G
Angående stötdämpare. Man brukar förstå hur dåliga de gamla var när man provkör bilen efter att man installerat de nya.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Tog ett rådjur på hemvägen.
Det sprang rakt in i sidan på mötande bil och studsade tillbaka framför mig, tog bara i ena hörnet på stötfångaren.
2 väl riktade slag med näven så hoppade den på plats igen.
Nu sitter jag o väntar på att viltvårdare ska ringa, djuret drog till skogs igen.

• Wow
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
2 väl riktade slag med näven så hoppade den på plats igen.
Trodde först det var rådjuret du klippte till.🙄

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Trodde först det var rådjuret du klippte till.🙄
Jag med.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag med.
Okej, jag får väl rätta mig.
2 väl riktade slag mot stötfångaren och den hoppade på plats igen.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
E-torx har jag aldrig saknat tidigare men tydligen så måste jag ha sånna när motorfästet ska lossas på Berlingon för kamremsbyte

Blå plastlåda med 19-dels Torx och E-Torx hylsnyckelsats, märkt "DAKCOS", CR-V 1/2" drive, med storlekar T20-T70 och E10-E24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Amazon, ingen aning om kvaliteten men verkar som dom ska funka med mutterdragare

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Även SAAB 9-5 (kanske andra modeller också) använder Exx för bromsoksbygeln (eller vad det nu heter) så jag har sedan länge en uppsättning. Jobbigt med extra prylar men jag har å andra sidan aldrig ens varit nära att runda en sån skruv trots att de sitter hårt (inkl. Loctite). Principiellt tycker jag torx”hylsor” (E) är betydligt mer genomtänkt än torx (T) - en torxskruv i smutsig miljö är svår att rensa ur så man får bra grepp, när man gör det till en hylsa är delen som är svår att rensa själva verktyget - som är lättare att hålla rent…

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Ska byta torkarmotor på en Saab 9-5 men hur lossar jag kontakten på den gamla, bända med en skruvmejsel nånstans?
Hand håller i en kabelkontakt med flera färgade kablar, mot en bakgrund av metalliska ytor.
Skapa konto
Elektrisk kontakt med röda klämmor i en smutsig, våt miljö, omgiven av kablar och mekaniska delar.
Skapa konto

Du vill nog lyfta på det röda "Locket" för att låsa upp. Går nog att hjälpa med att trycka på ändarna som sticker ut.

Edit: ser ut som att kontakten kommer ut när man lyfter utifrån spåren i utsticket. Så dra isär lite när du lyfter spärren.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Du vill nog lyfta på det röda "Locket" för att låsa upp. Går nog att hjälpa med att trycka på ändarna som sticker ut.

Edit: ser ut som att kontakten kommer ut när man lyfter utifrån spåren i utsticket. Så dra isär lite när du lyfter spärren.
En hand håller en elektrisk kontakt med röda och svarta delar anslutna till blå och vita kablar.
Skapa konto

Hittade en videosnutt där han trycker in en skruvmejsel i öppningen o vänder upp men känns som locket kommer spricka då

Det kan tjärva p g a smuts som har trängt in mellan plastdelarna och ger förhöjd friktion. Prova att vicka lite på de två kontakthusen samtidigt som du försiktigt pressar upp locket och kanske trycker försiktigt på "utsicken" på motsatta sidan mot locket.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…

Uppgifter: EU böjer sig – förbudet rivs upp​

Publicerad Idag 17:33 (uppdaterad Idag 17:44)

Motorhuv på en vit bil med visad förbränningsmotor, möjligen påverkat av EU:s regleringar kring bilmotorer.
Skapa konto

Nya uppgifter tyder på att EU ger efter för biltillverkarnas krav. Förbudet mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer ser ut att luckras upp.

Läs hela artikeln här: https://www.vibilagare.se/nyheter/uppgifter-eu-bojer-sig-forbudet-rivs-upp

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
RoTe och 6 till
  • Laddar…
C
T TommyC skrev:
Nya uppgifter tyder på att EU ger efter för biltillverkarnas krav.
Text på svenska om att högerextrema partier inte kan använda förbränningsförbudet i valkampanjer.

He he, what?

D dilemma skrev:
Ska byta torkarmotor på en Saab 9-5 men hur lossar jag kontakten på den gamla, bända med en skruvmejsel nånstans?
[bild][bild]
Wd40 eller liknande först
Sen tryck med tummarna från andra sidan så att låsdelen åker uppåt samtidigt kan man försöka dra isär kontakterna
Bänd inte, din magkänsla är korrekt, det spricker

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[bild]

He he, what?
Han förklarar att det är viktigare för honom liksom många andra politiker att säkra sin plats vid köttgrytorna än andra frågor som europas framtida ekonomi och massor av arbeten. En normalbegåvad politiker således.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.