1 107 666 läst ·
15 448 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
Vatten eller olja är mkt bättre på att flytta värme. Rotorn blir varm och endast enkla och långsamma elbilar klarar sig med enbart luftkylning.U Ursidae skrev:
Nja, det behövs nära 5 ggr mer olja i pumpad volym för samma temperaturhöjning vid en viss effektnivå som när man använder ren vatten. (0,9 - 1 kJoule/grad_C/kg för olja och 4,18 kJoule/grad_C/kg för vatten)K karlmb skrev:
Det finns anledning varför vatten med glykol/alkohol (som frysskydd) fortfarande används som värmebärare även om inblandningen av frysskydd minskar värmekapaciteten en bit.
Jo iofs, fast jag nämnde inte mängden värmebärare...😉X xxargs skrev:Nja, det behövs nära 5 ggr mer olja i pumpad volym för samma temperaturhöjning vid en viss effektnivå som när man använder ren vatten. (0,9 - 1 kJoule/grad_C/kg för olja och 4,18 kJoule/grad_C/kg för vatten)
Det finns anledning varför vatten med glykol/alkohol (som frysskydd) fortfarande används som värmebärare även om inblandningen av frysskydd minskar värmekapaciteten en bit.
Man blandar iaf. inte ihop bil och släpvagnshjul
Udda kordsläpp, aldrig fått/sett förut, mönsterdjupet närmar sig 4mm så byts ut till nya till nästa sommar iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Udda kordsläpp, aldrig fått/sett förut, mönsterdjupet närmar sig 4mm så byts ut till nya till nästa sommar iaf.
Logga in
Skapa konto
Varit i Danmark några dagar och åkt en hel del bil där. Läste för ett tag sen att det säljs väldigt många elbilar där.
Och vilken skillnad det är nu mot för 12 år sen när jag började åka dit årligen.
Då slogs man av antalet småbilar, ja det var typ bara Yaris, Polo, Swift, Clio på vägarna, det vi kallar "normal" bil fanns knappt alls.
Nu är hälften av bilarna på motorvägen stora elbilar, många Kineser.
Och vilken skillnad det är nu mot för 12 år sen när jag började åka dit årligen.
Då slogs man av antalet småbilar, ja det var typ bara Yaris, Polo, Swift, Clio på vägarna, det vi kallar "normal" bil fanns knappt alls.
Hur sjutton delar jag den här? Det måste väl vara meningen att det ska gå?
Det känns som det som syns framtill i den nedre delen på bilden är någon slags låsmekanism och jag har försökt tryckt och petat, men jag blir inte klok på hur den låser. Jag ser inte skarven mellan delarna heller, det känns nästan som allt sitter i hop.
Logga in
Skapa konto
Det känns som det som syns framtill i den nedre delen på bilden är någon slags låsmekanism och jag har försökt tryckt och petat, men jag blir inte klok på hur den låser. Jag ser inte skarven mellan delarna heller, det känns nästan som allt sitter i hop.
Jag tror att den delar sig vid röda linjen, och att du måste in bända upp spärren med tex en liten spårmejsel vid pilen.B Bigfoot skrev:Hur sjutton delar jag den här? Det måste väl vara meningen att det ska gå?
[bild]
Det är garanterat ett delbart kontaktstycke, men när de suttit ihop sen bilen var ny kan de vara lite trixiga att få isär.
Dk har ju en rejält hög registreringsavgift som lätt hamnar på över bilens inköpspris. (Progressiv skala som slutar på 150%) Elbilar har fått rejäl rabatt så precis som i Norge så blir det billigare mad en större elbil än en mellanklass bensinare. De fasar dock ut rabatten över 10 år from nästa år som jag förstår.Isakare skrev:
Varit i Danmark några dagar och åkt en hel del bil där. Läste för ett tag sen att det säljs väldigt många elbilar där.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg