MathiasS MathiasS skrev:
från sälens by upp till lindvallen
När det är "uppför" får du självklart stor hjälp av 4-hjuls driften, eftersom tyngdlagen vill "bromsa upp" din bil konstant, men du "kompenserar" det med motorkraft & 4-hjuls driften.

En HELT annan sak "utför" d.v.s ned från ex.vis Lindvallen till Sälen by.
Då har du "ingen hjälp alls" med 4-hjuls driften.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
RoTe
J jawen skrev:
När det är "uppför" får du självklart stor hjälp av 4-hjuls driften, eftersom tyngdlagen vill "bromsa upp" din bil konstant, men du "kompenserar" det med motorkraft & 4-hjuls driften.

Inte ens om man försöker backa?

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:

om vi pratar om snö och moddiga förhållanden så har jag givetvis hjälp av fyrhjulsdrift även nedåt. När jag bromsar har jag ingen hjälp, men så fort jag driver framåt har jag stor hjälp av 4wd. Jag gasar även på väg hem i den backen.

K karlmb skrev:
Nja, det är mindre yta med smalare däck, men samtidigt högre yttryck i motsvarande grad.
Nej det är det inte.

Däcket har i princip samma anläggningsyta oavsett bredd, givet lika tryck, gummi mm. Men bredden varierar, så ett brett däck måste trycka undan mer vatten så drabbas lättare av vattenplaning. Åas så kommer ett brett däck ha bättre fäste på torrt underlag då det rullar över en srörre yta.

H hapazard skrev:
Nej det är det inte.

Däcket har i princip samma anläggningsyta oavsett bredd, givet lika tryck, gummi mm. Men bredden varierar, så ett brett däck måste trycka undan mer vatten så drabbas lättare av vattenplaning. Åas så kommer ett brett däck ha bättre fäste på torrt underlag då det rullar över en srörre yta.
Du mot skriver dig själv på nått vänster.

Detta är ett däcks anläggningsyta vid torrt väglag.
Diagram över däckets anläggningsyta med färgkodad kontakttrycksskala, visar tryckfördelning vid torrt väglag.

Samma vikt på en axel & allt kan bara bli "sämre" härifrån, fart, slask/snö/vatten osv.
(Har du med "samma" förutsättningar) men med snömodd/slask på vägen ett bredare däck, så kommer fordonet att "tappa" vägkontakten i klart lägre farter än ett betydligt smalare däck.

Det smalare däcket kommer "skära" igenom snömodd & slask klart effektivare, mycket pga axeltrycket blir större/högre per cm2 (när samma vikt ska tas upp på en mindre yta/smalare däck)

Därför använder man oxå en yxa för att klyva ved, istället för hammare & slägga 🤪

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej det är det inte.

Ytan är bredd x längd. Minskar du bredden så minskar ytan. Så yttrycket stiger.

Tyckte jag läste nåt test alldeles nyss från nån motorsida där de just testat olika breda vinterdäck. Det visade sig vara så små skillnader att andra faktorer hade större betydelse. Finns ingen vinst i att sträva efter smala däck för den sakens skull. När jag jobbade på stor däckfirma runt 2000 så hade vi en kund med nån fläskmerca och då väldigt rejäla sulor. Han åkte dubbfritt till alperna och vi pratar rejält breda däck.
Man nämner rallybilar som exempel hela tiden men där finns det en massa andra faktorer som styr däckval. Inte enbart det att smala däck är bättre än bredare. En rallybil skulle ju bli jättekonstig att köra med bredare däck oavsett.

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tyckte jag läste nåt test alldeles nyss från nån motorsida där de just testat olika breda vinterdäck. Det visade sig vara så små skillnader att andra faktorer hade större betydelse. Finns ingen vinst i att sträva efter smala däck för den sakens skull. När jag jobbade på stor däckfirma runt 2000 så hade vi en kund med nån fläskmerca och då väldigt rejäla sulor. Han åkte dubbfritt till alperna och vi pratar rejält breda däck.
Man nämner rallybilar som exempel hela tiden men där finns det en massa andra faktorer som styr däckval. Inte enbart det att smala däck är bättre än bredare. En rallybil skulle ju bli jättekonstig att köra med bredare däck oavsett.
Exakt denna poäng framförde jag nyss! 😊
Jag såg ett tämligen rejält och realistiskt prov med detta på en YT-film. De skillnader i fäste på packad snö och is som kunde kännas/mätas med olika däckbredd är obetydlig. Breda däck för fäste vs rallyargumentet håller liksom inte för "vanlig körning". Lite lugnande besked för oss vardagsbilister.

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du mot skriver dig själv på nått vänster.

Detta är ett däcks anläggningsyta vid torrt väglag.
[bild]

Samma vikt på en axel & allt kan bara bli "sämre" härifrån, fart, slask/snö/vatten osv.
(Har du med "samma" förutsättningar) men med snömodd/slask på vägen ett bredare däck, så kommer fordonet att "tappa" vägkontakten i klart lägre farter än ett betydligt smalare däck.

Det smalare däcket kommer "skära" igenom snömodd & slask klart effektivare, mycket pga axeltrycket blir större/högre per cm2 (när samma vikt ska tas upp på en mindre yta/smalare däck)

Därför använder man oxå en yxa för att klyva ved, istället för hammare & slägga 🤪
Om jag minns någorlunda rätt från åren på rejsa's forum så tror jag konsensus var något såhär:
1. Friktionskoefficienten minskar med ökat marktryck men den totala friktionen/greppet ökar, dvs ej linjärt med ökat marktryck men det ökar. Snackar vi racing på torr asfaltbana så var bredare däck alltid bättre men pratar vi underlag med sämre grepp som grus, snö och is så var smalare däck/högre marktryck bättre.
2. När det gäller vatten (och snöslask) som bildar vattenplaning så handlade det bara om den totala volymen i mönstret som kunde ta detta vatten. Så ingenting om mönster och annat ur den aspekten utan Mer mönster och djupare mönster kunde svälja mer vatten utan vattenplaning.

Med detta så tänker jag då att när vi pratar vatten/snö/is och "tappa greppet" så skulle man helst skilja på om det handlar om planing eller halka.
Är det vatten/snöslask men asfalt under utan isbildning så är nog maximal mönstervolym att föredra medan om det är hårdpackad snö/isbildning så torde det smalare däcket vara att föredra (och här är det ännu mer intressant med rätt däckstyp och dubb, dubb gör nog större skillnad än bredden, spekulativt).

Jag skulle återigen inte hänga upp mig så mycket på däcksbredden, utan titta mer på däckstyp, väglag, körteknik.
Breda däck är mest ett säljargument, körteknik ger högst medelhastighet på gatan.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ytan är bredd x längd. Minskar du bredden så minskar ytan. Så yttrycket stiger.
Såhär säger AI 😂
A wider tire creates a shorter, wider contact patch for the same vehicle weight and tire pressure, improving cornering stability and allowing for stickier rubber, while a narrower tire creates a longer, narrower contact patch, which can be better for straight-line traction, fuel efficiency, and a more predictive ride
. The contact patch area (total area of the tire touching the road) remains the same for a given load and pressure, regardless of tire width, but its shape changes.
Tire contact patch vs. width
  • Contact patch area: The total area of the tire touching the road is determined by the vehicle's weight and the tire's pressure, not its width.
    • Formula: Contact Patch Area
      ≈WeightPressureis approximately equal to the fraction with numerator cap W e i g h t and denominator cap P r e s s u r e end-fraction
      ≈𝑊𝑒𝑖𝑔ℎ𝑡𝑃𝑟𝑒𝑠𝑠𝑢𝑟𝑒
      .
    • Impact: For the same weight and pressure, the contact patch area is the same for both wide and narrow tires.
  • Contact patch shape: Tire width changes the shape of the contact patch, making it wider and shorter for wider tires, and narrower and longer for narrower tires.Wide tires: Create a shorter, wider contact patch. This leads to better cornering stability and allows for the use of softer, stickier rubber because the heat generated is dissipated over a shorter period of contact time.
Key differences and trade-offs
Feature Narrow TiresWide Tires
Contact Patch ShapeLong and narrowShort and wide
Cornering StabilityLowerHigher
Straight-Line TractionLowerHigher (due to wider patch)
Heat DissipationSlowerFaster (better cooling)
Fuel EfficiencyBetterWorse
Ride ComfortSmoother, more predictablePotentially harsher
Hydroplaning ResistanceBetterWorse

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
där finns det en massa andra faktorer som styr däckval
Som tex? Snyggt...?

S Slarvpellen skrev:
Såhär säger AI 😂
A wider tire creates a shorter, wider contact patch for the same vehicle weight and tire pressure, improving cornering stability and allowing for stickier rubber, while a narrower tire creates a longer, narrower contact patch, which can be better for straight-line traction, fuel efficiency, and a more predictive ride
. The contact patch area (total area of the tire touching the road) remains the same for a given load and pressure, regardless of tire width, but its shape changes.
Tire contact patch vs. width
  • Contact patch area:The total area of the tire touching the road is determined by the vehicle's weight and the tire's pressure, not its width.
    • Formula: Contact Patch Area
      ≈WeightPressureis approximately equal to the fraction with numerator cap W e i g h t and denominator cap P r e s s u r e end-fraction
      ≈𝑊𝑒𝑖𝑔ℎ𝑡𝑃𝑟𝑒𝑠𝑠𝑢𝑟𝑒
      .
    • Impact: For the same weight and pressure, the contact patch area is the same for both wide and narrow tires.
  • Contact patch shape: Tire width changes the shape of the contact patch, making it wider and shorter for wider tires, and narrower and longer for narrower tires.Wide tires: Create a shorter, wider contact patch. This leads to better cornering stability and allows for the use of softer, stickier rubber because the heat generated is dissipated over a shorter period of contact time.
Key differences and trade-offs
FeatureNarrow TiresWide Tires
Contact Patch ShapeLong and narrowShort and wide
Cornering StabilityLowerHigher
Straight-Line TractionLowerHigher (due to wider patch)
Heat DissipationSlowerFaster (better cooling)
Fuel EfficiencyBetterWorse
Ride ComfortSmoother, more predictablePotentially harsher
Hydroplaning ResistanceBetterWorse
Vad bra, jag tänkte fel. Då är det inte ens mindre yta med smalare däck!
Den där tabellen gäller ju torr sommarväg så helt irrelevant för val av vinterdäck.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Vad bra, jg tänkte fel. Då är det inte ens mindre yta med smalare däck!
Den där tabellen gäller ju torr sommarväg så helt irrelevant för val av vinterdäck.
Nä, hydroplaning resistance är fördelen även i vinterväglag.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som tex? Snyggt...?
Det är garanterat en stor faktor 😂

• Haha
karlmb
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nä, hydroplaning resistance är fördelen även i vinterväglag.
Korrekt! En mkt viktig fördel dessutom!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.