Rabbithole Rabbithole skrev:
En del kör olja runt komponenterna och en värmeväxlare till vattensystemet istället
Vill påstå att detta numera är std. Olja kyler nästan lika bra som vatten och finns dessutom i närheten ändå.

U Ursidae skrev:
Paketering misstänker jag. Att leda luft tar plats, vattenkyling är kompaktare. Sen energi-management också antagligen. Kan man fånga spillvärme går det att använda till nyttiga saker som kupé- och batterivärme.
Vatten eller olja är mkt bättre på att flytta värme. Rotorn blir varm och endast enkla och långsamma elbilar klarar sig med enbart luftkylning.

K karlmb skrev:
Vill påstå att detta numera är std. Olja kyler nästan lika bra som vatten och finns dessutom i närheten ändå.
Nja, det behövs nära 5 ggr mer olja i pumpad volym för samma temperaturhöjning vid en viss effektnivå som när man använder ren vatten. (0,9 - 1 kJoule/grad_C/kg för olja och 4,18 kJoule/grad_C/kg för vatten)

Det finns anledning varför vatten med glykol/alkohol (som frysskydd) fortfarande används som värmebärare även om inblandningen av frysskydd minskar värmekapaciteten en bit.

• Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nja, det behövs nära 5 ggr mer olja i pumpad volym för samma temperaturhöjning vid en viss effektnivå som när man använder ren vatten. (0,9 - 1 kJoule/grad_C/kg för olja och 4,18 kJoule/grad_C/kg för vatten)

Det finns anledning varför vatten med glykol/alkohol (som frysskydd) fortfarande används som värmebärare även om inblandningen av frysskydd minskar värmekapaciteten en bit.
Jo iofs, fast jag nämnde inte mängden värmebärare...😉

Man blandar iaf. inte ihop bil och släpvagnshjul

Fyra däck med aluminiumfälgar ligger på marken vid en garageport, samt en hink och verktyg i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Udda kordsläpp, aldrig fått/sett förut, mönsterdjupet närmar sig 4mm så byts ut till nya till nästa sommar iaf.

Slitet däck med udda kordsläpp, mönsterdjupet nära 4 mm.
Skapa konto

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Varit i Danmark några dagar och åkt en hel del bil där. Läste för ett tag sen att det säljs väldigt många elbilar där.
Och vilken skillnad det är nu mot för 12 år sen när jag började åka dit årligen.
Då slogs man av antalet småbilar, ja det var typ bara Yaris, Polo, Swift, Clio på vägarna, det vi kallar "normal" bil fanns knappt alls.
Nu är hälften av bilarna på motorvägen stora elbilar, många Kineser.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Udda kordsläpp
Måste vara regummerade gamla däck, som blivit "felaktigt" regummerade.

J jawen skrev:
Måste vara regummerade gamla däck, som blivit "felaktigt" regummerade.
Nja, sitter på RAMs vid nyleverans så känns väldrigt märkligt om de skulle vara regumerat

Hur sjutton delar jag den här? Det måste väl vara meningen att det ska gå?
Närbild på en elektrisk kontakt med synlig låsmekanism framtill och lösa kopplingskablar i en dammig miljö.
Skapa konto

Det känns som det som syns framtill i den nedre delen på bilden är någon slags låsmekanism och jag har försökt tryckt och petat, men jag blir inte klok på hur den låser. Jag ser inte skarven mellan delarna heller, det känns nästan som allt sitter i hop.

B Bigfoot skrev:
Hur sjutton delar jag den här? Det måste väl vara meningen att det ska gå?
[bild]

Det känns som det som syns framtill i den nedre delen på bilden är någon slags låsmekanism och jag har försökt tryckt och petat, men jag blir inte klok på hur den låser. Jag ser inte skarven mellan delarna heller, det känns nästan som allt sitter i hop.
Jag tror att den delar sig vid röda linjen, och att du måste in bända upp spärren med tex en liten spårmejsel vid pilen.

Det är garanterat ett delbart kontaktstycke, men när de suttit ihop sen bilen var ny kan de vara lite trixiga att få isär.

• Delbart kontaktstycke från bil med röda markeringar som visar delningslinje och spärr för isärtagning.
    Skapa konto
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Pajje113 Pajje113 skrev:
Jag tror att den delar sig vid röda linjen, och att du måste in bända upp spärren med tex en liten spårmejsel vid pilen.

Det är garanterat ett delbart kontaktstycke, men när de suttit ihop sen bilen var ny kan de vara lite trixiga att få isär.
Precis. Idiotisk konstruktion.

Isakare Isakare skrev:
Varit i Danmark några dagar och åkt en hel del bil där. Läste för ett tag sen att det säljs väldigt många elbilar där.
Och vilken skillnad det är nu mot för 12 år sen när jag började åka dit årligen.
Då slogs man av antalet småbilar, ja det var typ bara Yaris, Polo, Swift, Clio på vägarna, det vi kallar "normal" bil fanns knappt alls.
Nu är hälften av bilarna på motorvägen stora elbilar, många Kineser.
Dk har ju en rejält hög registreringsavgift som lätt hamnar på över bilens inköpspris. (Progressiv skala som slutar på 150%) Elbilar har fått rejäl rabatt så precis som i Norge så blir det billigare mad en större elbil än en mellanklass bensinare. De fasar dock ut rabatten över 10 år from nästa år som jag förstår.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Byta pump till spolarvätskan var smidigt på dotterns epa....🙄
Bil med avlägsnad front i garage, visar motor och komponenter under byte av spolarvätskepump.
Skapa konto

• Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
MasMats och 7 till
  • Laddar…
Pajje113 Pajje113 skrev:

Den gav med sig efter lite 5-56.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Om man hade haft väggyta över, kanske tipsar någon annan

Verkstad med trappa, verktygshylla, färgburkar, och tvättho.
Skapa konto

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.