1 107 605 läst ·
15 448 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
Det kunde man göra på min Dacia från 2015 med deras "media nav" (borde funka lika bra på andra Nissan/Renault från samma era). Inte med några enkla knapptryckningar dock, men nästan.Unikt namn skrev:
Ja. Här har EU en verklig uppgift.Unikt namn skrev:
Men allt detta kunde gott vara tillgängligt i bilens inbygda skärm. Alltså att felkoder och felbeskrivningar presenterades direkt i infotainment systemet.
Att denna info göms och enbart kan tas fram med externa verktyg försvårar ägandet och service, och förstärker behovet av en dyr verkstad även för väldigt enkla ingrepp.
För en euro6 lastbil ligger adblueförbrukningen på 6-10% av dieselförbrukningen. På personbil är det nog lägre men det har ju också trixats en del för att hålla nere förbrukningen till helt orimliga nivåer, som bland annat VW för några år sedan som gick utan delar av avgasreningen i verklig trafik. Runt 3-6% låter sunt tycker jag .Isakare skrev:
Sen kan man ju råka ut för läckande dosermunstycke som släpper in adbluen okontrollerat. Då brukar det lukta ammoniak av avgaserna .
Och då gör du väl av med minst 32l diesel?Isakare skrev:
Det blir bara 3% förbrukning av AdBlue. Är ganska låg förbrukning.
1500 mil ger väl ca 850l diesel. 4% förbrukning av AdBlue ger 34 LMathiasS skrev:
Tanken rymmer tydligen 24 liter så stämmer väl ganska bra med att du behöver fylla på ungefär var 9:e månad.
Det är så klart väldig skillnad på förbrukningen på Isakare:s stora Ford Transit kontra en Audi A6. Och det är ju mängden diesel du bränner upp som avgör hur mycket AdBlue som går åt.
Mig hände det en gång.useless skrev:
Skulle starta bilen och åka iväg, men batteriet var i princip totaldött, klickade bara till lite i solenoiden.
Starten före denna gick hur bra som helst och absolut inget som kunde ge mig en aning om att något skulle varit tokigt.
Och vi var i Härjedalsfjällen till råga på allt, men lyckligtvis sista dagen, skulle hem då.
Rullade igång den, och såg till att parkera i nedförsbacke de få stopp som behövde göras. Tankade på tomgång.
Jag misstänker att ingen BMS hade räddat mig heller, det måste typ varit något som pajade mekaniskt i batteriet.
Man måste kanske räkna lite mer noggrant för att det ska bli rätt - men 1500mil för mig är 1125 liter diesel. När jag fyller på Adblue så är det en tioliters dunk jag tippar i.GoC skrev:
1500 mil ger väl ca 850l diesel. 4% förbrukning av AdBlue ger 34 L
Tanken rymmer tydligen 24 liter så stämmer väl ganska bra med att du behöver fylla på ungefär var 9:e månad.
Det är så klart väldig skillnad på förbrukningen på Isakare:s stora Ford Transit kontra en Audi A6. Och det är ju mängden diesel du bränner upp som avgör hur mycket AdBlue som går åt.
Enligt Isakares förbrukning så skulle jag förbruka 1125/34 liter adblue=33 liter per år. Jag tror alltså att jag ligger på en 1/3 av förbrukningen av adblue per liter diesel. Detta stämmer dock inte med några 4% av dieselförbrukningen....
Jag kan ju ha lite fel om hur ofta jag fyller på, men inte x3 fel....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft miljöklass euro6 i 10 år men som grafen visar så uppfyller vi inte kraven alla gånger. Den visar i staplarna verkliga utsläpp av kväveoxider och de svarta strecken visar på kravnivån. Pinsamma siffror. Det finns bilar som släpper ut 40gånger högre värden än lovligt.Rapporten är från 2017 tror jag. Man vill ju tro att det blivit bättre.
Bevisligen finns det ju dom som får det att fungera.
Om den egna bilen förbrukar den mängd adblue som teoretiskt behövs för att faktiskt rena avgaserna så tycker jag ärligt att man ska känna en stolthet över det.
Nu tillhör jag den motorintresserade skaran och har garanterat fler cylindrar och avgasrör på tomten än de flesta men ändå känns det viktigt att värna om miljön. Jag skulle tex aldrig komma på tanken att ta bort någon fungerande avgasreningsfunktion för att spara adblue eller tjäna nån hästkraft.
AD-Blue systemet och andra delar av avgasningsrening avaktiveras/funkar väl dåligt när det är kallt?
Min bil drar nämligen betydligt mindre mängd ad-blue på vinter halvåret än sommaren.
Kolla på körloggen till min Peugout.
Fyllde 5 liter i november 2024, det räckte till juni 2025, 1000mil.
Fyllde 5 liter i juni 2025, det räckte till augusti 2025, 500mil.
Har sedan augusti kört 450mil och har inte sagt till än.
Är lite involverad i Hemvärnet och upplever att våra Ford Ranger drar klart mer än ad blue än Merca-skåpen.
Mercorna är EUR6 tillverkade ~2014. Fordarna är levererade 2022-2025.
Så kan ju vara att Ford antingen behöver mer ad blue än andra för att klara kraven, eller helt enkelt har ett ad blue system som funkar under fler körförhållanden än andra bilar.
Min bil drar nämligen betydligt mindre mängd ad-blue på vinter halvåret än sommaren.
Är lite involverad i Hemvärnet och upplever att våra Ford Ranger drar klart mer än ad blue än Merca-skåpen.
Så kan ju vara att Ford antingen behöver mer ad blue än andra för att klara kraven, eller helt enkelt har ett ad blue system som funkar under fler körförhållanden än andra bilar.
Du har väl trimmat den där och även sänkt AdBlue tillsatsen 😉 men med så hög förbrukning så lär det inte behövas så mycket urea, är ju när dieseln förbränns med stort överskott av syre som det bildas NoX, som sedan skall renas bort i katalysatorn tillsammans med urean.MathiasS skrev:
Man måste kanske räkna lite mer noggrant för att det ska bli rätt - men 1500mil för mig är 1125 liter diesel. När jag fyller på Adblue så är det en tioliters dunk jag tippar i.
Enligt Isakares förbrukning så skulle jag förbruka 1125/34 liter adblue=33 liter per år. Jag tror alltså att jag ligger på en 1/3 av förbrukningen av adblue per liter diesel. Detta stämmer dock inte med några 4% av dieselförbrukningen....
Jag kan ju ha lite fel om hur ofta jag fyller på, men inte x3 fel....
Förövrigt var väl VAG duktiga på att ”manipulera” reningen bl.a. för att sänka förbrukningen av AdBlue då det skulle uppfattas som ”mindre premium” att behöva fylla på massa extra urea i en tank.
Hade en MB för några år sedan, den fick en uppdatering (naturligtvis oga den manipulerade programvaran) i pappret som var med så stod det att bla AdBlue förbrukningen kunde öka.
I grunden handlar det om att vätskan fryser vid -11°c samt att avgassystemet ska hålla viss temperatur för att adbluen ska göra de kemiska omvandlingar som krävs. Detta har regelverket tagit hänsyn till så avgasreningen inte behöver fungera under vissa förutsättningar. Bäst fungerar det för större fordon med jämn hög belastning under långa perioder. Sämst för små fordon med korta driftstider.svesse84 skrev:
AD-Blue systemet och andra delar av avgasningsrening avaktiveras/funkar väl dåligt när det är kallt?
Det här regelverket går också att mer eller mindre kreativt utnyttja för att inte få systemet att fungera. Man säljer en produkt som erbjuder kunden väldigt låga driftkostnader. Att systemet ofta är avstängt talas det inte om.