A AndersS skrev:
Äh, det är väl inte så mycket att bråka om är ju småpengar jämfört med tidigare exempel på att svarva bromsskivor.
I en av de nuvarande bilarna som strax blir åtta år sitter fortfarande originalbatteri och där finns kontrollfunktioner för batteri och kräver en nollställning/kalibrering med instrument. Bilen har även en bränslevärmare som standard och även tillskott när det blir kallt vid körning, samt en del elektronik så det är lite annorlunda idag än när man hade 60-talsbilar.😉
Blir konstigt när du jämför bilbatterier med bromsskivor, en bromsskiva är rent mekanisk & ett batteri tekniskt!

Förr hade bilarna ofta en batterimätare i instrumentpanelen, vilket var en viktig sak framförallt vintertid & gav dessutom bilägaren aktuell batteristatus så han visste när det var dax att underhållsladda. (kan sakna den än idag)
Min batterislukande BMW 750 V8 bi-turbo xdrive dödar ett 90-105 amp-batteri på ca 20 månader, & i mina ögon är det ett rent konstruktion misstag, bilen hade behövt ett kraftigare batteri original.

Samtliga elförbrukare i varje fordon styr hur pass kraftigt batteriet & generatorn måste vara för att vara anpassade till elförbrukningsbehovet, det är inte svårare än så!
Man kan jämföra med sitt hus värmebehov & vilken styrka på värmepumpen du bör ha.
Underskott är nästan alltid något negativt för ägarna om vi pratar om effekt.
 
H
J jawen skrev:
Blir konstigt när du jämför bilbatterier med bromsskivor, en bromsskiva är rent mekanisk & ett batteri tekniskt!

Förr hade bilarna ofta en batterimätare i instrumentpanelen, vilket var en viktig sak framförallt vintertid & gav dessutom bilägaren aktuell batteristatus så han visste när det var dax att underhållsladda. (kan sakna den än idag)
Min batterislukande BMW 750 V8 bi-turbo xdrive dödar ett 90-105 amp-batteri på ca 20 månader, & i mina ögon är det ett rent konstruktion misstag, bilen hade behövt ett kraftigare batteri original.

Samtliga elförbrukare i varje fordon styr hur pass kraftigt batteriet & generatorn måste vara för att vara anpassade till elförbrukningsbehovet, det är inte svårare än så!
Man kan jämföra med sitt hus värmebehov & vilken styrka på värmepumpen du bör ha.
Underskott är nästan alltid något negativt för ägarna om vi pratar om effekt.
Samma här batteri i vår bil hemma bytes 2-3 års intervall.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Tur man kör Volvo då, i de senast har de hållit bra i 9-10 år innan det blev dags för byte, startade utan problem men började trillskas med bränslevärmare och batterinivå. Så 600kr för återställa batterisystem/kalibrera är småpengar ur den tidsaspekten och bilar som rullat 15000-20000 mil.
Även jämfört med att svarva skivor fram och nya klossar för 25000 kr.😉
 
H
A AndersS skrev:
Tur man kör Volvo då, i de senast har de hållit bra i 9-10 år innan det blev dags för byte, startade utan problem men började trillskas med bränslevärmare och batterinivå. Så 600kr för återställa batterisystem/kalibrera är småpengar ur den tidsaspekten.
Haft samma på både v70 och nu v90 så ja det är Volvo.
Samma med svärfars xc60.
Ska byta batteri nu i den. 3 år gammalt
 
H Hallerudsbo skrev:
Haft samma på både v70 och nu v90 så ja det är Volvo.
Samma med svärfars xc60.
Ska byta batteri nu i den. 3 år gammalt
Hur lyckas ni med det?
Förra var en V70 -08 batteri byttes vid 20 000 mil och 8-9 år, diesel, och nuvarande uttagen feb -18 diesel, passerar 14000 mil, båda har/hade ju även bränslevärmare som körs och står ute året runt.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi hade skivsvarv på en verkstad där jag jobbade 2005, den användes flitigt.
Vissa bilmodeller ofta, andra sällan. Skivor som slår sig kan bero på framvagnen.
Den som var med för länge sen minns Ford Sierra, klen framvagn där hjulen fladdrade som i sin tur gjorde skivorna skeva.
Nja, det var känslig o vek geometri i framvagnen så att minsta 1000-del i kast gav en lite varierande tjocklek efter några hundra mil, som då kunde kännas i ratten o bilen.
 
H
A AndersS skrev:
Hur lyckas ni med det?
Förra var en V70 -08, diesel och nuvarande uttagen feb -18 diesel, båda har/hade ju även bränslevärmare och står ute året runt.
Ja du.
V70 D5 -08 var min förra.
Hade den i 12 år snitt på batteri 3 år
Börja med när det var svinkallt att spänning för låg för bränslevärmaren.
Belasta man batteri och så klara det inte fullt ut.
V90 bytte jag på förra året så ska bli kul att se hur länge den går nu.
 
H Hallerudsbo skrev:
Samma här batteri i vår bil hemma bytes 2-3 års intervall.
Kör väldigt lite numera men har aldrig bytt batteri i någon av mina 40 tal bilar under åren som gått.
Däremot så laddar jag med en Cetek laddare ett par gånger under vintern i förebyggande syfte.
Som deltids brandman vill man inte komma ner till bilen och så startar den inte:)
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja du.
V70 D5 -08 var min förra.
Hade den i 12 år snitt på batteri 3 år
Börja med när det var svinkallt att spänning för låg för bränslevärmaren.
Belasta man batteri och så klara det inte fullt ut.
V90 bytte jag på förra året så ska bli kul att se hur länge den går nu.
Underhållsladdar du vintertid, jag börjar vinter med laddning, brukar sedan bli två under vintern och avslutar i maj med en rekondladdning. Även jag en CTEK med vinterläge.
Och att tänka på är att gamla laddare kanske inte fungerar bra på våra nya batterier som vill ha lite högre laddningsspänning.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bla Volvo har ju frikoppling på generatorn för den saken.
Nej, det är för att minska vibrationer i multiremmen.
 
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Underhållsladdar du vintertid, jag börjar vinter med laddning, brukar sedan bli två under vintern och avslutar i maj med en rekondladdning. Även jag en CTEK med vinterläge.
Och att tänka på är att gamla laddare kanske inte fungerar bra på våra nya batterier som vill ha lite högre laddningsspänning.
Nej men jag kör 100 mil i veckan så har inte tid med massa laddning.
 
H Hallerudsbo skrev:
Nej men jag kör 100 mil i veckan så har inte tid med massa laddning.
Tja, då får du byta batterier istället. 3-4 laddningar/år och nattetid...😎
 
A AndersS skrev:
Tur man kör Volvo då, i de senast har de hållit bra i 9-10 år innan det blev dags för byte, startade utan problem men började trillskas med bränslevärmare och batterinivå. Så 600kr för återställa batterisystem/kalibrera är småpengar ur den tidsaspekten.
Problemet för oss fordonsägare, är att branschen "har alldeles för många verktyg" för att få oss fordonsägare att betala mer & mer UTAN att få något för dom ökade kostnaderna (ökad livslängd eller kvalité)

Dom bygger in "all världens" teknik med 100-tals givare/sensorer, databoxar som ska "arbeta gemensamt" & tillverkar ett fordon som blir "en värdelös klump" om någon av dessa givare/sensorer/databoxar etc har minsta fel.

Branschen har också "gapat sig till" rätten till att göra fordonsbesiktningar, så nu har relativt snabbt en besiktning blivit 2-3 ggr dyrare & plötsligt ökar mängden fordon som "behöver" åtgärdas & ombesiktas.
Den "lilla avregleringen" gav alltså branschen möjlighet att "casha in" stora belopp först för besiktning & öka antalet ombesiktningar, & sedan möjligheten till att genom lagar "tvinga" fordonsägare till avsevärt mera dyra verkstadsbesök & också "casha in" där.

Lite som skrönan om glasmästaren, som lät sina egna söner springa runt & krossa fönster.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kör väldigt lite numera men har aldrig bytt batteri i någon av mina 40 tal bilar under åren som gått.
Skojar du eller ?
Ägt 40 bilar utan behov att byta batteri...Det tror jag inte ens på, inte ens om dessa 40 bilar var nyköp.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Tja, då får du byta batterier istället. 3-4 laddningar/år och nattetid...😎
Fast med långkörning så laddar generatorn upp till fullt.
Förstår att de som kort kör måste ladda.
Men efter 3 år och man kör batteri diagnos så orkar inte batteri hålla spänningen längre när det är kallt väder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.