1 107 866 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Instämmer till 100%.J jawen skrev:
Det finns en anledning till att inte rallybilar kör med feta blaffor på vintersträckorna, maximalt grepp är det som gäller där, inte utseende 😎
Jag väljer konstant smalare däck till vinterdäcken än jag har på sommardäcken, visst ser det lite "fjantigt" ut kanske, men greppet blir bättre och det är viktigare än ett "fett" utseende 😉
Det är ju inte bil med fyrhjulsdrift som är problemet utan förarna. Inte väljer jag bort fyrhjulsdrift för att någon annan har kört av vägen.😂 Sedan är jag inte felfri, men efter 50 år med bil och runt 180 000 mil har jag aldrig kört av vägen, ok jag exkluderar då när jag tävlade och på den tiden fanns inga noter mera än i SM-tävling tror det kom vid den här tiden.Mats-S skrev:
"Men Folksams nya studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag."
Mycket intressant läsning, bekräftar det jag har trott länge men inte kunnat belägga med fakta.
Ett enkelt sätt att snabbt få lite koll på hur halt det är är ju att inaktivera antispinn/antisladd direkt vid start alternativt kraftig inbromsning direkt när man rullar ut från parkeringen/garaget, det ger en hint om vad som väntar. Men vid fläckvis halka är det nog en större överraskning med 4WD precis som rapporten säger, att 4WD makerar väglaget för föraren.
Ja, det är lite konstigt att vinterdäcksbranschen sedan slutet av 80-talet, gått mot bredare & bredare vinterdäck. Min 2,1 ton tunga BMW 750 från 1990 har 195/65 15 tum's original, & använde den nån vinter för ca 20 år sedan & minns att den var stabil som en pansarvagn vid dåligt väglag.Mats-S skrev:
Instämmer till 100%.
Det finns en anledning till att inte rallybilar kör med feta blaffor på vintersträckorna, maximalt grepp är det som gäller där, inte utseende 😎
Jag väljer konstant smalare däck till vinterdäcken än jag har på sommardäcken, visst ser det lite "fjantigt" ut kanske, men greppet blir bättre och det är viktigare än ett "fett" utseende 😉
Nu vill branschen att jag ska ha 205/45 17 på en Skoda Fabia typ & t.o.m mopedbilar har däckbredd som min gamla 750.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Absolut helt rätt, självklart hänger det på förarna av bilen som typ alltidA AndersS skrev:
Men idag har fler och fler slutat att KÖRA bil, man lutar sig bekvämt bakåt i förarstolen och förväntar sig att bilens alla underbara assistanssystem ska köra bilen åt mig, för det har ju bilnasaren talat om när han sålde bilen. Och då går det som det går när man som förare inte har kompetens att fatta att det är jag som förare som ska köra bilen, bilen ska inte köra åt mig ...
Och nasarens våta dröm är, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att du som köpare invaggats i tron att du måste ha 4WD och massa extra skit som bara kostar pengar, vilket ger max klirr i hans kassa.
Så du menar att gemeneman inte tror dom är "säkrare" på vintervägarna med 4-hjulsdrift ?A AndersS skrev:
Löjligt!....Ungefär samma som datorbranschen, då gemeneman tror att ett eventuellt antivirusprogram eller en "brandvägg" gör att dom "inte" kan bli hårt drabbade....Återigen falsk trygghet.
Kondom....."halvfalsk trygghet", eftersom den gärna lämnar WO på slutet, när det gått så fort att t.o.m "tätnings-O-ringarna" mjuknat på mötande "objekt" 😉
Finna säkert tester på just detta, men möjligtvis att det kan vara liten fördel på hårt packad snö & ev is.Omogen skrev:
Samtidigt om man tittar på vintermotorsport så handlar det där mest om långa "spikdubbar", & dom har fortfarande "smala" däck.
I praktiken för ren funktion, så tror jag ett 175 däck med bra gummiblandning & bra dubbmönster är mycket svårslaget i ett "allround-läge"
Jag vet inte, kan bara utgå från mig själv och hur jag kör. Lägger inget vikt vid vad andra tror för det kan jag inte påverka.J jawen skrev:
Men visst kör jag om flera på landsväg än jag blir omkörd och kanske ligger 5-10 km/h högre enligt hastighetsmätare. Men mest utifrån att de finns flera som ligger 10-20 km/h under hastighetsgränsen där jag kör mestadels.
Övriga ej relevanta exempel är ointressanta.👎
Så kan det säkert vara men inget jag kan påverka när jag väljer bil och funktioner.Mats-S skrev:
Kör oftast med adaptiv farthållare och även förarassistans, nivå 2 i Volvo-Pilot Assist, när det är lämpligt utifrån mitt perspektiv.
Uppfattar inte att det försämrar min körning, däremot är det till fördel att man kan fokusera mera på trafiken runt omkring, osv, när jag t.ex. inte behöver hålla koll på hastighetsmätaren.👍
Nu blir det lite väl svart eller vitt kring marktryck osv, fysikens lagar gäller alltid men mellan fullt grepp och inget grepp finns en gråskala där naturligtvis däck, drivning (även differential/er), körteknik osv spelar stor roll.
Men ser man till diskussionerna i denna tråd där det i huvudsak handlar om svenne-körning från A till B så gäller körkortsbokens mantra alla dagar i veckan: "En bra förare klarar häva en sladd, en säker förare får inte sladd".
Men ser man till diskussionerna i denna tråd där det i huvudsak handlar om svenne-körning från A till B så gäller körkortsbokens mantra alla dagar i veckan: "En bra förare klarar häva en sladd, en säker förare får inte sladd".
A AndersS skrev:
A AndersS skrev:
A AndersS skrev:
Du talar nästan jämt om dig själv trotts forumet & tråden diskuterar "i allmänhet" om typ allt.A AndersS skrev:
Blir självklart oxå något självupplevt när man diskuterar ämnen, MEN du pratar ju bara om dig själv & dina åsikter & upplevelser hela tiden, förstår du inte att det finns "mer input" i ämnen än din egen?
Kan så vara men det är vad jag kan tillföra tråden då jag inte vet hur andra tänker och använder sina bilar.J jawen skrev:
Men om det är stötande och störande att jag beskriver min erfarenhet så är det nog bättre att jag lämnar tråden.😃
Jag undviker även att "klanka" ned på vad andra skriver, fundera på det om det följer forumets regelverk!😎