H
A AndersS skrev:
Inte kostar väl två bromsskivor och klossar inkl.byte 25 000kr?
Och varför svarva, idag byter man väl dem?
Nej. Man svaravar när man fick det priset.
Byte runt om Mercedes vito 17900 på märkes verkstad.
Helt jäkla sjukt.
Tog service på viton på jobbet på märkes för att behålla garantin 27900 pesos. Helt jävla sjukt.
Eller som ena amaroken på jobbet nu, byte av register kjedja med jobb 147000

Vi har svarv där vi svarvar skivor på plats på bilen.

Redigerat:
  • Gilla
breakman och 8 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
I ämnet Audi e-tron jag skrev om tidigare.
Här är en lång film i ämnet, men här är det inte bakmotorn som är drabbad, utan motorn fram.

Lite kul är att Audi och även VW med längdsmonterad motor hade samma problem redan på 80 talet. Automatiska växellådan rasade för att hypoidolja läkte in i växellådsoljan. Då var problemet ganska lätt att kolla upp, det var bara att dra upp oljestickan till växellådan och lukta på oljan, luktade den kattpiss likt hypoidolja var det bara att stänga huven och glömma den bilen.
Jag letade själv efter en Audi 100 GL5E, var runt på många bilfirmor, 9 av 10 bilar hade hypoidolja i ATF oljan. Bekant hade en Audi 100 -86 som tjänstebil, de fick byta automaten 2 ggr på 25" mil !!!

[media]
Hm, vilka modeller gäller detta? På SAAB var det den omvända situationen, bilarna med automatlåda fick läckage in i diffen så hypoidoljan där späddes ut av ATF-olja och det började sjunga.

K karlmb skrev:
Hm, vilka modeller gäller detta? På SAAB var det den omvända situationen, bilarna med automatlåda fick läckage in i diffen så hypoidoljan där späddes ut av ATF-olja och det började sjunga.
Alla med längdsmonterad motor.
Först kommer ju motorn, sen diffen och sist lådan. Kraften från motorn är en axel som går genom diffen till lådan, tillbaka från lådan till diffen går via ett rör som går utanpå axeln.
Det är tätningen mellan axeln och röret som gav upp.
Det är samma konstruktion på Audi än idag där motorn sitter på längden, men de har väl kommit på nån bättre tätning.
Passat har ju oxå haft motorn på längden i olika omgångar.

Jag fortsätter med utomhus skruvning... V60 byte skivor och belägg
Nu har jag nog gjort det jag vet som behöver göras på båda bilarna.

Bild av en bils bromsskiva och bromsok under byte av skivor och belägg, med demonterade delar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bils bromsrotor och bromsok monterade under byte av skivor och bromsbelägg, del av ett reparationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min 7mm insex som jag köpte när jag hade vw passar har kommit bort när jag städade ur den innan den åkte på skroten, som tur e så har jag en kompis som jag visste hade en så det löste sig.
Upplysningsvis så har även v90 7mm insex iaf på bakbromsarna

Brukar bromsarna bli lite svampiga efter man pressat in oken? Tyckte det var lite nu och lika när jag bytte bak

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Bytte fram på en v90 förra veckan, där var det insex 11 av alla storlekar 🙄

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Insex 7 mm på glidpinnen är standard på alla bromsok av ATEs utförande och de finns på många bilar, konstigt nog ibland bara fram eller bak.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Alla med längdsmonterad motor.
Först kommer ju motorn, sen diffen och sist lådan. Kraften från motorn är en axel som går genom diffen till lådan, tillbaka från lådan till diffen går via ett rör som går utanpå axeln.
Det är tätningen mellan axeln och röret som gav upp.
Det är samma konstruktion på Audi än idag där motorn sitter på längden, men de har väl kommit på nån bättre tätning.
Passat har ju oxå haft motorn på längden i olika omgångar.
Det går ju att lösa med 2 tätningar istället och en dränering emellan. Det fick SAAB kring 1981 tror jag.
Samma misstag gång på gång. Det upprepas nu med elbilar som har haft tätning på rotoraxeln (som varvar ca 20000 rpm) för kylvätska då man ville kyla rotorn effektivt.
Så slits tätningen ut och kylvätska läcker in i lagren och vidare in i motorn...
Mercedes tänkte lite till och satte en dränering, men med en plugg i, som ingen öppnar förrän det är försent..

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fast här förstår ju inte gringubbarna det som är bra med BMS eftersom dom vägrar lära sig den nya tekniken.
En HELT onödig teknik!
Vad behöver man mer än en lämplig generator med ett laddningsrelä?

Ingenting visar att BMS ökar livslängden på ett batteri, & inmatningen via OBD vid nyinstallation av batteri "ska" ändra "laddnings cykler"....Vilket trams...ändra laddningscykler.
En 8-900 kr om man måste uppsöka verkstad.....För vad?...Jo man måste tala om för sin smarta bil att den fått nytt batteri...Hör du hur sjukt detta låter!

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Brukar bromsarna bli lite svampiga efter man pressat in oken? Tyckte det var lite nu och lika när jag bytte bak
Är nog mera för att klossarna måste "hamna exakt rätt läge" & slitas in 0,02 mm, detta kan ta 3-4 inbromsningar.

K karlmb skrev:
Vilka modeller och årsmodeller av SAAB hände det på? Jag är bara nyfiken, har aldrig ägt någon med automat men heller aldrig hört eller läst om det problemet.

J jawen skrev:
En HELT onödig teknik!

Ingenting visar att BMS ökar livslängden på ett batteri, & inmatningen via OBD vid nyinstallation av batteri "ska" ändra "laddnings cykler"....Vilket trams...ändra laddningscykler.
En 8-900 kr om man måste uppsöka verkstad.....För vad?...Jo man måste tala om för sin smarta bil att den fått nytt batteri...Hör du hur sjukt detta låter!
Äh, det är väl inte så mycket att bråka om är ju småpengar jämfört med tidigare exempel på att svarva bromsskivor.
I en av de nuvarande bilarna som strax blir åtta år sitter fortfarande originalbatteri och där finns kontrollfunktioner för batteri och kräver en nollställning/kalibrering med instrument. Bilen har även en bränslevärmare som standard och även tillskott när det blir kallt vid körning, samt en del elektronik så det är lite annorlunda idag än när man hade 60-talsbilar.😉

Redigerat:
H
J jawen skrev:
En HELT onödig teknik!

Monterar du extra utrustning typ extraljus så behöver man förändra laddnings cyklen.
Det har jag lärt mig då en del bilar.
De nya amarokarna vi köpte började varna på låg spänning ganska fort.
Märkes verkstad hade inte optimerat ladd kurvan efter dom satt på extraljus sa dom. De hade in bilarna och felet försvann

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Nej. Man svaravar när man fick det priset.
Byte runt om Mercedes vito 17900 på märkes verkstad.
Helt jäkla sjukt.
Tog service på viton på jobbet på märkes för att behålla garantin 27900 pesos. Helt jävla sjukt.
Eller som ena amaroken på jobbet nu, byte av register kjedja med jobb 147000

Vi har svarv där vi svarvar skivor på plats på bilen.
Det du avser är inte vanliga personbilar utan någon form av arbetsbussar? Fortfarande hutlöst dyrt.
Bytte förra året på en Seat skivor/klossar runt om, Brembo och på verkstad,det hamnade väl på ca 5-6000 kr.

T TommyC skrev:
Vilka modeller och årsmodeller av SAAB hände det på? Jag är bara nyfiken, har aldrig ägt någon med automat men heller aldrig hört eller läst om det problemet.
Hela 70-talet. Syrran hade en -79 900.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Det du avser är inte vanliga personbilar utan någon form av arbetsbussar? Fortfarande hutlöst dyrt.
Bytte förra året på en Seat skivor/klossar runt om, Brembo och på verkstad,det hamnade väl på ca 5-6000 kr.
Audi e-tron 25000 är ingen arbets buss.
Sen typ Mitsubishi om man kom med reklamation på nyare bil på bromsar så ska skivor svarvas, för en skiva som slagit sig och den svarvas av slår sig oftast inte något mer.
Medans nya skivor kan slå sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.