Är det inte typ tredje gången vi pratar om samma sak? Några har fått saker utbytta, andra (som jag själv) har aldrig fått det, trots mängder av beställningar från Autodoc...

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Du har förstås testat returnera saker till Autodoc och det fungerar perfekt också antar jag.
Nej har inte behövt det hittills, varför är du så fientligt inställd?
Jag ställde en helt vanlig fråga om hur det kunde ske då jag inte varit med om det..

RoTe RoTe skrev:
Oseriös skitbutik
Jo, den delen är ju rätt kass. Men de har bra priser oftast. Och man kan välja märke efter behag.

RoTe
J Jansson69 skrev:
Nej har inte behövt det hittills, varför är du så fientligt inställd?
Jag ställde en helt vanlig fråga om hur det kunde ske då jag inte varit med om det..
Folk behov av att försvara skitbutiker bara för att just dom haft tur och inte råkat illa ut...

Problemet är väl främst om deras utbyte gör att man inte längre har delarna i tid till när man tänkt utföra arbetet, samt att det är störigt att hålla på och klydda med det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Folk behov av att försvara skitbutiker bara för att just dom haft tur och inte råkat illa ut...
Hur har jag försvarat butiken menar du? Mer är att jag har handlat billigt utan bekymmer..

Mats-S
RoTe RoTe skrev:
Precis det är så man gör, går fortare än att meka med diagnosinstrumentet
På min Merc så går man in i servicemenyn och ställer in handbromsen för byte, tar mindre än 10 sekunder 😎
Hur man kommer in i den "hemliga" service-menyn är väl dokumenterat på nätet 😉

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är väl främst om deras utbyte gör att man inte längre har delarna i tid till när man tänkt utföra arbetet, samt att det är störigt att hålla på och klydda med det.
Ja det är tråkigt om det sker, har det hänt dig i närtid? Läste nu lite på nätet och det mesta jag såg vid snabb koll var några år tillbaka i tiden..

J Jansson69 skrev:
Ja det är tråkigt om det sker, har det hänt dig i närtid? Läste nu lite på nätet och det mesta jag såg vid snabb koll var några år tillbaka i tiden..
Jag beskrev mest vad som kan vara störigt om de gör det.

Jag har varit med om det ja, men det börjar bli några år sedan.
Man kan ju hoppas att de lagt av med såna dumheter.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag beskrev mest vad som kan vara störigt om de gör det.

Jag har varit med om det ja, men det börjar bli några år sedan.
Man kan ju hoppas att de lagt av med såna dumheter.
Ok jag har bara beställt sedan 2023 så det kanske förklarar saken..

J Jansson69 skrev:
Ok jag har bara beställt sedan 2023 så det kanske förklarar saken..
Kanske var lite för många som bråkade och det var för dyrt att hålla på och betala för en massa extra frakter 🙄

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej. Kontaktytan bestäms i princip av vikt och däcktryck. Så ett smalare däck har lika mycket gummi i kontakt med vägen, men formen är annorlunda.
Nja, det är mindre yta med smalare däck, men samtidigt högre yttryck i motsvarande grad.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
K karlmb skrev:
Nja, det är mindre yta med smalare däck, men samtidigt högre yttryck i motsvarande grad.
Och det var typ så som den här diskussionen började, precis som sign "jawen" konstaterade:
J jawen skrev:
Att ev få sladd i blask, snö eller vatten handlar enbart om "marktryck" per cm2 & fordonets "lyftkraft" i olika farter.
Allt handlar om marktryck per cm2 om vi jämför samma fordon och likvärdiga däckmönster. Så dom smalare däcken "flyter" inte ovanpå underlaget som dom feta blafforna gör, dom smalare letare sig djupare ner och hittar då bättre fäste.

Jämför med skidor, generaliserat så är pistskidorna smala med bra bett på is och hård snö, men betydligt sämre i djupare pudersnö, offpistskidorna breda så dom flyter ovanpå pudersnön, men sämre på isiga pisten ⛷️🏂

• Gilla
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
På det enkla skolfysiska planet spelar det ingen roll hur stor anliggningsytan är. Om arean minskar ökar trycket per ytenhet i samma grad så friktionskraften är konstant.
Men det hela blir betydligt mer komplicerat om man blandar in vägens ojämna struktur, däckmönster, eventuella dubbar och gummits elasticitet. Blandar man in däckets deformation i sid- och lämgsled och bilens fjädring blir det ännu svårare...
Men inom rimliga gränser är det bättre med en mindre anliggningsyta än en större om man bara bryr sig om friktionen.

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men inom rimliga gränser är det bättre med en mindre anliggningsyta än en större om man bara bryr sig om friktionen.
För smala och det blir samma effekt som under skridskoskenor ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.