Tokslut Tokslut skrev:
Kan du lista ut vilka bakljus som satt original kan du få till årtalen lite till

Ser ju inte ut som att de setat de nyaste varianten om inte skärmarna bytts ut, så årtalet på bilen borde vara mellan 1968-1972
Nä, jag kan inte ens lista ut vad det var för ljus på den, än mindre vad som satt tidigare 😉
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Nä, jag kan inte ens lista ut vad det var för ljus på den, än mindre vad som satt tidigare 😉
Tror det varierar lite beroende på marknad, men här är en grov bild.
Bilder på baksidan av olika Volkswagen-modeller från åren 1951 till 1990, arrangerade i fyra rader med årtalen under varje bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilen på bilden har platt framruta, då är det en 1300, 1302 och inte 1303 - 1303 hade välvd ruta. 1303 slutade tillverkas tror jag 1975 när golfen kom, den "gamla" karossen fortsatte göras i andra länder ända fram till för 20 år sen.

Från 1968 fanns denna karrossform. 1975 slutade den tas in till Sverige.
De senare (1302) hade galler i själva motorluckan. De hade även McPherson framfjädring.
Jag kill-gissar på en 69 eller 70. Har själv haft en 71 som inte såg ut så där. ;)
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
J
H Hallerudsbo skrev:
Vill tro att du gör det billigare själv.
Vi förvaltar cirka 350-400 bilar plus lätta och tyngre lastbilar för de jag jobbar för.
Vi har ju huvudsak vw Toyota Mercedes och Ford nu.
Därav köpte vi in en svarv för att svarva av då vi ser att det börjar bli kostnad med skivor på nya bilar.
Vi har dratt av 2 st amarok i dag,bak.
Nya skivor bak cirka 5000 per bil så spara in kanske 8000 idag om jag räkna bort Tim kost för personen.

Men om vi skulle lämna bort skivorna till någon som gör det får vi fort betala 600-1000 kr skivan tänker jag.
Fördelen med den maskinen vi köpte så svarvar vi med skivan kvar på bilen, så när den kalibrerar sig får du ett litet hum om du har glapp eller last i navet med.
Tack. Låter som att om man har nån man känner med access till en sån maskin så kan det bli riktigt billigt, men att lämna bort är det bättre att byta till nya grejor....
 
Går inte så bra för Right To Repair rörelsen tyvärr


Riktiga dystopivibbar får man
 
  • Ledsen
  • Gilla
z_bumbi och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vad skulle ni uppskatta att det är för årsmodell ??
Tror det är en -73 ell -74, dom tidigare hade helt plant framruteglas men din hade "välvd".
 
J
de
J jawen skrev:
Tror det är en -73 ell -74, dom tidigare hade helt plant framruteglas men din hade "välvd".
med välvt glas fram kallades 1303 och det hade stått på luckan troligen (iofs vet man ju inte då de bytt bakljus så vad mer kan de bytt).

Denna ser ut att ha platt framruta. Då är det den "vanliga" modellen som både gjordes innan och efter "SuperBeetle" (med välvd ruta). Jag har aldrig haft nån superbeetle, men de var bättre på många sätt. Men iom att man la ned bubblan som europa och usa modell ca 1975 så nöjde sig nog övriga marknaden med den gamla bubblan. I andra länder tillverkade man folkabussar av äldre utförande väldigt länge, likaså golf 1 gjordes fram till ganska nyligen. Jag antar de redan hade en line och verktyg för just de modellerna och inte såg att man måste utvecklas.

(Ja, jag är lite VW nerd, haft några stycken bubblor men de går att räkna på ena handens fingrar - jag har haft fler "nya" VW men de är jag inte alls lika förtjust i).
 
RoTe
DennisCA DennisCA skrev:
Går inte så bra för Right To Repair rörelsen tyvärr

[media]
Riktiga dystopivibbar får man
Fast en duktig hacker kommer alltid vara bättre än dom dönickar som producerar. Bara kolla på youtube hur dom lyckas komma åt bilens nyckel"kod" genom att ta ur rätt modul och löda på tåtar på vissa chip och läsa ut rådata ur minnen osv.
 
C
H Hallerudsbo skrev:
Nya skivor bak cirka 5000 per bil
Helvitte, då förstår man att en svarv är en vettig investering! VAG förnekar sig synnerligen inte.
 
H
C cpalm skrev:
Helvitte, då förstår man att en svarv är en vettig investering! VAG förnekar sig synnerligen inte.
Nej, vag är väldigt bra bilar om man ser till komfort.
Men att äga en vag som gått över 10000 mil så ber du om det.
För det finns inte kundvänlighet överhuvudtaget hos dom.
Vet inte va många svänghjul vi bytt på våra bilar på jobbet men, vag tycker inte det är fel på dom för de får nästan aldrig in bilar på reklamation på svänghjul. 😂
Eller dpf fel, eller adblu som fryser sönder på dom.
 
C
H Hallerudsbo skrev:
Men att äga en vag som gått över 10000 mil så ber du om det.
Är det ens någon idé att hålla på med originaldelar med den prissättningen?
När premium eftermarknadsdelar kostar en bråkdel.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Är det ens någon idé att hålla på med originaldelar med den prissättningen?
När premium eftermarknadsdelar kostar en bråkdel.
Vi köper nästan aldrig något på vag.
Vi har väldigt bra priser på meko och kgk.
Jag blir tyvärr inte förvånad längre över priserna på delar och jobb.
 
C
H Hallerudsbo skrev:
Vi köper nästan aldrig något på vag.
Vi har väldigt bra priser på meko och kgk.
Fast om det är eftermarknadsdelar måste ju fem lax för en uppsättning skivor bak vara ett riktigt rövarpris så det visslar om det?
 
H
C cpalm skrev:
Fast om det är eftermarknadsdelar måste ju fem lax för en uppsättning skivor bak vara ett riktigt rövarpris så det visslar om det?
Ja.
Eller som vag ville ha för hjullager byte bak på amarok. 30000.
Vi köpte lager för 1500 och bytte själv.
De mena att det gick inte byta lager utan man var tvungen att byta lager med komplett drivaxel.
Så om de får in kunder som betalar dessa priset så menar jag dom lurar folk.
 
  • Wow
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
galento
Gick lagerrullarna på drivaxeln ist för en innerring ?
 
H
galento galento skrev:
Gick lagerrullarna på drivaxeln ist för en innerring ?
Typ kompakt lager.
Men vag mens det inte gick att byta utan du fick byta komplett drivaxel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.