J jawen skrev:
Förr hade bilarna ofta en batterimätare i instrumentpanelen, vilket var en viktig sak framförallt vintertid & gav dessutom bilägaren aktuell batteristatus så han visste när det var dax att underhållsladda. (kan sakna den än idag)
Min batterislukande BMW 750 V8 bi-turbo xdrive dödar ett 90-105 amp-batteri på ca 20 månader, & i mina ögon är det ett rent konstruktion misstag, bilen hade behövt ett kraftigare batteri original.
H Hallerudsbo skrev:
Samma här batteri i vår bil hemma bytes 2-3 års intervall.

Jag har ägt ett 20-tal bilar på knappt 40 år. De flesta lite äldre begagnade, men även några förmånsbilar via arbetsgivaren. Jag har bytt batteri max 5 gånger (kan komma på tre på rak arm, men har säkert glömt nån) och har aldrig underhållsladdat batterier på bilar som använts regelbundet.

De som behöver byta vart annat-var tredje år måste ha något gravt fel på bilen eller körmönstret?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Jag har ägt ett 20-tal bilar på knappt 40 år. De flesta lite äldre begagnade, men även några förmånsbilar via arbetsgivaren. Jag har bytt batteri max 5 gånger (kan komma på tre på rak arm, men har säkert glömt nån) och har aldrig underhållsladdat batterier på bilar som använts regelbundet.

De som behöver byta vart annat-var tredje år måste ha något gravt fel på bilen eller körmönstret?
De 4 bilarna som vi har fast på jobbet är det byte på 2-3 års intervall med. Dock så körs dessa små korta turer.
Så då är det mer accepterat.
Men ett varta 95 amp kostar ju bara 1200-1300 kr.
 
Här är en kille med lite klöver över som lät Bentley tillverka en ny Packard.

 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, det är för att minska vibrationer i multiremmen.
Så sa inte Volvo när de presenterade det som nyhet.
* Spara energi, inte ladda i onödan.
* Öka prestandan genom att koppla bort generatorn vid acceleration.
 
H Hallerudsbo skrev:
Fast med långkörning så laddar generatorn upp till fullt.
Förstår att de som kort kör måste ladda.
Men efter 3 år och man kör batteri diagnos så orkar inte batteri hålla spänningen längre när det är kallt väder.
Nja, på vinter kan man få underhållsladda oberoende av körning för att hålla batterier friska. Det fick jag lära mig av de på Varta labb i ungdomsåren, det var ju bly/syra då.
Det är därför vissa laddare har vinterläge och ger högre laddspänning även för bly/syra.
Men jag tvingar ingen, var bara ett råd i alla välmening som jag själv tillämpar.
 
C
useless useless skrev:
De som behöver byta vart annat-var tredje år måste ha något gravt fel på bilen eller körmönstret?
Gissar på värmarfunktioner som drar ur batteriet(?) Sliter hårt på batteriet i minusgrader.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J jawen skrev:
Skojar du eller ?
Ägt 40 bilar utan behov att byta batteri...Det tror jag inte ens på, inte ens om dessa 40 bilar var nyköp.
Häften nya och andra hälften begagnade lite roligare bilar.
Säljer inte laddare utan har precis som Anders s en Cetek laddare med rekond funktion.
När jag märkt av att batteriet gått ner sig och laddaren måste stå några timmar längre innan batteriet är fullt så har jag kört rekond läge.
Det blir ca 1 gång om året när det varit korta körningar och många minus ute eller då bilen bara stått några veckor för länge utan att den används.
Och som sagt jag laddar hellre en gång mer än man kanske behöver men vill dom sagt vara säker på att komma iväg när det behövs.
 
H
A AndersS skrev:
Nja, på vinter kan man få underhållsladda oberoende av körning för att hålla batterier friska. Det fick jag lära mig av de på Varta labb i ungdomsåren, det var ju bly/syra då.
Det är därför vissa laddare har vinterläge och ger högre laddspänning även för bly/syra.
Men jag tvingar ingen, var bara ett råd i alla välmening som jag själv tillämpar.
Använder agm batteri, där har de sagt att vid sporadisk användning eller säsongsanvändning så ska de underhållas.
Daglig bruk är det inte nödvändigt.
Men det är vad förhandlaren sagt inte vet jag.
 
J
H Hallerudsbo skrev:
Samma här batteri i vår bil hemma bytes 2-3 års intervall.
Vad gör du med bilarna?😢
 
H
J Jansson69 skrev:
Vad gör du med bilarna?😢
Använder dom.
Det är inget smycke som ska stå hemma.
Nä men kylan tar hårt på vintern.
Inte ovanligt med 20-30 minus i long tid där jag jobbar.
 
Isakare Isakare skrev:
Så sa inte Volvo när de presenterade det som nyhet.
* Spara energi, inte ladda i onödan.
* Öka prestandan genom att koppla bort generatorn vid acceleration.
Frihjulet kan väl inte koppla bort driften vid acceleration, hur skulle det gå till?
 
H Hallerudsbo skrev:
Nä men kylan tar hårt på vintern.
Inte ovanligt med 20-30 minus i long tid där jag jobbar.
Med de temperaturerna under längre tid skulle jag stödladda några gånger och laddare med AGM-stöd, alternativt laddare med vinterläge som ger högre laddspänning.
Har aldrig haft batterier som havererat efter 2-3 år trots mångårigt bilägande och fr.o.m. -83 har alla haft bränslevärmare.
Visst var det x år med förmånsbilar som rullade i 3-6 år beroende av när jag ville byta och runt 4000 mil/år, men aldrig ett batteribyte. Kanske bytte jag i den första bilen som var en gammal Rally Kadett -67.😉
 
T TommyC skrev:
Den bilden har inte för avsikt att förklara placeringen av laddningsregulatorn. Längst upp till höger i bilden kan man skymta vad som skulle kunna vara laddningsregulatorn. Med 21' mil så gissar jag att det räcker att byta regulatorn men där är jag långt ifrån säker.
Märkte idag att det fortsatte pulsera i invändiga lyser efter att jag stängt av bilen. Tilläggsvärmaren gick en liten stund efteråt, kan det vara den som gör pulseringen?
 
Medans minnet finns kvar håller jag på att listar alla bilar jag haft, ska inte trötta ut er med hela listorna, men listar antal och märken jag hittills kommit på.
Alla bilarna utom just Saaben har jag haft i drift, skattade, besiktade och försäkrade och kört med.
1 Simca
1 Chrysler
1 Vauxhall
1 SAAB (600, så jag har egentligen aldrig ägt en Saab 🙂)
1 Suzuki
1 Lexus
2 MB
2 Audi
2 Alfa Romeo (Tjänstebilar)
3 Toyota
4 VW
6 Mitsubishi
8 Ford
8 Nissan
9 Volvo
10 Opel
11 Mazda
14 BMW
Summa 84 st

Förutom det har jag åkt några mil i några firmabilar.
1 Subaru
1 Simca
1 VW
1 Toyota
1 Citroen
1 Peugeot
2 MB
2 Renault.
2 Ford
Summa 12 st.

Min nästa bil ?? Inte en aning, men det blir inte en elbil, inte en Fransk bil, ingen från VAG, annars kan det bli vad som helst.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Storsockret
Behövde ta mig innanför lite inredning i bagaget på hundfraktaren härom dagen, och det slutade i lite för mycket våld

Interiören på bakluckan av en Volvo XC70, med delvis demonterad panel där kablar och inre struktur syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte väl att jaja, jag köper en ny hos Volvo eller hittar den på skroten. Kan väl inte vara blodigt.. Efter ha gått bet på skroten och fått prisuppgift på TRETUSENSJUHUNDRAFYRTIOFYRA(!) från Volvo så sänkte jag ambitionsnivån till någonstans mellan silvertejp, superlim och stiftpistol/plast"svets" 😂 Ska väl ta tag i det här någon dag framöver, behöver köra hundarna en sväng imorgon och ska inte ställa till mer oreda innan dess.

Med risk att låta precis lika okunnig som jag är så fick jag föresten en kommentar på senaste servicen samt besiktningen att den läcker/fuktar lite runt packningar vid bakaxeln. Verkstaden sade något om att luftnings/andningsventilen/nippeln (jag minns inte exakt längre) var tät och att det kanske kunde göra att det pressades ut olja i packningarna(?). Kan det stämma, och nån som vet om den går att byta ut bara ventilen isf? Bilen ifråga är en XC70 D5 AWD från 2008
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.