1 107 666 läst ·
15 448 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
Är väl bilens system som ska kalibreras/nollställs med ett nytt batteri utifrån att det med tiden anpassats efter det gamla som förändrats.Alfredo skrev:
Redigerat:
Men nu är det så det fungerar i många nya bilar och för mig inget konstigt att tekniken utvecklas. Vår närmaste oberoende lilla tvåmansverkstad har sådan utrusning för flera bilmärken, på torsdag ska en av våra bilar på ett besök där och då kör de den elektriska handbromsen med sådan utrustning för klossbyte.Alfredo skrev:
Och för de som vill skruva själva är det bara att beställa, finns mängder av dessa så det behöver inte vara från biltillverkaren.
Jag har ägt bilar sedan tidigt 70-tal och då var de dessutom ännu äldre, inget jag längtar tillbaka till eller känner behov av. Vill man själv skruva så kanske det blir lite mera komplicerat beroende av vad det är som behöver åtgärdas. Tur att bilarna inte är kvar i samma status som för 100 år.😎DennisCA skrev:
Hoppas inte tråden enbart är för "Allt om veteranbilar"...
På 70-talet klagades det på insprutningssystem, elektronisk tändning, osv, som bara krånglade... och 80-talet var det turbomatning.
Redigerat:
Det låter som att tråden är till för de som gladeligen accepterar allt ska bli dyrare och mera komplicerat hela tiden, samt anser det bara är å öppna plånboken och va glad nu för tiden. Och såklart de stora biltillverkarna din kompiz och bara vill ditt bästa.
Och såklart så fort man säger nåt är man en bakåtsträvare som ska tillbaka 100 år, såklart.
Och såklart så fort man säger nåt är man en bakåtsträvare som ska tillbaka 100 år, såklart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det är inte funktionen det är fel på, det är att det krävs specialutrustning för att meddela bilen att den har ett nytt batteri.
Ang BMS:en tror jag inte man behöver lägga så mycket krut på den i praktiken utan enbart om man byter batteri alternativt i vissa fall laddar batteriet (i synnerhet om man kopplar ifrån det från bilen) så påstås det att man bör gå in med datorn och köra nån process för att kalibrera om BMSen eller liknande.
För min del som hobbyskruvare så tycker jag att det är en no-brainer att äga nån form av diag-verktyg som täcker de flesta funktioner för bilmodellen, inte bara ur ett rep-perspektiv utan även felsökning.13th Marine skrev:
Varför behöver den veta det, det där batteriet är ju ändå bara ett standard 6-cells två-volts batteri, precis samma som jag kan ha i min 2011 Mitsubishi ASX (som inte vet ett skit om batteriet).13th Marine skrev:
En äkta BMS har ju koll på varje enskild cell och balanserar cellernas laddning individuellt, den där är ju helt meningslös.
Nej du måste ha ett OBD verktyg vilket alla hemmamekare ändå måste ha om dom vill ha en chans på att laga en "modernare" (20 år eller nyare) bil. Dessa verktyg finns till låga priser överallt och är inte konstigare än att du måste ha en hylsnyckelsats t.ex. Sluta va så jäkla gubbgrinig.DennisCA skrev: