Ett problem med Transiten jag har nu är att man inte kan välja riktning på värmen från dieselvärmaren, den blåser bara på vindrutan.
Loggade tempen på golvet och i huvudhöjd i morse.
Båda visade -2,6 grader vid start.
Efter värmaren gått en halvtimme var det 28,3 grader vid huvudet och 0,2 grader på golvet !!
Det är dumt på riktigt 🤬

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
28,3 grader vid huvudet och 0,2 grader på golvet !!
Som elbilar 😂

Åkte helt ny Porsche Taycan 100 mil nyligen, & temp-systemet "är manipulerat" för att "bedra oss" redan från fabrik.
Trotts 7 grader plus ute fick man ha inställningen 24,5 för att inte frysa om fötterna, & räckvidden sjönk som en sten. Ända bilen som jag har kört, där inte räckvidden ökande alls när "du smög" på gasen nån mil.
& upplevelsen överlag var som att åka tåg från plats A till plats B, helt utan själ.

• Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Ljög lite i morse när jag skrev att Transiten gått 18.000 mil, men nu är det nära 🙂
Bilens vägmätare visar 179999 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
B
Körde en runda med mina nya hakkapeliitta i snön som jag köpte i somras på Blocket för 2000kr för fyra däck helt nya.. satan vilket grep löjligt bra folk endel slirade runt med sina sommardäck

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
B Bannerb skrev:
Körde en runda med mina nya hakkapeliitta i snön som jag köpte i somras på Blocket för 2000kr för fyra däck helt nya.. satan vilket grep löjligt bra folk endel slirade runt med sina sommardäck
Jo folk med dubb vill ju inte slita på dubben på bar asfalt så dom byter alltid för sent.

Var idag 1 dm blötsnö på skogs/körvägen men Volvon tuffade på fint, det kändes när fyrhjulsdriften hoppade i och fick göra nytta. Fick ploga mittsträngen och odubbat.

RoTe
A AndersS skrev:
Var idag 1 dm blötsnö på skogs/körvägen men Volvon tuffade på fint, det kändes när fyrhjulsdriften hoppade i och fick göra nytta. Fick ploga mittsträngen och odubbat.
Fyrhjulsdrift är underbar då, minns när jag körde i liknande, alla smög i högerfilen som hade två hjulspår, vänster var kanske 5-7cm ren slask. Jag lade i fyrhjulsdriften (permanent) och bytte fil. Det gick lite tungt och det sprutade slask över alla i högerfilen, men stadigt och fint gick det i 80kmh iaf, högerfilen gick väl i 40-50 ca.

RoTe RoTe skrev:
Fyrhjulsdrift är underbar då, minns när jag körde i liknande, alla smög i högerfilen som hade två hjulspår, vänster var kanske 5-7cm ren slask. Jag lade i fyrhjulsdriften (permanent) och bytte fil. Det gick lite tungt och det sprutade slask över alla i högerfilen, men stadigt och fint gick det i 80kmh iaf, högerfilen gick väl i 40-50 ca.
Naturlagarna gör att 4 hjuldrift i 80 kmh på slask inte hjälper dig ett dugg, inte heller vid inbromsning, men hjälper dig mycket vid "start & acceleration"
Tyngd & bredd på hjulen/fordon förändrar "lyftkraftens" möjlighet till "naturlagens" existens.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
RoTe
J jawen skrev:
Naturlagarna gör att 4 hjuldrift i 80 kmh på slask inte hjälper dig ett dugg, inte heller vid inbromsning, men hjälper dig mycket vid "start & acceleration"
Tyngd & bredd på hjulen/fordon förändrar "lyftkraftens" möjlighet till "naturlagens" existens.
Undrar varför den kändes 100% stabil då och ingen vågade ut i slasket. Jag hade aldrig i livet gått ut där med en bakhjulsdriven iaf, vilket den var normalt.

Mats-S
RoTe RoTe skrev:
RoTe RoTe skrev:
Jag hade aldrig i livet gått ut där med en bakhjulsdriven iaf
Det är heller inga problem med min bakhjulsdrivna Merc, bara man kan köra bil behövs ingen 4WD. Fyrhjulsdrift är bilhandlarnas våta dröm eftersom det ger så mycket mer intäkter på inköpspris och eftermarknaden 🤔

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe
Mats-S Mats-S skrev:
Det är heller inga problem med min bakhjulsdrivma Merc, bara man kan köra bil behövs ingen 4WD. Fyrhjulsdrift är bilhandlarnas våta dröm efter som det ger så mycket mer intäkter på inköpspris och eftermarknaden 🤔
Nu kör jag bakhjulsdriven E60 och den har ju all elektronik som fixar allt. Det hade inte Dodgen jag körde då.

Mats-S
RoTe RoTe skrev:
Nu kör jag bakhjulsdriven E60
Fasen, jag trodde BMW hade övergett bakhjulsdrift helt numera, hade 3-serie (RWD) innan Mercen, riktigt najs att köra den också ;-)
EDIT hehe, E60 kom ju på 00-talet, givetvis RWD då ;-)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det är heller inga problem med min bakhjulsdrivna Merc, bara man kan köra bil behövs ingen 4WD. Fyrhjulsdrift är bilhandlarnas våta dröm eftersom det ger så mycket mer intäkter på inköpspris och eftermarknaden 🤔
Beror på syftet med att välja bil med fyrhjulsdrift för oss en viktig funktion.

RoTe
Mats-S Mats-S skrev:
Fasen, jag trodde BMW hade övergett bakhjulsdrift helt numera, hade 3-serie (RWD) innan Mercen, riktigt najs att köra den också ;-)
EDIT hehe, E60 kom ju på 00-talet, givetvis RWD då ;-)
Hon är 18 år gammal och temperamentsfull ja, nya överraskningar varje dag... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.