RoTe
Storsockret Storsockret skrev:
Behövde ta mig innanför lite inredning i bagaget på hundfraktaren härom dagen, och det slutade i lite för mycket våld

[bild]

Tänkte väl att jaja, jag köper en ny hos Volvo eller hittar den på skroten. Kan väl inte vara blodigt.. Efter ha gått bet på skroten och fått prisuppgift på TRETUSENSJUHUNDRAFYRTIOFYRA(!) från Volvo så sänkte jag ambitionsnivån till någonstans mellan silvertejp, superlim och stiftpistol/plast"svets" 😂 Ska väl ta tag i det här någon dag framöver, behöver köra hundarna en sväng imorgon och ska inte ställa till mer oreda innan dess.

Med risk att låta precis lika okunnig som jag är så fick jag föresten en kommentar på senaste servicen samt besiktningen att den läcker/fuktar lite runt packningar vid bakaxeln. Verkstaden sade något om att luftnings/andningsventilen/nippeln (jag minns inte exakt längre) var tät och att det kanske kunde göra att det pressades ut olja i packningarna(?). Kan det stämma, och nån som vet om den går att byta ut bara ventilen isf? Bilen ifråga är en XC70 D5 AWD från 2008
Svenska skrotar säljer inte små plastgrejer. Testa baltikum, bara googla artikelnummer som du hittar någonstans på ovansidan av plastdetaljen. Har hittat massvis av små inredningspryttlar till min 18 år gamla BMW från bl.a. Lettland.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
RoTe RoTe skrev:
Svenska skrotar säljer inte små plastgrejer. Testa baltikum, bara googla artikelnummer som du hittar någonstans på ovansidan av plastdetaljen.
Jo jag har kollat, det finns lite träffar på sidor med svårt språk, t.ex denna.

https://evrotrans.lv/auto-rezerves-...r-for-volvo-v70-2010-volvo-39865950-39865951/

jag har inte undersökt attför djupt huruvida det är värt besväret eller om det öht går att få det skickat, men det ser ut så. Runt 45 euro isf. Lite skillnad :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe
Storsockret Storsockret skrev:
Jo jag har kollat, det finns lite träffar på sidor med svårt språk, t.ex denna.

[länk]

jag har inte undersökt attför djupt huruvida det är värt besväret eller om det öht går att få det skickat, men det ser ut så. Runt 45 euro isf. Lite skillnad :)
Testat Ebay först? Många skrotar lägger upp allt där. Annars kör translate på webbsidan och försök köpa, så gjorde jag på vinst eller förlust på en tysk sida som var den enda i hela världen som sålde en viss utgången hella-pryl. Gick utmärkt att köpa med kreditkort och få det hem till Sverige. Med kreditkort kan du alltid få pengarna tillbaka om du blir lurad.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
RoTe RoTe skrev:
Testat Ebay först? Många skrotar lägger upp allt där. Annars kör translate på webbsidan och försök köpa, så gjorde jag på vinst eller förlust på en tysk sida som var den enda i hela världen som sålde en viss utgången hella-pryl. Gick utmärkt att köpa med kreditkort och få det hem till Sverige. Med kreditkort kan du alltid få pengarna tillbaka om du blir lurad.
Yes, inget på ebay. Det är artikel 39865950 (eller 51 på slutet om man inte bryr sig om kulören). Men ja, det kanske blir ett försök ändå. En femhundring kan man väl kosta på den även om det inte direkt är en livskris att den är trasig.

edit* Sidan gick ju till och med att ställa in på engelska. Beställde en rackare för 16 euro + frakt. Tack för att du gav mig en spark att kolla vidare det spåret.

Men.. vad ska jag nu ha för ursäkt att köpa en såndär plastsvetsmakapär? 🤔

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De som behöver byta vart annat-var tredje år måste ha något gravt fel på bilen eller körmönstret?
Min åsikt om dessa bilar är att dom har ett underdimensionerat batteri, ofta redan vid tillverkningen.
Sverige /Norden är ett relativt tufft klimat för ett batteri till att börja med, sedan någon eftermonterad elförbrukare eller 2 så är det ofta kört "i längden"

Bor man i villa & har ett eluttag lättillgängligt, så blir det ju lättare att just underhållsladda.
Men eftersom relativt få av dem lite äldre bilarna har "varningar" för batteristatus, så behövs inte så mycket köldknäpp vintertid för att batteriet ska ta skada & ägaren får ingen info när det e dax.

Personligen för mig så har "problemet" varit större på motorstarka "större" motorer med mycket utrustning, samt arbetsbilar/skåp med exempelvis baklyft.
Ett blybatteri gick 95 ggr av 100 att rädda med lite olika tekniker, med gårdagens & dagens batterier är rena rama "engångsartiklar" tyvärr.

Ett tips för att reparera ABS plast (ej PC-ABS), antagligen har du nånting att kannibalisera från, eller så kan man använda 3d printings-filament av ABS (gärna i matchande färg).

Man löser upp plasten i MEK (Aceton ska också funka) och så får man en sorts lim som man kan limma ihop delen med. MEK/Acetonet i det här limmet löser delvis upp delen som repareras vid applicering, när det avdunstar så härdar plasten igen och både limmet och delen som repareras har svetsats ihop.

Borde jag själv har gjort men istället provade jag glasfiber:

Bild

Bild

Fult som stryk men det är starkt. Det är en del man annars inte ser då allt är ihop igen.

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
J
H Hallerudsbo skrev:
Nej. Man svaravar när man fick det priset.
Byte runt om Mercedes vito 17900 på märkes verkstad.
Helt jäkla sjukt.
Tog service på viton på jobbet på märkes för att behålla garantin 27900 pesos. Helt jävla sjukt.
Eller som ena amaroken på jobbet nu, byte av register kjedja med jobb 147000

Vi har svarv där vi svarvar skivor på plats på bilen.
Vad kostar det att svarva, om man nu har material nog att tjockleken är ok efter. Har smårostiga skivor på min gamla v70n 2005 som bara går kanske 500-1000 mil om året. Jag antar det kostar mer att svarva än att köpa nya skivor själv på Trodo och byta själv?

Hur mycket sämre funktion får man med rostiga skivor, förutom att jag antar man sliter beläggen fortare - dvs kan det anstå till våren att byta? Eg skulle jag behöva före besiktning som är sista feb, men jag kan låta bli använda bilen i mars och byta i april... :) Eller ta en ombesiktning... Jag tror de såg ungefär lika ut förra besiktningen, handlar väl lite om om man åkt mycket precis innan bes... Då ser de inte lika illa ut som om bilen stått ett par veckor i höstfukten...

J
J jawen skrev:
Min åsikt om dessa bilar är att dom har ett underdimensionerat batteri, ofta redan vid tillverkningen.
Sverige /Norden är ett relativt tufft klimat för ett batteri till att börja med, sedan någon eftermonterad elförbrukare eller 2 så är det ofta kört "i längden"

Bor man i villa & har ett eluttag lättillgängligt, så blir det ju lättare att just underhållsladda.
Men eftersom relativt få av dem lite äldre bilarna har "varningar" för batteristatus, så behövs inte så mycket köldknäpp vintertid för att batteriet ska ta skada & ägaren får ingen info när det e dax.

Personligen för mig så har "problemet" varit större på motorstarka "större" motorer med mycket utrustning, samt arbetsbilar/skåp med exempelvis baklyft.
Ett blybatteri gick 95 ggr av 100 att rädda med lite olika tekniker, med gårdagens & dagens batterier är rena rama "engångsartiklar" tyvärr.
OM man låter batteriet djupurladda och stå tomt är det nog kört att få det att funka bra igen. Om man är snabb på när det börjar dippa så är det nog inget problem.

En bil som används dagligen och längre sträckor kan nog batteri hålla mycket länge. En bil som bara körs till brevlådan varje dag kommer nog fortsätta käka batterier... Då bör man underhållsladda. Min 80+ åriga mamma har en Kia Picanto med ett pyttebatteri, hon kör korta sträckor och får byta batteri rätt ofta. Jag har tänkt montera en laddare åt henne som laddar batteri, men hennes problem är att motorvärmaruttag (hon bor numera i lägenhet) har timer, så det blir bara fjuttladdat. Men iofs, om hon kör 15 minuter och motorvärmer 30 så blir det ändå en signifikant högre laddning än om hon inte har detta...

I mitt listande av alla bilar jag ägt dök denna upp, tyvärr har jag inga papper kvar på den, och bilen är skrotad. Vad skulle ni uppskatta att det är för årsmodell ??
( Inte jag som monterat bakljusen)
Grå klassisk bil parkerad framför en röd bil på en gata med röda småhus i bakgrunden, registreringsnummer EKA 142.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart veteranbil parkerad bredvid en röd bil framför ett garage. Tre olika bakljus har monterats på den bakre stötfångaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Inte sista årsmodellen (1975) hade väl blinkers i konfångaren fram, lilla hålbilden på fälgarna kom väl i slutet på 60talet? Så där emellan ;)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
H
J JohanLun skrev:
Vad kostar det att svarva, om man nu har material nog att tjockleken är ok efter. Har smårostiga skivor på min gamla v70n 2005 som bara går kanske 500-1000 mil om året. Jag antar det kostar mer att svarva än att köpa nya skivor själv på Trodo och byta själv?

Hur mycket sämre funktion får man med rostiga skivor, förutom att jag antar man sliter beläggen fortare - dvs kan det anstå till våren att byta? Eg skulle jag behöva före besiktning som är sista feb, men jag kan låta bli använda bilen i mars och byta i april... :) Eller ta en ombesiktning... Jag tror de såg ungefär lika ut förra besiktningen, handlar väl lite om om man åkt mycket precis innan bes... Då ser de inte lika illa ut som om bilen stått ett par veckor i höstfukten...
Vill tro att du gör det billigare själv.
Vi förvaltar cirka 350-400 bilar plus lätta och tyngre lastbilar för de jag jobbar för.
Vi har ju huvudsak vw Toyota Mercedes och Ford nu.
Därav köpte vi in en svarv för att svarva av då vi ser att det börjar bli kostnad med skivor på nya bilar.
Vi har dratt av 2 st amarok i dag,bak.
Nya skivor bak cirka 5000 per bil så spara in kanske 8000 idag om jag räkna bort Tim kost för personen.

Men om vi skulle lämna bort skivorna till någon som gör det får vi fort betala 600-1000 kr skivan tänker jag.
Fördelen med den maskinen vi köpte så svarvar vi med skivan kvar på bilen, så när den kalibrerar sig får du ett litet hum om du har glapp eller last i navet med.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Inte sista årsmodellen (1975) hade väl blinkers i konfångaren fram, lilla hålbilden på fälgarna kom väl i slutet på 60talet? Så där emellan ;)
Tack, alltid nått.
Mitt intresse för dessa pulkor är absolut noll så jag har inte en aning. Jag fick bilen för den gick inte att styra, bytte styrväxel, besiktade, åkte nån vecka, sålde den och köpte en BMW för pengarna. BMWn hade ju iaf värme 😉

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tack, alltid nått.
Mitt intresse för dessa pulkor är absolut noll så jag har inte en aning. Jag fick bilen för den gick inte att styra, bytte styrväxel, besiktade, åkte nån vecka, sålde den och köpte en BMW för pengarna. BMWn hade ju iaf värme 😉
ja jävlar, minns jag körde Bubbla EN vinter, det vart inget mer :D Ebersprächern fungerade iaf. och till följd att det rann fukt på insidan medans inlandsisen låg tjock på utsidan ;)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Kan du lista ut vilka bakljus som satt original kan du få till årtalen lite till

Ser ju inte ut som att de setat de nyaste varianten om inte skärmarna bytts ut, så årtalet på bilen borde vara mellan 1968-1972

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Saab V4orna jag tävlade med och en hårt satt diffbroms plogade bra på vintern, speciellt med de lite smalare däcken, men fan så tungstyrd med liten ratt.😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.