Man kan teoretisera om detta hur mycket man vill, men när jag tar mittfilen från sälens by upp till lindvallen så är det inte smala däck som gör att jag kör om 50 bilar som tycker det är slirigt och slaskigt, eller för all del 15cm snö, det är fyrhjulsdriften som hjälper mig. Bra med gas och styra dit jag vill åka så är saken biff. Jag är inte tillräckligt gammal för att ha haft smala däck på en bil så det har iaf inte hjälpt mig.

Därmed inte sagt att smalare däck inte skulle hjälpa, men eftersom bilar nu är helbilsgodkända med "breda" däck så är det ju inte så mycket att dividera om. Bra "breda" däck fungerar ju otroligt bra iallafall....

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju bara att titta på de som kör rally på is och snö. Det ser nästan ut som dom kör på cykeldäck ibland...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
För smala och det blir samma effekt som under skridskoskenor ;)
Jag tror de vet vad de pysslar med i rally. 165or...

MathiasS MathiasS skrev:
Man kan teoretisera om detta hur mycket man vill, men när jag tar mittfilen från sälens by upp till lindvallen så är det inte smala däck som gör att jag kör om 50 bilar som tycker det är slirigt och slaskigt, eller för all del 15cm snö, det är fyrhjulsdriften som hjälper mig. Bra med gas och styra dit jag vill åka så är saken biff. Jag är inte tillräckligt gammal för att ha haft smala däck på en bil så det har iaf inte hjälpt mig.

Därmed inte sagt att smalare däck inte skulle hjälpa, men eftersom bilar nu är helbilsgodkända med "breda" däck så är det ju inte så mycket att dividera om. Bra "breda" däck fungerar ju otroligt bra iallafall....
När jag var i Lindvallen och det hade regnat på den isiga backen ner från huvudparkeringen så jag kanade med full ABS i 10 km/h ner mot ravinen och bara räddades från att åka ner i den av den (detta år lilla) snövallen, och inte höll på att komma loss ur den efteråt, då var det inte de breda däcken som hjälpte till. Eller att de var dubbfria..
Det var dessutom en Mercedes ML med den bästa 4WD man kan tänka sig.
Det enda som hade hjälpt där hade varit smala men framförallt dubbade däck.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Breda däck är lite bullriga och spårkänsliga. Jag kör smalt på min 245:a. Men den här debatten om bredd på vinterhjulen har faktiskt retts ut tämligen uttömmande. Klarar inte att leta upp länken nu men en engelsman testade en skara olika däck på samma bil och underlag. Slutsats: De BREDA vann LITE på kurvgrepp. Det trodde vi knappt. Jag har också kört med "rallyargumentet" i alla år. Dock var skillnaden knappt mät-/märkbar. Konklusion: Kör på de däck som rekommenderas till din bil. Dubb om du måste.
(Jag gillar mycket gummi och små fälgar. Min gammvolvo är snyggare och går lite bättre på 175/80 än orig 185/70. Bilen blir högre och skönare. Som bonus visar hastighetsmätaren rätt.)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
useless useless skrev:
Blandar man in däckets deformation i sid- och lämgsled och bilens fjädring blir det ännu svårare...
hehe, precis som jag skrev för att reservera mig mot yttre skillnader ;-)
Mats-S Mats-S skrev:
om vi jämför samma fordon och likvärdiga däckmönster.

K karlmb skrev:
Jag tror de vet vad de pysslar med i rally. 165or...
Plus massivt med effekt, fyrhjulsdrift och bra differentialer. Plattan i mattan och peka vart du vill åka...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Breda däck är lite bullriga och spårkänsliga. Jag kör smalt på min 245:a. Men den här debatten om bredd på vinterhjulen har faktiskt retts ut tämligen uttömmande. Klarar inte att leta upp länken nu men en engelsman testade en skara olika däck på samma bil och underlag. Slutsats: De BREDA vann LITE på kurvgrepp. Det trodde vi knappt. Jag har också kört med "rallyargumentet" i alla år. Dock var skillnaden knappt mät-/märkbar. Konklusion: Kör på de däck som rekommenderas till din bil. Dubb om du måste.
(Jag gillar mycket gummi och små fälgar. Min gammvolvo är snyggare och går lite bättre på 175/80 än orig 185/70. Bilen blir högre och skönare. Som bonus visar hastighetsmätaren rätt.)
Om de breda skulle vinna knappt mätbart på kurvgrepp så förlorar de ju totalt på de andra grenarna så valet är ju enkelt. Dessutom är smala däck mkt billigare så man har bättre råd att ha nya o oslitna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om de breda skulle vinna knappt mätbart på kurvgrepp så förlorar de ju totalt på de andra grenarna så valet är ju enkelt. Dessutom är smala däck mkt billigare så man har bättre råd att ha nya o oslitna.
Ja, men det är "komplicerat"... Fälgen tar inte vilka däck som helst (ofta endast 10 mm åt vardera håll) och besiktningen tolererar inte >5% avvikelse på omkretsen. Vill tillägga att jag hade ett elände att få tag i personbilsdäck i 14" och 175mm. Rullklass B. De var inte billigare än de lite vanligare 185. Tyvärr.
För mig är det en smaksak. Jag vill inte ha "suddgummi", dvs lågprofil. Bredden är lite sekundär, men det styr lite lättare med smalt och min bil blir skönare.

H hovapettson skrev:
Ja, men det är "komplicerat"... Fälgen tar inte vilka däck som helst (ofta endast 10 mm åt vardera håll) och besiktningen tolererar inte >5% avvikelse på omkretsen. Vill tillägga att jag hade ett elände att få tag i personbilsdäck i 14" och 175mm. Rullklass B. De var inte billigare än de lite vanligare 185. Tyvärr.
För mig är det en smaksak. Jag vill inte ha "suddgummi", dvs lågprofil. Bredden är lite sekundär, men det styr lite lättare med smalt och min bil blir skönare.
Fast det finns ju smala fälgar att köpa till vinterhjulen.

K karlmb skrev:
Fast det finns ju smala fälgar att köpa till vinterhjulen.
Jag har 5,5" men den V50 som jag körde förut hade hela 7. Den krävde 205-225 däck, hemskt feta!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Jag har 5,5" men den V50 som jag körde förut hade hela 7. Den krävde 205-225 däck, hemskt feta!
Ja, original "vinterfälgar" leder ju in på groteska dimensioner.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Där vet man ju aldrig vad man får istället, vips sitter man med deras eget märke "Stark".
Har aldrig fått fel saker jag beställt. Köper aldrig något billigt dock utan det är Bosch, Brembo, hella m.m.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
RoTe
Är det nån tävling nu om vilka som fått Stark och inte?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Brukar Trodo eller någon annan bildelssida ha några Black Friday erbjudanden, eller är det bara som vanligt?
Skulle haft en kamremssats till Berlingo, kostar 1277:- på Trodo nu med fri frakt, men kan man spara en 100 eller 2 är det väl bra 🙂
https://www.mekster.se/black-friday-cyber-monday
Det här fick jag skickat till mig nu i veckan. Men om dina delar du behöver är billigare här än någon annans ordinarie priser vet jag inte.
Själva företaget har jag goda erfarenheter av men nu var det nog nåt år sen jag beställde.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.