1 244 691 läst ·
17 790 svar
1245k läst
17,8k svar
Allt om bilen
E står för "Einspritzung", tyska för insprutning.Kuslake skrev:
Och det oavsett om det är mekanisk insprutning eller elektronisk.
Så man behöver veta årsmodell.
Skulle kunna vara KE-jetronic om det är en sen 80-talare eller tidigt 90-tal.
Mekaniskt sprut med elektriska tillsatser för att kunna lambdareglera. Även Audis 5cyl motor ända upp till A6 modellen hade det. Horribelt insprutningssystem.
Det verkar som att du hade rätt 😅 Har varje gång det uppstått bankat lite och hållt i olika saker i kupen, igår kom jag till växelspaken. Håller jag i den blir det tyst, släpper jag den låter det. Testade idag igen med samma resultatMultiMan skrev:
För många kaffemuggar i hållarna? På allvar låter det som koppar på en bricka.
I vilket fall tycker jag det är för mycket diskant för att vara något utanför kupén. Det är inte så att du fått vibrationer i bilen (allt från hjulobalans, bromsskivor, kardan/drivaxlar osv) och det i sin tur gör att något löst i inredningen börjat skaka vid vissa varvtal?
Nja, ABS är väl också elektronik..pjgb skrev:
Så länge det finns en handbroms med kabel till fysiska klossar/backar är det väl ok...
Men när bromspedalen ska kolla med molnet om det är ok att bromsa
( är bromsabbonemanget aktivt ) då du!
Har man inget abbonemang kommer en faktura elektroniskt..
Jag kan minnas fel,är nog minst 15 år sen jag stötte på en sån, men Avanten kom på 90 talet och den 4cyl hade inte KE(III)-Jetroniken som 5:an hade.Huddingebo skrev:
E står för "Einspritzung", tyska för insprutning.
Och det oavsett om det är mekanisk insprutning eller elektronisk.
Så man behöver veta årsmodell.
Skulle kunna vara KE-jetronic om det är en sen 80-talare eller tidigt 90-tal.
Mekaniskt sprut med elektriska tillsatser för att kunna lambdareglera. Även Audis 5cyl motor ända upp till A6 modellen hade det. Horribelt insprutningssystem.
Nej så kanske det var.. har dålig koll på när kombin/avant kom.Kuslake skrev:
Verkar sitta "digifant" i B4.
Upp till ca 90 fanns 2.0 och 1.9 med KE-jet
Då jag inte "forskat" i ämnet utan bara pratar om egenupplevda fakta i en kommun med ca 10000 innevånare så kan jag ha fel, men tror det var så att dom första 80 avanterna var privatimporterade och alla med 1,9Tdi motor. Kan ju också bara varit ett lokalt fenomen.
Min tanke är att inte byta det som inte behöver bytas och spara lite tid på det hela, jag har 2 jobb och på mitt ordinarie så blir det vid behov övertid så kan jag göra en egen service lite snabbt och lätt i verkstaden på jobbet en kväll så är jag nöjd.Kuslake skrev:
Angående att bilföretagen mjölkar sina kunder på pengar för onödiga saker så läste jag ganska nyligen att ett VW företag hade avrått en VW ägare från att ladda batteriet i sin bil själv, det skulle göras på en auktoriserad verkstad enligt dem.
Då har du såkallad "tidsstyrd" service, du gör den när du har tid. Men man måste ju inte göra allt på en gång, tex. som någon nämnde tidigare om bromsvätska att byta den vid hjulskifte. Men förstår vad du menar och tänker.
Medlem
· Blekinge
· 12 517 inlägg