Har märkt att ljuset pulserar med ca 2-3ggr per sekund när bilen är framför allt nystartad. Misstänker att det är dioder/laddregulator i generatorn. Andra ideer?
Frågan är väl om det nu verkligen går att byta på moderna generatorer? Är en Ford Transit Connect 2014.

Verkar inte som den bryggan är separat på min. Den har gått 21'000mil

• Ritning av en bilgenerator med märken för skruvar och monteringselement, visar en sektion av en motor med monteringsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockade ut motorn och fästet för bakrutetorkaren idag, den hade kärvat ihop. Det är där en axel går igenom fönstret så har det väl samlats salt och vatten och det har rostat ihop. Motorn är i skick den bara orkar inte, man får ta i så man är rädd det ska gå sönder.

Motor och fäste för en bakrutetorkare på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och smörjmedel, mot en rörig bakgrund i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Värme och olja fick den loss till sist
Rostig axel och fäste för bakrutetorkarmotor, delvis demonterad, på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Sen blev det att rengöra och sanda axel och hålet, ser bättre ut och nu rör det sig helt fritt. Lade rikligt med fett i hålet och monterade en o-ring bakom c-clipset som håller den på plats, sen lite vulktejp runt det också, tänker det kan inte skada i att hålla vatten och smuts ute.

Axel och fäste för bakrutetorkare på arbetsbänk, axeln är delvis isärmonterad och rengjord, omgiven av verktyg och arbetshandskar.
Skapa konto

Hann bli lite väl mörkt innan jag fick tillbaka motorn och torkararmen monterad men kan ju säga nu funkar det riktigt bra. Den funkade först när jag köpte bilen men gick vääldigt sakta, till sist slutade den röra sig helt.

• Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Har märkt att ljuset pulserar med ca 2-3ggr per sekund när bilen är framför allt nystartad. Misstänker att det är dioder/laddregulator i generatorn. Andra ideer?
Frågan är väl om det nu verkligen går att byta på moderna generatorer? Är en Ford Transit Connect 2014.
Även ett dåligt batteri kan ge symptomen du beskriver.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag håller med.
Ett bra batteri "håller emot" när generatorn laddar mer eller mindre. Ett batteri som är dåligt orkar inte hålla emot, spänningen far upp och ner fort och laddregleringen fungerar dåligt.
Det här märker man innan batteriet är så dåligt att man får startsvårigheter.
Så jag hade absolut börjat med batteriet innan jag krånglat med nått annat.

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Batteriet är nytt sen i våras. Bland det första jag bytte när jag köpte bilen.

MalZon MalZon skrev:
Den bilden har inte för avsikt att förklara placeringen av laddningsregulatorn. Längst upp till höger i bilden kan man skymta vad som skulle kunna vara laddningsregulatorn. Med 21' mil så gissar jag att det räcker att byta regulatorn men där är jag långt ifrån säker.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Har du kollat Autodoc eller Trodo? Har inte sett några generatorer där man inte kan byta regulator.

hsd
MalZon MalZon skrev:
Batteriet är nytt sen i våras. Bland det första jag bytte när jag köpte bilen.
Gjorde Du rent polerna å polskorna
Får man dålig kontakt där så dödar man batteriet i förtid

Nu får Campingbilen vila över vintern i en väl ventilerad lokal 😉
Jag ska lägga på en press som täcker bilen uppifrån, ladan är ett populärt tillhåll för duvor.
Vit campingbil parkerad i en träladugård, förberedd för vintern.
Skapa konto

• Gilla
breakman och 11 till
  • Laddar…
I ämnet Audi e-tron jag skrev om tidigare.
Här är en lång film i ämnet, men här är det inte bakmotorn som är drabbad, utan motorn fram.

Lite kul är att Audi och även VW med längdsmonterad motor hade samma problem redan på 80 talet. Automatiska växellådan rasade för att hypoidolja läkte in i växellådsoljan. Då var problemet ganska lätt att kolla upp, det var bara att dra upp oljestickan till växellådan och lukta på oljan, luktade den kattpiss likt hypoidolja var det bara att stänga huven och glömma den bilen.
Jag letade själv efter en Audi 100 GL5E, var runt på många bilfirmor, 9 av 10 bilar hade hypoidolja i ATF oljan. Bekant hade en Audi 100 -86 som tjänstebil, de fick byta automaten 2 ggr på 25" mil !!!

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 3 till
  • Laddar…
H
Isakare Isakare skrev:
I ämnet Audi e-tron jag skrev om tidigare.
Här är en lång film i ämnet, men här är det inte bakmotorn som är drabbad, utan motorn fram.

Lite kul är att Audi och även VW med längdsmonterad motor hade samma problem redan på 80 talet. Automatiska växellådan rasade för att hypoidolja läkte in i växellådsoljan. Då var problemet ganska lätt att kolla upp, det var bara att dra upp oljestickan till växellådan och lukta på oljan, luktade den kattpiss likt hypoidolja var det bara att stänga huven och glömma den bilen.
Jag letade själv efter en Audi 100 GL5E, var runt på många bilfirmor, 9 av 10 bilar hade hypoidolja i ATF oljan. Bekant hade en Audi 100 -86 som tjänstebil, de fick byta automaten 2 ggr på 25" mil !!!

[media]
Vi har många vw bilar på jobbet tyvärr är det dom som har mest problem. Toyota bara går och går.
Var väg med en e-tron för byte av bromsskivor fram och klossar i veckan.
25000 för det hos märkes verkstad.
Var lite obalans i skivorna.
Blev att svarva skivorna.
Vi har börjat att sluta köpa vw på jobbet nu för de håller 3 år eller 7000 mil typ

• Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vi har många vw bilar på jobbet tyvärr är det dom som har mest problem. Toyota bara går och går.
Var väg med en e-tron för byte av bromsskivor fram och klossar i veckan.
25000 för det hos märkes verkstad.
Var lite obalans i skivorna.
Blev att svarva skivorna.
Vi har börjat att sluta köpa vw på jobbet nu för de håller 3 år eller 7000 mil typ
Inte kostar väl två bromsskivor och klossar inkl.byte 25 000kr?
Och varför svarva, idag byter man väl dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.