1 107 700 läst ·
15 449 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Är det inte typ tredje gången vi pratar om samma sak? Några har fått saker utbytta, andra (som jag själv) har aldrig fått det, trots mängder av beställningar från Autodoc...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Problemet är väl främst om deras utbyte gör att man inte längre har delarna i tid till när man tänkt utföra arbetet, samt att det är störigt att hålla på och klydda med det.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Ja det är tråkigt om det sker, har det hänt dig i närtid? Läste nu lite på nätet och det mesta jag såg vid snabb koll var några år tillbaka i tiden..13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag beskrev mest vad som kan vara störigt om de gör det.J Jansson69 skrev:
Jag har varit med om det ja, men det börjar bli några år sedan.
Man kan ju hoppas att de lagt av med såna dumheter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Och det var typ så som den här diskussionen började, precis som sign "jawen" konstaterade:K karlmb skrev:
Allt handlar om marktryck per cm2 om vi jämför samma fordon och likvärdiga däckmönster. Så dom smalare däcken "flyter" inte ovanpå underlaget som dom feta blafforna gör, dom smalare letare sig djupare ner och hittar då bättre fäste.J jawen skrev:
Jämför med skidor, generaliserat så är pistskidorna smala med bra bett på is och hård snö, men betydligt sämre i djupare pudersnö, offpistskidorna breda så dom flyter ovanpå pudersnön, men sämre på isiga pisten ⛷️🏂
På det enkla skolfysiska planet spelar det ingen roll hur stor anliggningsytan är. Om arean minskar ökar trycket per ytenhet i samma grad så friktionskraften är konstant.
Men det hela blir betydligt mer komplicerat om man blandar in vägens ojämna struktur, däckmönster, eventuella dubbar och gummits elasticitet. Blandar man in däckets deformation i sid- och lämgsled och bilens fjädring blir det ännu svårare...
Men inom rimliga gränser är det bättre med en mindre anliggningsyta än en större om man bara bryr sig om friktionen.
Men det hela blir betydligt mer komplicerat om man blandar in vägens ojämna struktur, däckmönster, eventuella dubbar och gummits elasticitet. Blandar man in däckets deformation i sid- och lämgsled och bilens fjädring blir det ännu svårare...
Men inom rimliga gränser är det bättre med en mindre anliggningsyta än en större om man bara bryr sig om friktionen.