1 107 668 läst ·
15 448 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
I Volvon är det åtta år i februari och original, men hoppas att mina underhållsladningar är till nytta, det kollades senast i februari i år med godkänt resultat.S Slarvpellen skrev:
Ja, det tror jag du har rätt i. För tillverkarna är det billigare att skippa knapparna men om det hindrar en försäljning så är det ju inte värt det. Det kommer säker fler som testar knapplösa bilar i framtiden, kundernas åsikter är säkert inte konstanta.Alfredo skrev:
Hur hjälper dig "automatisk start/stop vid kökörning/trafikljus," att fokusera? Ja, jag har det och stänger av alltid det. Jag pratar alltså inte om adaptiv farthållare utan om att motorn slås av när man står stilla någon sekund. Det blev kanske ett missförstånd här?A AndersS skrev:
Så för att förtydliga min inställning:
Jag har och uppskattar adaptiv farthållare, bland annat vid kökörning, men egentligen oavsett hastighet.
Jag har, hatar och stänger av, funktionen som slår av motorn när man står still någon sekund, exempelvis vid ett rödljus.
Start/Stopp avser inte motor i mitt fall.Alfredo skrev:
Hur hjälper dig "automatisk start/stop vid kökörning/trafikljus," att fokusera? Ja, jag har det och stänger av alltid det. Jag pratar alltså inte om adaptiv farthållare utan om att motorn slås av när man står stilla någon sekund. Det blev kanske ett missförstånd här?
Så för att förtydliga min inställning:
Jag har och uppskattar adaptiv farthållare, bland annat vid kökörning, men egentligen oavsett hastighet.
Jag har, hatar och stänger av, funktionen som slår av motorn när man står still någon sekund, exempelvis vid ett rödljus.
T.ex. knappar för klimatinställning kommer inte tillbaka, blir för kostnadsdrivande då alla bilarna kommer att ha skärmar.MathiasS skrev:
De som idag enbart hanterat mobiler med touch ser inte knappar som något positivt, mera "vad är detta för nytt hittepå"😎
Det är vi äldre som kan "acceptera" dem fortfarande.😂
Det har väl också att göra med bromsvätskenivån. Nivån på minimum med nya skivor som sedan slits till under minimitjocklek ger kanske alldeles för låg nivå i reservoaren.K karlmb skrev:
/Höghus
En positiva sak är att man inte behöver trycka någonstans för att fysiska knappar ska visa sig. Det bör alla rationella människor uppskatta. En annan positiv sak är att en ratt man vrider på går snabbare att hantera än en touchkontroll. Det måste rimligen även vara en positiv egenskap.A AndersS skrev:
Sen finns det givetvis även nackdelar där priset säkert är en av de större.
Jag har en rattknapp som jag trycker på och sedan tar röststyrning vid, inga fler knapptryckningar.👍Alfredo skrev:
En positiva sak är att man inte behöver trycka någonstans för att fysiska knappar ska visa sig. Det bör alla rationella människor uppskatta. En annan positiv sak är att en ratt man vrider på går snabbare att hantera än en touchkontroll. Det måste rimligen även vara en positiv egenskap.
Sen finns det givetvis även nackdelar där priset säkert är en av de större.
Klimat, radio/media, mobil, osv. För mig rationellt vad andra anser har jag ingen aning om.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Men allt detta kunde gott vara tillgängligt i bilens inbygda skärm. Alltså att felkoder och felbeskrivningar presenterades direkt i infotainment systemet.A AndersS skrev:
Att denna info göms och enbart kan tas fram med externa verktyg försvårar ägandet och service, och förstärker behovet av en dyr verkstad även för väldigt enkla ingrepp.
Gjorde en insats på V60 igår, har smällt lite höger bak.
Dämparfästet var trasigt.
Enkel operation, hissa bak så hjulen fjädrade ner, 2st skruvar med 10mm skalle så var dämparen lös upptill, det var den iof innan med 😀
Putsade av lite rost, sen hålla i med en polygrip och skruva med 13mm, sen omvänd ordning så var det klart. Inte ens hjulet behövde plockas bort
Dämparfästet var trasigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel operation, hissa bak så hjulen fjädrade ner, 2st skruvar med 10mm skalle så var dämparen lös upptill, det var den iof innan med 😀
Putsade av lite rost, sen hålla i med en polygrip och skruva med 13mm, sen omvänd ordning så var det klart. Inte ens hjulet behövde plockas bort
Det kommer garanterat framöver, kan ju vara så att vissa fabrikat redan har det t.ex. de nyare elbilarna men kräver speciell inloggning i systemen. Vissa fabrikat/modeller kan uppdatera bilens programvara utan att behöva besöka verkstad och med mobil uppkoppling. Har själv gjort viss uppdatering men endast av sådant som inte har direkt med bilens körning, men t.ex. funktion för röststyrning har jag uppdaterat två gånger, men beroende av funktion så uppdaterar bilen över mobiluppkoppling alternativt att jag får ladda ned på dator och kopiera till USB som bilen uppdateras från.Unikt namn skrev:
Men allt detta kunde gott vara tillgängligt i bilens inbygda skärm. Alltså att felkoder och felbeskrivningar presenterades direkt i infotainment systemet.
Att denna info göms och enbart kan tas fram med externa verktyg försvårar ägandet och service, och förstärker behovet av en dyr verkstad även för väldigt enkla ingrepp.