1 107 671 läst ·
15 448 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
Låter som du tar det personligt när man klagar på industrin och företagens predatoriska beteenden. Och bättre att klaga än normalisera det som är felA AndersS skrev:
Jag har en generell uppfattning och om du vill lära dig så är det inte från mig du ska. Kändes som ett jävla onödigt inlägg att skriva och nedlusa tråden om men du fattade ju inte mitt förra så.Alfredo skrev:
Hur stort problem är det i praktiken? De få gånger jag har behövt byta batteri i en bil har man märkt av en gradvis försämring innan. Det har aldrig varit så att batteriet helt plötsligt blivit dåligt under färd och jag tack vare att bilens BMS har varnat har kunnat svänga in på en verkstad för att byta batteriet.RoTe skrev:
Grejen är att du ska bli förvarnad innan du gradvis märker av det för då kan det vara för sent. Rätt va det är så blev det minus 20 och du har inte hunnit få en verkstadstid för att byta batteriet än (för du byter så klart inte batteri själv när du har tjänstebil).useless skrev:
Hur stort problem är det i praktiken? De få gånger jag har behövt byta batteri i en bil har man märkt av en gradvis försämring innan. Det har aldrig varit så att batteriet helt plötsligt blivit dåligt under färd och jag tack vare att bilens BMS har varnat har kunnat svänga in på en verkstad för att byta batteriet.
Inte alls, konstaterar bara att bilindustrin gör utveckling och även mot eldrift. För mig är det meningslöst att klaga på det jag inte kan påverka, utan jag nyttjar de nya funktioner som finns till bilen och jag uppskattar.DennisCA skrev:
Går inte att välja bort den utvecklingen och meningslöst att lägga krut på det, klaga och gnälla". Men jag vet att vi nu är mera inne på beteendeområdet.😉
Jo, den tanken är väl god. Men som sagt var har i alla fall inte jag missat att batteriet börjar bli dåligt innan det är för sent.RoTe skrev:
Alltså, jag har inget emot tekniken som sådan och övervakning/optimering av batteriet. Problemet är att som det är implementerat i dag så innebär det i princip bara en extra kostnad för bilägaren. Det borde t ex inte vara särskilt svårt att bygga en krets som själv kalibrerar om sig vid behov. Men det är man inte intresserad av eftersom det skulle minska verkstadsbesöken...
Ja hela gnällskaran inom right to repair rörelsen borde bara lägga ner, finns inget att göra, det är lönlöst.A AndersS skrev:Inte alls, konstaterar bara att bilindustrin gör utveckling och även mot eldrift. För mig är det meningslöst att klaga på det jag inte kan påverka, utan jag nyttjar de nya funktioner som finns till bilen och jag uppskattar.
Går inte att välja bort den utvecklingen och meningslöst att lägga krut på det, klaga och gnälla". Men jag vet att vi nu är mera inne på beteendeområdet.😉
Eller så inte...
Du menar att en krets skulle kunna känna av att ett batteribyte skett och storleken/kapaciteten på detta samt laddningsgrad osv osv? Ja kanske.. Men det vi pratar om nu är 30 år gammal teknik implementerad i över 20 år gamla bilar, kom ihåg det. Vad som finns på dagens bilar vet jag ej.useless skrev:
Jo, den tanken är väl god. Men som sagt var har i alla fall inte jag missat att batteriet börjar bli dåligt innan det är för sent.
Alltså, jag har inget emot tekniken som sådan och övervakning/optimering av batteriet. Problemet är att som det är implementerat i dag så innebär det i princip bara en extra kostnad för bilägaren. Det borde t ex inte vara särskilt svårt att bygga en krets som själv kalibrerar om sig vid behov. Men det är man inte intresserad av eftersom det skulle minska verkstadsbesöken...
Ja du det vet jag inte vilken funktion i våra bilar som gör bedömning att värmaren ska stängas av, det står ett meddelande att värmare inte kan startas altetnativt att den stängts av pga av för låg batterinivå.useless skrev:
Så då kan det vara dags att ladda vilket jag gör 2-3 gånger/vinter och inte byter batteri. Bilen går alltid att starta. Vid senaste service frågade jag om batteriet status och fick svaret att det var ok utifrån vad man läst ut.
Detta är egentligen en diskussion om en värdegrundsskillnad.
På en sida finns de som värderar rätten att äga/reparera och att företags predatoriska beteenden borde begränsas. På andra sidan finns de som tycker de nya funktionerna/bekvämligheterna är viktigare och att företagen inte ska begränsas och att marknaden får sköta det, på gott och ont.
På en sida finns de som värderar rätten att äga/reparera och att företags predatoriska beteenden borde begränsas. På andra sidan finns de som tycker de nya funktionerna/bekvämligheterna är viktigare och att företagen inte ska begränsas och att marknaden får sköta det, på gott och ont.
Nej det är du som menar att man inte ska behöva koppla upp till bilen för att kunna laga den. Det skeppet seglade när vi övergav förgasarna. Börjar bli tröttsamt grinigt från vårt grannland i öster, du och @heimlaga ger verkligen inte sken av att ni är gladast i världen...DennisCA skrev:
Och vad händer i praktiken och vad händer inom bilbranschen och i takt med utveckling av elbilar. Utvecklingen rullar på😇DennisCA skrev:
Redigerat:
Har en åttaårig V90CC där lokal verkstad byter klossar runt om, har rullat fram 14000 mil och bak 7000. Kostar 4300 kr och lägger i vinterhjul i skuffen så sitter de också på när den rullas ut. Är väl ok pris.
På den andra bilen en Seat byttes skivor/klossar runt om förra året (Brembo) och ett glappt styrstag för 6500kr, var väl också ok pris.
På den andra bilen en Seat byttes skivor/klossar runt om förra året (Brembo) och ett glappt styrstag för 6500kr, var väl också ok pris.