S Slarvpellen skrev:
Skaffa nåt liknande denna:
[länk]

Och testa själv vart ditt batteri befinner sig så du har koll! Tyvärr så tenderar batterierna att förbrukas pga sulfatering och jag misstänker att start/stopp bara gör detta värre.
I Volvon är det åtta år i februari och original, men hoppas att mina underhållsladningar är till nytta, det kollades senast i februari i år med godkänt resultat.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför uppskattar du det?
Enkelt och jag kan fokusera mera på trafiken runt omkring, funktion jag uppskattar.
Har du funktionen och provat att använda?

Alfredo Alfredo skrev:
Och denna svängning har rimligen med kundernas åsikter att göra. Och det betyder i så fall att det inte är meningslöst att ha åsikter om bilars konstruktion.
Ja, det tror jag du har rätt i. För tillverkarna är det billigare att skippa knapparna men om det hindrar en försäljning så är det ju inte värt det. Det kommer säker fler som testar knapplösa bilar i framtiden, kundernas åsikter är säkert inte konstanta.

A AndersS skrev:
Enkelt och jag kan fokusera mera på trafiken runt omkring, funktion jag uppskattar.
Har du funktionen och provat att använda?
Hur hjälper dig "automatisk start/stop vid kökörning/trafikljus," att fokusera? Ja, jag har det och stänger av alltid det. Jag pratar alltså inte om adaptiv farthållare utan om att motorn slås av när man står stilla någon sekund. Det blev kanske ett missförstånd här?

Så för att förtydliga min inställning:
Jag har och uppskattar adaptiv farthållare, bland annat vid kökörning, men egentligen oavsett hastighet.
Jag har, hatar och stänger av, funktionen som slår av motorn när man står still någon sekund, exempelvis vid ett rödljus.

• Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur hjälper dig "automatisk start/stop vid kökörning/trafikljus," att fokusera? Ja, jag har det och stänger av alltid det. Jag pratar alltså inte om adaptiv farthållare utan om att motorn slås av när man står stilla någon sekund. Det blev kanske ett missförstånd här?

Så för att förtydliga min inställning:
Jag har och uppskattar adaptiv farthållare, bland annat vid kökörning, men egentligen oavsett hastighet.
Jag har, hatar och stänger av, funktionen som slår av motorn när man står still någon sekund, exempelvis vid ett rödljus.
Start/Stopp avser inte motor i mitt fall.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja, det tror jag du har rätt i. För tillverkarna är det billigare att skippa knapparna men om det hindrar en försäljning så är det ju inte värt det. Det kommer säker fler som testar knapplösa bilar i framtiden, kundernas åsikter är säkert inte konstanta.
T.ex. knappar för klimatinställning kommer inte tillbaka, blir för kostnadsdrivande då alla bilarna kommer att ha skärmar.
De som idag enbart hanterat mobiler med touch ser inte knappar som något positivt, mera "vad är detta för nytt hittepå"😎
Det är vi äldre som kan "acceptera" dem fortfarande.😂

K karlmb skrev:
Volvo o VAG har nämnts. Rent hållfmässigt ifrågasätter jag att en solid skiva inte skulle kunna slitas ner till 2/3 tjocklek iaf, innan man behövde oroa sig för några problem.
Det har väl också att göra med bromsvätskenivån. Nivån på minimum med nya skivor som sedan slits till under minimitjocklek ger kanske alldeles för låg nivå i reservoaren.

/Höghus

A AndersS skrev:
De som idag enbart hanterat mobiler med touch ser inte knappar som något positivt
En positiva sak är att man inte behöver trycka någonstans för att fysiska knappar ska visa sig. Det bör alla rationella människor uppskatta. En annan positiv sak är att en ratt man vrider på går snabbare att hantera än en touchkontroll. Det måste rimligen även vara en positiv egenskap.

Sen finns det givetvis även nackdelar där priset säkert är en av de större.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det har väl också att göra med bromsvätskenivån. Nivån på minimum med nya skivor som sedan slits till under minimitjocklek ger kanske alldeles för låg nivå i reservoaren.

/Höghus
Nej då. Men skulle man komma till den punkten tänds ju en varningslampa och man fyller på.

Alfredo Alfredo skrev:
En positiva sak är att man inte behöver trycka någonstans för att fysiska knappar ska visa sig. Det bör alla rationella människor uppskatta. En annan positiv sak är att en ratt man vrider på går snabbare att hantera än en touchkontroll. Det måste rimligen även vara en positiv egenskap.

Sen finns det givetvis även nackdelar där priset säkert är en av de större.
Jag har en rattknapp som jag trycker på och sedan tar röststyrning vid, inga fler knapptryckningar.👍
Klimat, radio/media, mobil, osv. För mig rationellt vad andra anser har jag ingen aning om.

A AndersS skrev:
Jag har en rattknapp som jag trycker på och sedan tar röststyrning vid
Kan säkert fungera utmärkt. Mina kommentarer avsåg fysiska knappar jämfört med touchknappar på en skärm.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan säkert fungera utmärkt. Mina kommentarer avsåg fysiska knappar jämfört med touchknappar på en skärm.
Körde en ny Skoda Karoq förra veckan. Knappar och spakar lite här och där, ganska rörigt och inte alls intuitivt.

Unikt namn
A AndersS skrev:
Och alla nya bilar behöver en utrustning sedan länge för att kunna läsa ut felkoder, testa funktioner, service, osv.
Men allt detta kunde gott vara tillgängligt i bilens inbygda skärm. Alltså att felkoder och felbeskrivningar presenterades direkt i infotainment systemet.

Att denna info göms och enbart kan tas fram med externa verktyg försvårar ägandet och service, och förstärker behovet av en dyr verkstad även för väldigt enkla ingrepp.

• Gilla
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en insats på V60 igår, har smällt lite höger bak.
Dämparfästet var trasigt.

Närbild av dämparfästet och delen av ett däck på en bil, med rostfläckar synliga på metallen runt infästningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasigt dämparfäste för Volvo V60 på marken, nära hjul och verktyg, efter utförd reparationsinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel operation, hissa bak så hjulen fjädrade ner, 2st skruvar med 10mm skalle så var dämparen lös upptill, det var den iof innan med 😀

Putsade av lite rost, sen hålla i med en polygrip och skruva med 13mm, sen omvänd ordning så var det klart. Inte ens hjulet behövde plockas bort

• Gilla
galento och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men allt detta kunde gott vara tillgängligt i bilens inbygda skärm. Alltså att felkoder och felbeskrivningar presenterades direkt i infotainment systemet.

Att denna info göms och enbart kan tas fram med externa verktyg försvårar ägandet och service, och förstärker behovet av en dyr verkstad även för väldigt enkla ingrepp.
Det kommer garanterat framöver, kan ju vara så att vissa fabrikat redan har det t.ex. de nyare elbilarna men kräver speciell inloggning i systemen. Vissa fabrikat/modeller kan uppdatera bilens programvara utan att behöva besöka verkstad och med mobil uppkoppling. Har själv gjort viss uppdatering men endast av sådant som inte har direkt med bilens körning, men t.ex. funktion för röststyrning har jag uppdaterat två gånger, men beroende av funktion så uppdaterar bilen över mobiluppkoppling alternativt att jag får ladda ned på dator och kopiera till USB som bilen uppdateras från.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.