dugligt containerfynd.
Har man många fordon att hålla rullande så blir det ibland lite rotande i skrotbingen efter saker som duger ett tag till, eller går att plocka ihop delar av. Så man har väl pillat isär en del saker och lärt sig vad som är användbart och vad som är skrot.
Haha, ok, kanske kan vara idé att borra dränhål då när man sätter dit en fungerande pump?B Bjober skrev:Det är flera olika. I jobbet är det en biltillverkare som har mest Webasto.
Privat är det VW som höll i 3 år.
Byttes mot en 900kr Pierburg som höll 7år. Nu blev det några Aliexpress 200kr pumpar som kom i VW märkt kartong , med VW originalnr och såg helt ok ut.Framtiden får utvisa vad de duger till.
Sen bytte jag nån på lastmaskinen som jag nu inte har en aning vad det var. Blev ersatt med nått dugligt containerfynd.
Har man många fordon att hålla rullande så blir det ibland lite rotande i skrotbingen efter saker som duger ett tag till, eller går att plocka ihop delar av. Så man har väl pillat isär en del saker och lärt sig vad som är användbart och vad som är skrot.
Frågan är om den är till nån hjälp mer än att läsa felkoder ??
Med de större kan man oftast köra alla funktioner på bilen.
Kanske har fel, men bor inte du i Stockhomlstrakten ??
PMa i så fall, så ska vi nog lösa det.
Med de större kan man oftast köra alla funktioner på bilen.
Kanske har fel, men bor inte du i Stockhomlstrakten ??
PMa i så fall, så ska vi nog lösa det.
Tack för erbjudandet Isakare men har långt till Stockholm. Man borde kunna ta ur den och prova om den går. Kontakten sitter under den . Det var lättare att kolla värmeventilen där den satt uppåt.Isakare skrev:
Nja, jag tror inte det faktiskt. Jag har sett mängder med trasig bilelektronik men det mesta är ju bra utfört, man har verkligen ansträngt sig för att det ska fungera. Men extrema miljöer med salt, fukt och stora temperaturväxlingar gör det svårt.K karlmb skrev:
Det mesta fungerar ju faktiskt imponerande väl och länge.
Mitt exempel med pumpen var just för att belysa detta att en "perfekt konstruktion" ändå inte räcker för att det ska fungera i evigheter.