S Slarvpellen skrev:
Det är garanterat en stor faktor 😂
Skulle påstå, den enda.
 
K karlmb skrev:
Skulle påstå, den enda.
Det tror jag inte, kan inte tänka mig att älgtestet gynnar en 2 tons SUV att köra 185/75-däck...
Så det finns nog flera skäl men utseende/sälj är absolut en faktor bakom breda däck (i synnerhet lågprofil).

Detsamma gäller ju även till stor del större fälgar men även där finns den lilla bisatsen att större bromsar kräver större fälgar och tyngre bilar kräver större bromsar.
Men nyttan med 20"-fälgar på en vanlig bil kan kanske diskuteras, det är nog uteslutande estetik.
Utseende är förvisso viktigt för många som ÄR beredda att betala extra för detta.
 
S Slarvpellen skrev:
Det tror jag inte, kan inte tänka mig att älgtestet gynnar en 2 tons SUV att köra 185/75-däck...
Så det finns nog flera skäl men utseende/sälj är absolut en faktor bakom breda däck (i synnerhet lågprofil).

Detsamma gäller ju även till stor del större fälgar men även där finns den lilla bisatsen att större bromsar kräver större fälgar och tyngre bilar kräver större bromsar.
Men nyttan med 20"-fälgar på en vanlig bil kan kanske diskuteras, det är nog uteslutande estetik.
Utseende är förvisso viktigt för många som ÄR beredda att betala extra för detta.
Visst finns det för en del överdimensionerade 2,5tons- SUVar en lägsta acceptabel bredd och fälgdimension pga vikt o bromsar typ. Men det är inte där vi är i debatten nu.
 
Tycker diskussionen är lite smal här....

Jag har engång köpt nya premium vinterdäck till en bil, på rekommendation av en större däckverkstad, men bilen blev hemsk att köra pga stor rörelse i däcksidorna. Däcktillverkaren tog sedan tillbaka däcken och levererade en lämpligare modell.

Det lärde mig att det är flera faktorer än hur brett däcket är som är väldigt avgörande för hur däcket fungerar. Jag kan inte redogöra för hur alla faktorer samverkar här, men det är uppenbart att det finns många saker att ta hänsyn till. Belastningsindex är förstås en sak, däcksidans styvhet är skitviktig och påverkar ena sidan komforten och å andra sidan hur däcket beter sig vid sidobelastning - och detta behöver ses i kombination med däckprofilen/höjden på däcksidan. Osv.....

Att tro att man får ett bra vinterdäck bara för att det har dimension 185/75 och rätt belastningsindex, det skulle jag säga är ett stort misstag. Kanske funkade det på bilar byggda på 70talet där chassie och fjädring tillät chassierörelser som inte finns idag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker diskussionen är lite smal här....

Jag har engång köpt nya premium vinterdäck till en bil, på rekommendation av en större däckverkstad, men bilen blev hemsk att köra pga stor rörelse i däcksidorna. Däcktillverkaren tog sedan tillbaka däcken och levererade en lämpligare modell.

Det lärde mig att det är flera faktorer än hur brett däcket är som är väldigt avgörande för hur däcket fungerar. Jag kan inte redogöra för hur alla faktorer samverkar här, men det är uppenbart att det finns många saker att ta hänsyn till. Belastningsindex är förstås en sak, däcksidans styvhet är skitviktig och påverkar ena sidan komforten och å andra sidan hur däcket beter sig vid sidobelastning - och detta behöver ses i kombination med däckprofilen/höjden på däcksidan. Osv.....

Att tro att man får ett bra vinterdäck bara för att det har dimension 185/75 och rätt belastningsindex, det skulle jag säga är ett stort misstag. Kanske funkade det på bilar byggda på 70talet där chassie och fjädring tillät chassierörelser som inte finns idag.
Du får berätta vilka däck, dimensioner och bilmodell.
 
K karlmb skrev:
Visst finns det för en del överdimensionerade 2,5tons- SUVar en lägsta acceptabel bredd och fälgdimension pga vikt o bromsar typ. Men det är inte där vi är i debatten nu.
Är du kvar i rallydiskussionen så handlar däckdimensionen i absolut första hand om reglementet, sedan väljer man det som är snabbast för sin bil på den delsträcka man ska köra. Och vad som är snabbast i rally har ingenting med vanlig bilkörning att göra, eftersom både bilar och körstil är väsenskilda.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker diskussionen är lite smal här....

Jag har engång köpt nya premium vinterdäck till en bil, på rekommendation av en större däckverkstad, men bilen blev hemsk att köra pga stor rörelse i däcksidorna. Däcktillverkaren tog sedan tillbaka däcken och levererade en lämpligare modell.

Det lärde mig att det är flera faktorer än hur brett däcket är som är väldigt avgörande för hur däcket fungerar. Jag kan inte redogöra för hur alla faktorer samverkar här, men det är uppenbart att det finns många saker att ta hänsyn till. Belastningsindex är förstås en sak, däcksidans styvhet är skitviktig och påverkar ena sidan komforten och å andra sidan hur däcket beter sig vid sidobelastning - och detta behöver ses i kombination med däckprofilen/höjden på däcksidan. Osv.....

Att tro att man får ett bra vinterdäck bara för att det har dimension 185/75 och rätt belastningsindex, det skulle jag säga är ett stort misstag. Kanske funkade det på bilar byggda på 70talet där chassie och fjädring tillät chassierörelser som inte finns idag.
Helt rätt!
Ofta är dessutom sommardäck styvare eftersom det är andra förutsättningar medan vinterdäck behöver vara mjukare och följsammare för att funka bra när det är riktigt kallt.

Dessutom har biltillverkare ännu fler parametrar dom jobbar med idag än förr, t.ex. split friction där bilen ska bete sig konsekvent och ofarligt om man t.ex. bromsar hårt med ena hjulparet på sämre underlag. Ingen aning huruvida sådant kan påverkas av stora avvikelser från godkända däckdimensioner för bilmodellen men sådant kan också vara värt att tänka på med iaf modernare bilar att man bör hålla sig till det som tillverkaren specificerat.

Överlag är min (begränsade och subjektiva) erfarenhet att i vinterväglag så spelar typen/prestandan på däcket större roll än alla andra faktorer kombinerat.
 
K karlmb skrev:
Du får berätta vilka däck, dimensioner och bilmodell.
Bilen var en audi s4 B5, den hade med förare osv en vikt på runt 1900kg, däcken som först monterades (på original vinterfälg till denna modell) var Gislaved Nordfrost 5 och detta byttes ett par månader senare till ett Continental-däck, har ingen notering om vilket däck det var. Continental ägde då (och nu antar jag) Gislaved så det byttes till andra däck inom koncernen.

Däckdimensionen var antingen 205/55-16 eller 225/45-17, minns inte säkert, antagligen 16". Det är inte riktigt relevant här för poängen - man kan inte stirra sig blind på dimensionen och tro att man får ett däck som funkar på ett speciellt sätt, det är många andra parametrar i däcket som styr reslutatet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bilen var en audi s4 B5, den hade med förare osv en vikt på runt 1900kg, däcken som först monterades (på original vinterfälg till denna modell) var Gislaved Nordfrost 5 och detta byttes ett par månader senare till ett Continental-däck, har ingen notering om vilket däck det var. Continental ägde då (och nu antar jag) Gislaved så det byttes till andra däck inom koncernen.

Däckdimensionen var antingen 205/55-16 eller 225/45-17, minns inte säkert, antagligen 16". Det är inte riktigt relevant här för poängen - man kan inte stirra sig blind på dimensionen och tro att man får ett däck som funkar på ett speciellt sätt, det är många andra parametrar i däcket som styr reslutatet.
Det där var inga smala däck...
 
S Slarvpellen skrev:
Är du kvar i rallydiskussionen så handlar däckdimensionen i absolut första hand om reglementet, sedan väljer man det som är snabbast för sin bil på den delsträcka man ska köra. Och vad som är snabbast i rally har ingenting med vanlig bilkörning att göra, eftersom både bilar och körstil är väsenskilda.
Det finns ingen i rally som skulle välja breda 225 däck ens om de fick betalt.
Rally vintertid har väldigt mkt med vanlig körning att göra, liksom F1 har det sommartid.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det där var inga smala däck...
Smala eller breda, spelade det någon roll för poängen med inlägget? Jag föreslår att det är andra saker som är viktigare.Detta däck var inte dåligt på en halvtung bil för att det var brett eller smalt, det var dåligt för att det hade för klen däcksida. Rätt belastningsindex men fel konstruktion i däcket för den vikten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Smala eller breda, spelade det någon roll för poängen med inlägget? Jag föreslår att det är andra saker som är viktigare.Detta däck var inte dåligt på en halvtung bil för att det var brett eller smalt, det var dåligt för att det hade för klen däcksida. Rätt belastningsindex men fel konstruktion i däcket för den vikten.
Det var för brett...
 
K karlmb skrev:
Det var för brett...
Du menar att ett smalare däck inte haft det problemet jag hade?
 
J
K karlmb skrev:
Det finns ingen i rally som skulle välja breda 225 däck ens om de fick betalt.
Rally vintertid har väldigt mkt med vanlig körning att göra, liksom F1 har det sommartid.
Det har dom i WRC 235/40R18 på asfalts däcken och 15 tumsfälg för grus och vinterdäck med bredder emellan 165-205..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.