S Slarvpellen skrev:
För min del som hobbyskruvare så tycker jag att det är en no-brainer att äga nån form av diag-verktyg som täcker de flesta funktioner för bilmodellen, inte bara ur ett rep-perspektiv utan även felsökning.
Jag håller helt med, mitt inlägg kunde varit tydligare men jag tänkte på när sådan funktionalitet ligger bakom diagnosverktyg som är väldigt svåra att få tag som privatperson.

D Dilato skrev:
Varför behöver den veta det, det där batteriet är ju ändå bara ett standard 6-cells två-volts batteri, precis samma som jag kan ha i min 2011 Mitsubishi ASX (som inte vet ett skit om batteriet).

En äkta BMS har ju koll på varje enskild cell och balanserar cellernas laddning individuellt, den där är ju helt meningslös.
Som jag har förstått det, och andra skrivit i tråden handlar det om att laddningen anpassas efter hur gammalt batteri man har, och att detta behöver nollas när man sätter i ett nytt batteri.

RoTe
Reset av BMS är väl dock den vanligaste "specialfunktionen" alla OBD verktyg har näst efter serviceåterställning typ.

DennisCA DennisCA skrev:
Det låter som att tråden är till för de som gladeligen accepterar allt ska bli dyrare och mera komplicerat hela tiden, samt anser det bara är å öppna plånboken och va glad nu för tiden. Och såklart de stora biltillverkarna din kompiz och bara vill ditt bästa.

Och såklart så fort man säger nåt är man en bakåtsträvare som ska tillbaka 100 år, såklart.
Inte alls, men det finns återkommande de som "gnäller" på oss som väljer nyare bilar, skulle aldrig få för mig att kommentera negativt/gnälla på de som har intresse och vill arbeta med äldre bilar.👍
Fundera på det!

Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Och det är väl bättre att ge råd hur man kan fixa även nyare bilar och hur man gör, än att bara göra inlägg om hur dåligt det är!
Då blir inläggen lärande för andra!👍

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Inte alls, men det finns återkommande de som "gnäller" på oss som väljer nyare bilar, skulle aldrig få för mig att kommentera negativt/gnälla på de som har intresse och vill arbeta med äldre bilar.👍
Fundera på det!
Det blir även fruktansvärt löjligt att kalla en 20+ år gammal bil för nyare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
men det finns återkommande de som "gnäller" på oss som väljer nyare bilar
Vem har gnällt på de personer som väljer nya bilar? Det är väl nymodigheter som uppfattas som negativa som det gnälls på?

Alla uppskattar inte teknikutveckling som inte medför ökad nytta utan i vissa fall den direkta motsatsen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Alla uppskattar inte teknikutveckling som inte medför ökad nytta utan i vissa fall den direkta motsatsen.
Fast här förstår ju inte gringubbarna det som är bra med BMS eftersom dom vägrar lära sig den nya tekniken.

RoTe RoTe skrev:
Det blir även fruktansvärt löjligt att kalla en 20+ år gammal bil för nyare.
Vem har gjort det?
Däremot kan en 20-årig bil ha funktioner som kräver analysverktyg som kan vara mera eller mindre avancerat.

RoTe
A AndersS skrev:
Vem har gjort det?
Däremot kan en 20-årig bil ha funktioner som kräver analysverktyg som kan vara mera eller mindre avancerat.
Detta började väl med gnället på att en gammal merca hade BMS?

RoTe RoTe skrev:
Fast här förstår ju inte gringubbarna det som är bra med BMS eftersom dom vägrar lära sig den nya tekniken.
Kan du förklara vad som är bra då? Hur mycket längre livslängd får batteriet? Hur mycket sparar jag som kund på att tekniken finns i min bil?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Kan du förklara vad som är bra då? Hur mycket längre livslängd får batteriet? Hur mycket sparar jag som kund på att tekniken finns i min bil?
Jag är ingen expert men jag kan säga att min bil varnar mig om låg batterinivå långt innan jag själv kan upptäcka det och den gör detta så att jag inte ska stå där med en bil som inte orkar starta.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har gnällt på de personer som väljer nya bilar? Det är väl nymodigheter som uppfattas som negativa som det gnälls på?

Och om vi ska märka ord, jag ändrar till "nyare funktioner".

RoTe RoTe skrev:
Nej så är det kanske. För mig var första gången jag hörde ordet igår så jag har ingen aning om vad det innebär. Och jag verkar inte vara helt ensam. 😉😂
RoTe RoTe skrev:
Tror det finns bra info att få tag på men inte från mig.

RoTe RoTe skrev:
Jag är ingen expert men jag kan säga att min bil varnar mig om låg batterinivå långt innan jag själv kan upptäcka det och den gör detta så att jag inte ska stå där med en bil som inte orkar starta.
Eller kopplar från bränslevärmaren när batterispänning blir för låg.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.