1 205 147 läst ·
17 160 svar
1205k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Folk älskar ju att hata Tesla idag men dom om något är enkel att meka själv då det mesta kan utföras genom att försätta den i serviceläge. Så köp mer Tesla och inte dom låsta elbilarna från gammeltillverkarna.
Bilindustrin är global och jag utgår bara från den verkligheten, diskuterar enbart bilindustri i tråden. Sveriges bilindustri är borta även om Volvo som dotterbolag till Geelykoncernen, Kina har lite kvar i Sverige.Alfredo skrev:
Och den stora majoriteten vill ha bilar med de nya funktionerna, osv.
Jag är inte alls uppgiven utan accepterar den utveckling som gjorts och fortsätter.
Visserligen en diesel fortfarande med förarassistans/styrning, adaptiv farthållare, automatisk start/stop vid kökörning/trafikljus, osv, och är måstekrav vid byte.
Framförallt driver de verktygen en del pengar, som kanske är svårt att motivera om man inte tjänar pengar på sitt skruvande.. tänker jag13th Marine skrev:
Jag har idag:
- En gammal Peugeot Diagbox (kina) som funkar med mina hobby-peugeoter, kostade runt 1000kr på nätet
- Volvo VIDA (kina) för också runt 1000kr till min V60
- Gammal modell av VCDS som jag hade till frugans Fabia under drygt 10 år, ganska dyr 3-4k i inköp vill jag minnas dock äkta licensierad, men funkar inte med frugans nyare T-roc.
Jag har funderat på att skaffa nåt modernt multidiag-verktyg typ Launch, Autel eller liknande. MEN, de är lite pricey runt 6-7k landar man lätt på MEN man kan ryka på nån subscription-modell efter 1-2 gratisår (om man har behov av uppdateringar) som iaf jag känner att jag inte vill sitta och betala för lite random bruksbilsmek.
Så där är mitt problem i nuläget på den punkten, där produkterna finns lätt och ledigt med de tenderar att kosta en del. Samtidigt är en del av de bättre diag-verktygen oslagbara att ha till hjälp om man behöver felsöka något mer avancerat vilket det lätt kan bli om man ska köra nyare bilar i graven..
Även här har jag accepterat att använda röststyrning för olika funktioner, den är inte perfekt men tillräckligt bra. Använder oftast till värme, stolsvärme och rattvärme, men även för att ringa och skicka meddelande, även röstsyntes för att läsa upp meddelande.G Gooli skrev:
Men svenska biljournalisters tyckande lär inte uppmärksammas.😎
Skaffa nåt liknande denna:A AndersS skrev:Ja du det vet jag inte vilken funktion i våra bilar som gör bedömning att värmaren ska stängas av, det står ett meddelande att värmare inte kan startas altetnativt att den stängts av pga av för låg batterinivå.
Så då kan det vara dags att ladda vilket jag gör 2-3 gånger/vinter och inte byter batteri. Bilen går alltid att starta. Vid senaste service frågade jag om batteriet status och fick svaret att det var ok utifrån vad man läst ut.
https://www.amazon.se/Batteribelast...2257624&sprefix=ancel+batteri,aps,681&sr=8-11
Och testa själv vart ditt batteri befinner sig så du har koll! Tyvärr så tenderar batterierna att förbrukas pga sulfatering och jag misstänker att start/stopp bara gör detta värre.
Volvo VIDA har jag också fast enbart för att slippa åt anvisningar och reservdelslistor och sånt. Vägrade betala för det så jag tankade hem 2012 versionen från en viss sajt.S Slarvpellen skrev:Framförallt driver de verktygen en del pengar, som kanske är svårt att motivera om man inte tjänar pengar på sitt skruvande.. tänker jag
Jag har idag:
- En gammal Peugeot Diagbox (kina) som funkar med mina hobby-peugeoter, kostade runt 1000kr på nätet
- Volvo VIDA (kina) för också runt 1000kr till min V60
- Gammal modell av VCDS som jag hade till frugans Fabia under drygt 10 år, ganska dyr 3-4k i inköp vill jag minnas dock äkta licensierad, men funkar inte med frugans nyare T-roc.
Lade in det på en VM körandes Windows 7 som tror det är 2014 ännu för det ska funka. Scriptet som kom med nedladdningen så funkade inte riktigt heller så jag fick ta och editera det och logga in i SQL databasen sen och mata in värdena igen. Men nu funkar det, det är dock bara på min bordsdator.
Har en OBD2 läsare och en 850 specifik app utvecklad av en finländare (850 OBD-II), så jag slipper in och kolla felkoder och nolla dom med den. Funkar lika bra som VOL-FCR applikationen med kabel, som var det enda som funkade innan.
Även bilkonsumenterna är globala. Jag förstår inte varför du tror att deras åsikter inte påverkar biltillverkarna.A AndersS skrev:
Varför uppskattar du det?A AndersS skrev:
Är detta verkligen en korrekt historiebeskrivning? Nog för att det har efterfrågats skärmar, men jag har aldrig sett att motorpressen har velat bli av med blinkersspakar och andra knappar. Tvärtom tycker jag den återkopplingen har varit konstant för knappar snarare än emot. Det är snarare bilindustrin som nu svänger tillbaka till knappar, efter att några har testat extremvarianterna i några år.G Gooli skrev:
Problemet i bilindustrin är att bilarna blir allt mer komplicerade, och modellerna blir fler och fler med allt kortare intervaller innan de byts mot en ny modell. Detta har gått så långt att till och med verkstäderna börjar ha svårt att hänga med. Reparationer tar allt längre tid och som vanligt är det kunden som sitter med notan.
Det sa jag inte heller. Frågan till dig var om din spaning verkligen var korrekt - jag har inte sett någon journalist efterfråga färre knappar (och spakar). Tvärtom har tex tryckkänsliga skärmar alltid ifrågasats eftersom man måste titta på skärmen för att trycka på rätt ställe.G Gooli skrev: