J
H Hallerudsbo skrev:
Audi e-tron 25000 är ingen arbets buss.
Sen typ Mitsubishi om man kom med reklamation på nyare bil på bromsar så ska skivor svarvas, för en skiva som slagit sig och den svarvas av slår sig oftast inte något mer.
Medans nya skivor kan slå sig.
Hur lyckas du få skivorna att slå sig på en vanlig bil?

H Hallerudsbo skrev:
Monterar du extra utrustning typ extraljus så behöver man förändra laddnings cyklen.
Det har jag lärt mig då en del bilar.
De nya amarokarna vi köpte började varna på låg spänning ganska fort.
Märkes verkstad hade inte optimerat ladd kurvan efter dom satt på extraljus sa dom. De hade in bilarna och felet försvann
Låter ju inte alls bra det där systemet med "optimerad" laddning. Min yaris hade nu haft samma batteri utan nånting smart eller optimerat i 9 år, byttes i år mot ett nytt biltema batteri som kostade 600:-, det tidigare batteriet var likadant. Dum laddning kanske inte är så dumt.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
H
J Jansson69 skrev:
Hur lyckas du få skivorna att slå sig på en vanlig bil?
Räcker med hårda inbromsningar så skivorna blir varma sen lyckas man köra genom vattenpölar så du får snabb avkylning.
Blivit större problem efter de tog bort asbest i klossar för det blir högre temp i skivorna.
Samt skivorna rostar mer på kortare tid.

Men vi märker av med kast i skivor nu än för 10-15 år sedan.
Därav köpte vi nu en svarv till skivor för vi ser vad vi sparar på det

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Audi e-tron 25000 är ingen arbets buss.
Sen typ Mitsubishi om man kom med reklamation på nyare bil på bromsar så ska skivor svarvas, för en skiva som slagit sig och den svarvas av slår sig oftast inte något mer.
Medans nya skivor kan slå sig.
Synd bara att en del tillverkare medger max typ 1.5 mm slitage på varje sida, och folk tror skivan kan spricka annars...

• Gilla
jawen
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Synd bara att en del tillverkare medger max typ 1.5 mm slitage på varje sida, och folk tror skivan kan spricka annars...
Vi har en del mått att förhålla oss till när vi svarvar. Får upp toleranserna när vi slår in biltyp i vår service dator.
Men när vi drar av en skiva så tar man inga mängder heller

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Modern laddning är optimerad för att motorn ska dra så lite bränsle som möjligt, inte ladda mer än nödvändigt.
Bla Volvo har ju frikoppling på generatorn för den saken.

Testade det på en av mina BMW, körde en redig sväng utan strömförbrukare och satte på laddning när jag kom hem, 6 timmar tog det sen för CTEC 3,5 att ladda batteriet fullt.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vi har en del mått att förhålla oss till när vi svarvar. Får upp toleranserna när vi slår in biltyp i vår service dator.
Men när vi drar av en skiva så tar man inga mängder heller
Men inte svarvar man väl skivor för våra vanliga personbilar har bl.a. en V90CC och den fick nya klossar runt om förra veckan på verkstad, men skivor var det inga problem med efter 14000 mil/åtta år snart.

H
A AndersS skrev:
Men inte svarvar man väl skivor för våra vanliga personbilar har bl.a. en V90CC och den fick nya klossar runt om förra veckan på verkstad, men skivor var det inga problem med efter 14000 mil/åtta år snart.
Jo, om dom är skeva, du känner vibration i ratten, puls i pedal eller rost så de inte går genom besiktningen.
Billigare att slipa av dom än byta.
Sen kan du ha vibration när du bromsar men det inte är skivan som gör det.
När vi sätter på maskinen på navet så kalibrerar den sig in och känner av om det är kast i nav typ hjullager eller liknande med innan svarvning.
Elbilar som du inte kanske bromsar lika mycket med de rostar skivorna på mer, då är det lätt att friska upp innan besiktning.
Dock är många märkes verksteder glada i komponent byte.
Inga riktiga mekaniker som vill reparera längre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi hade skivsvarv på en verkstad där jag jobbade 2005, den användes flitigt.
Vissa bilmodeller ofta, andra sällan. Skivor som slår sig kan bero på framvagnen.
Den som var med för länge sen minns Ford Sierra, klen framvagn där hjulen fladdrade som i sin tur gjorde skivorna skeva.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Vi hade skivsvarv på en verkstad där jag jobbade 2005, den användes flitigt.
Vissa bilmodeller ofta, andra sällan. Skivor som slår sig kan bero på framvagnen.
Den som var med för länge sen minns Ford Sierra, klen framvagn där hjulen fladdrade som i sin tur gjorde skivorna skeva.
Ja det kan vara förklaringen har kört Volvo, Bmw och Vw och aldrig råkat ut för skeva bromsskivor..

H
J Jansson69 skrev:
Ja det kan vara förklaringen har kört Volvo, Bmw och Vw och aldrig råkat ut för skeva bromsskivor..
Vi har massa vw på jobbet. Många har haft skeva skivor.
Haft det på v70 jag hade. Känner nu tendens på v90 hemma.
Dock har jag en sambo med blyfot.

Det har med körstil att göra många gånger

J
H Hallerudsbo skrev:
Vi har massa vw på jobbet. Många har haft skeva skivor.
Haft det på v70 jag hade. Känner nu tendens på v90 hemma.
Dock har jag en sambo med blyfot.

Det har med körstil att göra många gånger
Jag kör ganska aggressivt och definitivt fortare än vanligt folk😉

H Hallerudsbo skrev:
Räcker med hårda inbromsningar så skivorna blir varma sen lyckas man köra genom vattenpölar så du får snabb avkylning.
Blivit större problem efter de tog bort asbest i klossar för det blir högre temp i skivorna.

Tror det mer handlar om legeringar = sämre stål kvalité, som får vissa skivor att lättare "slå sig" & även rosta lättare.

Mina 2 första år som mekaniker 84-85 var precis i skiftet då asbestbeläggen skulle ersättas med andra typer, & det tog relativt många år innan ersättnings-belägg & backar blev riktigt bra.
Vi hade mobil svarv för bromsskivor redan på den tiden, & balanserade också däck & fälg på plats på fordonet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jobbade på Ford 2 år efter modellen lanserades, teknikavdelningen pratade om legeringar / stål kvalité som problemskapare för Sierrans bromsskive problem. Och beläggen som ersatte asbest då var "stenhårda" vilket inte lär ha hjälpt direkt, vad gäller värmeutveckling.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:

Automat är vanligare idag. Folk bromsar mkt och hårt och sen står de vid rödljus med foten på bromsen i 3 minuter. Då leds en massa värme iväg från skivan via klossarna och den slår sig.
Händer typ aldrig med manuella bilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.