1 108 058 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
BMW följer ju inte utvecklingen, utan dom leder den. (som slogan säger)S Slarvpellen skrev:
Min 2,1 ton tunga BMW 750 1990 med V12 motorn, har som original 205/65R15 94T.
Så uppenbart tyckte BMW's ingenjörer att detta var tillräckligt för deras största motor starkaste bil.
Tycker det säger än hel del i sig själv, & jag vart 2003 av BMW Solna rekommenderad att köpa 185 ell max 195 vinterdäck (med dubb)
Körde ju inte massor av vinter-mil, men bilen kändes enormt stadig/stabil/säker dom ca 500 milen jag körde. (1 vecka uppe i Åre b.la)
Den vintern var det över 40 minusgrader i Åre, & t.o.m "nya" bilar med motorvärmare startade inte alls & 90 % blev sittande i stugorna dessa dagar.
Men min "gamla" 750 med dubbla batterier, som jag dessutom ställt in att köra igång både motorvärmare & kupévärmare på mellan kl 08-10, ja den startade direkt & maken till antispinn/antisladd-system den hade för den tiden gjorde den till en "stridsvagn"
Här med andra "slit & släng" däck & fälgar ( har original i nyskick, men vill spara dom)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Hmm, jag vill minnas att det där var BMW'n med två raka sexor... 
En kompis hade en äldre Mercedes 560. V8 och automat.... Förarassistansen i den bestod av diffbroms i bakaxeln, vilket gjorde att den alltid spann med båda bakhjulen och snurrade runt i varenda korsning...J jawen skrev:
Det är ju en 35 år gammal bil från tiden före ”breddäcks hysterins” början.J jawen skrev:
Hur många 2,1 tons BMW hittar du i dag som klarar sig med 205;or??
Det är folk som dels skriver att de inte kör på cykeldäck i F1, andra att det är irrelevant vad de kör på i F1, samma med rally på vintern, etc etc..J Jansson69 skrev:
Det diskuteras många olika typer av bilar på gång...😅
Det går skrönor att V12 motorn (M70) var 2 sammansatta "raka sexor"(från 525), BMW ville att den som premiumbil ALDRIG skulle behöva bogseras till en verkstad om något skedde, så varje motorhalva har sitt eget bränslesystem, fördelare, tändspole, luftmängdmätare o.s.vBo.Siltberg skrev:
Så 750 designades för att klara 190 km/t på ena motorhalvan/halva motorn (om andra motorhalvan krånglade/dog)
Och att superbilern från 1993/94 Mclaren F1 baserades på "samma motor" uppborrad 1 lit till 6 liters motorvolym & med lättare motormatreal säger mycket. 680 hk tog BMW ut i motorn till Mclaren F1 & den tog också hastighetsrekord på 386,5 km/t som stog sig ända till 2005 när Koeningegg CCR slog rekordet.
