1 107 847 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Man kan teoretisera om detta hur mycket man vill, men när jag tar mittfilen från sälens by upp till lindvallen så är det inte smala däck som gör att jag kör om 50 bilar som tycker det är slirigt och slaskigt, eller för all del 15cm snö, det är fyrhjulsdriften som hjälper mig. Bra med gas och styra dit jag vill åka så är saken biff. Jag är inte tillräckligt gammal för att ha haft smala däck på en bil så det har iaf inte hjälpt mig.
Därmed inte sagt att smalare däck inte skulle hjälpa, men eftersom bilar nu är helbilsgodkända med "breda" däck så är det ju inte så mycket att dividera om. Bra "breda" däck fungerar ju otroligt bra iallafall....
Därmed inte sagt att smalare däck inte skulle hjälpa, men eftersom bilar nu är helbilsgodkända med "breda" däck så är det ju inte så mycket att dividera om. Bra "breda" däck fungerar ju otroligt bra iallafall....
När jag var i Lindvallen och det hade regnat på den isiga backen ner från huvudparkeringen så jag kanade med full ABS i 10 km/h ner mot ravinen och bara räddades från att åka ner i den av den (detta år lilla) snövallen, och inte höll på att komma loss ur den efteråt, då var det inte de breda däcken som hjälpte till. Eller att de var dubbfria..MathiasS skrev:
Man kan teoretisera om detta hur mycket man vill, men när jag tar mittfilen från sälens by upp till lindvallen så är det inte smala däck som gör att jag kör om 50 bilar som tycker det är slirigt och slaskigt, eller för all del 15cm snö, det är fyrhjulsdriften som hjälper mig. Bra med gas och styra dit jag vill åka så är saken biff. Jag är inte tillräckligt gammal för att ha haft smala däck på en bil så det har iaf inte hjälpt mig.
Det var dessutom en Mercedes ML med den bästa 4WD man kan tänka sig.
Det enda som hade hjälpt där hade varit smala men framförallt dubbade däck.
Breda däck är lite bullriga och spårkänsliga. Jag kör smalt på min 245:a. Men den här debatten om bredd på vinterhjulen har faktiskt retts ut tämligen uttömmande. Klarar inte att leta upp länken nu men en engelsman testade en skara olika däck på samma bil och underlag. Slutsats: De BREDA vann LITE på kurvgrepp. Det trodde vi knappt. Jag har också kört med "rallyargumentet" i alla år. Dock var skillnaden knappt mät-/märkbar. Konklusion: Kör på de däck som rekommenderas till din bil. Dubb om du måste.
(Jag gillar mycket gummi och små fälgar. Min gammvolvo är snyggare och går lite bättre på 175/80 än orig 185/70. Bilen blir högre och skönare. Som bonus visar hastighetsmätaren rätt.)
(Jag gillar mycket gummi och små fälgar. Min gammvolvo är snyggare och går lite bättre på 175/80 än orig 185/70. Bilen blir högre och skönare. Som bonus visar hastighetsmätaren rätt.)
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Om de breda skulle vinna knappt mätbart på kurvgrepp så förlorar de ju totalt på de andra grenarna så valet är ju enkelt. Dessutom är smala däck mkt billigare så man har bättre råd att ha nya o oslitna.H hovapettson skrev:Breda däck är lite bullriga och spårkänsliga. Jag kör smalt på min 245:a. Men den här debatten om bredd på vinterhjulen har faktiskt retts ut tämligen uttömmande. Klarar inte att leta upp länken nu men en engelsman testade en skara olika däck på samma bil och underlag. Slutsats: De BREDA vann LITE på kurvgrepp. Det trodde vi knappt. Jag har också kört med "rallyargumentet" i alla år. Dock var skillnaden knappt mät-/märkbar. Konklusion: Kör på de däck som rekommenderas till din bil. Dubb om du måste.
Ja, men det är "komplicerat"... Fälgen tar inte vilka däck som helst (ofta endast 10 mm åt vardera håll) och besiktningen tolererar inte >5% avvikelse på omkretsen. Vill tillägga att jag hade ett elände att få tag i personbilsdäck i 14" och 175mm. Rullklass B. De var inte billigare än de lite vanligare 185. Tyvärr.K karlmb skrev:
För mig är det en smaksak. Jag vill inte ha "suddgummi", dvs lågprofil. Bredden är lite sekundär, men det styr lite lättare med smalt och min bil blir skönare.
Fast det finns ju smala fälgar att köpa till vinterhjulen.H hovapettson skrev:Ja, men det är "komplicerat"... Fälgen tar inte vilka däck som helst (ofta endast 10 mm åt vardera håll) och besiktningen tolererar inte >5% avvikelse på omkretsen. Vill tillägga att jag hade ett elände att få tag i personbilsdäck i 14" och 175mm. Rullklass B. De var inte billigare än de lite vanligare 185. Tyvärr.
För mig är det en smaksak. Jag vill inte ha "suddgummi", dvs lågprofil. Bredden är lite sekundär, men det styr lite lättare med smalt och min bil blir skönare.
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
https://www.mekster.se/black-friday-cyber-mondaynino skrev:
Det här fick jag skickat till mig nu i veckan. Men om dina delar du behöver är billigare här än någon annans ordinarie priser vet jag inte.
Själva företaget har jag goda erfarenheter av men nu var det nog nåt år sen jag beställde.