1 193 208 läst ·
17 051 svar
1193k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kolla Ebay.Storsockret skrev:
Behövde ta mig innanför lite inredning i bagaget på hundfraktaren härom dagen, och det slutade i lite för mycket våld
[bild]
Tänkte väl att jaja, jag köper en ny hos Volvo eller hittar den på skroten. Kan väl inte vara så blodigt.. Efter ha gått bet på skroten och fått prisuppgift på TRETUSENSJUHUNDRAFYRTIOFYRA(!) från Volvo så sänkte jag ambitionsnivån till någonstans mellan silvertejp, superlim och stiftpistol/plast"svets" 😂 Ska väl ta tag i det här någon dag framöver, behöver köra hundarna en sväng imorgon och ska inte ställa till mer oreda innan dess.
Med risk att låta precis lika okunnig som jag är så fick jag föresten en kommentar på senaste servicen samt besiktningen att den läcker/fuktar lite runt packningar vid bakaxeln. Verkstaden sade något om att luftnings/andningsventilen/nippeln (jag minns inte exakt längre) var tät och att det kanske kunde göra att det pressades ut olja i packningarna(?). Kan det stämma, och nån som vet om den går att byta ut bara ventilen isf? Bilen ifråga är en XC70 D5 AWD från 2008
Jag fattar ingenting varför har haft Vw transporter och passat på företaget i många år och nästan aldrig dessa problem som Hellerudsbo pratar om visst vi har bytt skivor och bromsbelägg när bilar har gått mycket men inte en bil med skeva bromsar mm..
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Bygg och anlägg de använder bilen hårt.J Jansson69 skrev:
För oss är nästan Toyota Hilux enda bilen som håller men tyvärr börjar den får för mycket grejer som krånglar med den euro 6.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
"inte min bil" kan ju innebära kraftigt ökat slitage.
Kommer ihåg den Stackars SAAB 9-5 Aero som var "lånebil" på ett sommarjobb jag hade.
I princip dagligen kallstartades den, kördes som om den var stulen 600m till lunchresturangen och sedan tillbaka igen.
Undrar hur den mådde till slut.
Kommer ihåg den Stackars SAAB 9-5 Aero som var "lånebil" på ett sommarjobb jag hade.
I princip dagligen kallstartades den, kördes som om den var stulen 600m till lunchresturangen och sedan tillbaka igen.
Undrar hur den mådde till slut.
Det är inte alls ovanligt att eftermarknaden hittar på betydligt billigare, bättre och smartare lösningar än biltillverkaren själv, som inte sällan själv sedan tvingas göra samma sak för att ens få några kunder eftersom deras rykte riskerar sjunka markant. Ett exempel var när Volvos P2 bilar var nya och handbromsen "sprängdes" på bil efter bil efter bil och Volvo sade, sorry, det är bara att byta hela navet för en extrem summa pengar. Eftermarknaden fixade ganska fort en lösning för några hundringar istället för åtskilliga tusentals kronor och Volvo tvingades följa efter.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Nja vi har bilar som går i ljuset med som har problem.J Jansson69 skrev:
Dpf fel på bilar som vi pendlar med cirka 80 mil o veckan med.
Där vag menar att vi kör korta turer bara.
Pendlar motorväg.
Sen kör vi sällan vag under jord för de håller helt enkelt inte.
Där är det bara Toyota som klarar sig.
2010-2014 åkte mitt företag VW, Transporter, Crafter och Passat till de på kontoret.J Jansson69 skrev:
Jag mins så väl chefens ord när bilarna skulle bytas och killarna klagade.
"Nu har vi provat VW, det blev dyrt, nu provar vi nått annat"
Jag hade precis börjat, så jag vet inte vad som var dyrt, men en snackis var avgaskylaren som fick bytas på alla bilar. Några gick sönder fort och byttes inom avgasreningsgarantin på 8000 mil, men när de gick sönder igen kostade det 25.000:-
Efterföljande Renault var väl ingen hitt som bil, men min bil var den enda som stod på verkstad för ett fel, de bytte växellåda som det var missljud i, lämnade bilen kl 7, 2 på eftermiddagen var den klar. Gick på garanti, bilen hade gått 7000 mil
I ämnet ska jag lämna in min Transit på verkstad för första gången i morgon, spolarpumpen går inte. Då den är 4,5 år och har gått 18.000 mil gissar jag att vi får betala själva.
Transit var ju dom dyraste att äga vi hade några transit 300 2.2 tdi och aldrig transit mera..Isakare skrev:
2010-2014 åkte mitt företag VW, Transporter, Crafter och Passat till de på kontoret.
Jag mins så väl chefens ord när bilarna skulle bytas och killarna klagade.
"Nu har vi provat VW, det blev dyrt, nu provar vi nått annat"
Jag hade precis börjat, så jag vet inte vad som var dyrt, men en snackis var avgaskylaren som fick bytas på alla bilar. Några gick sönder fort och byttes inom avgasreningsgarantin på 8000 mil, men när de gick sönder igen kostade det 25.000:-
Efterföljande Renault var väl ingen hitt som bil, men min bil var den enda som stod på verkstad för ett fel, de bytte växellåda som det var missljud i, lämnade bilen kl 7, 2 på eftermiddagen var den klar. Gick på garanti, bilen hade gått 7000 mil
I ämnet ska jag lämna in min Transit på verkstad för första gången i morgon, spolarpumpen går inte. Då den är 4,5 år och har gått 18.000 mil gissar jag att vi får betala själva.
Många som snackar mycket Vw är ju bland dom dyrare att köpa så klart att det inte är gratis men problemen som Hellerudsbo tar upp känner jag inte igen alls..
Värre är det idag, köper du en Transporter får du en Ford Transit, köper du en Ford Coiuer får du en VW Caddy, inget är som det varit 😉J Jansson69 skrev: