S Slarvpellen skrev:
Det tror jag inte, kan inte tänka mig att älgtestet gynnar en 2 tons SUV att köra 185/75-däck
BMW följer ju inte utvecklingen, utan dom leder den. (som slogan säger)

Min 2,1 ton tunga BMW 750 1990 med V12 motorn, har som original 205/65R15 94T.
Så uppenbart tyckte BMW's ingenjörer att detta var tillräckligt för deras största motor starkaste bil.

Tycker det säger än hel del i sig själv, & jag vart 2003 av BMW Solna rekommenderad att köpa 185 ell max 195 vinterdäck (med dubb)
Körde ju inte massor av vinter-mil, men bilen kändes enormt stadig/stabil/säker dom ca 500 milen jag körde. (1 vecka uppe i Åre b.la)

Den vintern var det över 40 minusgrader i Åre, & t.o.m "nya" bilar med motorvärmare startade inte alls & 90 % blev sittande i stugorna dessa dagar.
Men min "gamla" 750 med dubbla batterier, som jag dessutom ställt in att köra igång både motorvärmare & kupévärmare på mellan kl 08-10, ja den startade direkt & maken till antispinn/antisladd-system den hade för den tiden gjorde den till en "stridsvagn"

Här med andra "slit & släng" däck & fälgar ( har original i nyskick, men vill spara dom)

Röd BMW 750 från 1990 med V12-motor parkerad utomhus på asfalten, visas från sidan och en del av fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd BMW 750 från 1990 parkerad utanför en verkstad med Hyundai och Fiat-skyltar, sedd bakifrån med solens reflektion på karossen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorrummet på en BMW 750 från 1990 med V12-motor, visande motorns detaljer och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Isakare och 7 till
  • Laddar…
Hmm, jag vill minnas att det där var BMW'n med två raka sexor... ;)
 
J jawen skrev:
maken till antispinn/antisladd-system den hade för den tiden gjorde den till en "stridsvagn"
En kompis hade en äldre Mercedes 560. V8 och automat.... Förarassistansen i den bestod av diffbroms i bakaxeln, vilket gjorde att den alltid spann med båda bakhjulen och snurrade runt i varenda korsning...
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det har dom i WRC 235/40R18 på asfalts däcken och 15 tumsfälg för grus och vinterdäck med bredder emellan 165-205..
Nu pratar vi vinter här. På barmark har de givetvis bredare.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Nu pratar vi vinter här. På barmark har de givetvis bredare.
Inte så lätt att hänga med i dina skrivelser! Men ok nu vet jag😉
 
J jawen skrev:
BMW följer ju inte utvecklingen, utan dom leder den. (som slogan säger)

Min 2,1 ton tunga BMW 750 1990 med V12 motorn, har som original 205/65R15 94T.
Så uppenbart tyckte BMW's ingenjörer att detta var tillräckligt för deras största motor starkaste bil.
Det är ju en 35 år gammal bil från tiden före ”breddäcks hysterins” början.

Hur många 2,1 tons BMW hittar du i dag som klarar sig med 205;or??
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar att ett smalare däck inte haft det problemet jag hade?
Du pratar om vek däcksida, jag pratar om att surfa ovanpå snö o slask.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Inte så lätt att hänga med i dina skrivelser! Men ok nu vet jag😉
Trodde alla visste vi diskuterade vinterdäck...?
 
R roli skrev:
Det är ju en 35 år gammal bil från tiden före ”breddäcks hysterins” början.

Hur många 2,1 tons BMW hittar du i dag som klarar sig med 205;or??
"Klarar sig!? Vikten på 2.1 ton motiverar inga bredare däck idag än igår.
 
J
K karlmb skrev:
Trodde alla visste vi diskuterade vinterdäck...?
Inte när du i citatet diskuterar F1 mm.
Men då förstår jag och ingen större grej😉
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Inte när du i citatet diskuterar F1 mm.
Men då förstår jag och ingen större grej😉
Det är folk som dels skriver att de inte kör på cykeldäck i F1, andra att det är irrelevant vad de kör på i F1, samma med rally på vintern, etc etc..
Det diskuteras många olika typer av bilar på gång...😅
 
K karlmb skrev:
"Klarar sig!? Vikten på 2.1 ton motiverar inga bredare däck idag än igår.
Väldigt vad du hänger upp dig på ordval.

Hur många av dagen BMW bilar som är stora (dvs i samma klass som den från 1990) kommer med/kör på 205-däck eller mindre?
 
RoTe
Kan ni sluta gnabba om något ingen är intresserad av?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Väldigt vad du hänger upp dig på ordval.

Hur många av dagen BMW bilar som är stora (dvs i samma klass som den från 1990) kommer med/kör på 205-däck eller mindre?
Det är ju just det som är det sjuka. Bara löjligt designmode med 225 på minsta shoppingkälke.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag vill minnas att det där var BMW'n med två raka sexor... ;)
Det går skrönor att V12 motorn (M70) var 2 sammansatta "raka sexor"(från 525), BMW ville att den som premiumbil ALDRIG skulle behöva bogseras till en verkstad om något skedde, så varje motorhalva har sitt eget bränslesystem, fördelare, tändspole, luftmängdmätare o.s.v

Så 750 designades för att klara 190 km/t på ena motorhalvan/halva motorn (om andra motorhalvan krånglade/dog)

Och att superbilern från 1993/94 Mclaren F1 baserades på "samma motor" uppborrad 1 lit till 6 liters motorvolym & med lättare motormatreal säger mycket. 680 hk tog BMW ut i motorn till Mclaren F1 & den tog också hastighetsrekord på 386,5 km/t som stog sig ända till 2005 när Koeningegg CCR slog rekordet.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.