G goerana skrev:
Det är ju bara bra att batteriet håller längre
Vad är bra med att ett "korkat" batteri ska behöva giftas in med, antar jag, dyr specialutrustning för att man ska kunna byta ett bilbatteri?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är bra med att ett "korkat" batteri ska behöva giftas in med, antar jag, dyr specialutrustning för att man ska kunna byta ett bilbatteri?
Är väl bilens system som ska kalibreras/nollställs med ett nytt batteri utifrån att det med tiden anpassats efter det gamla som förändrats.
 
Redigerat:
  • Arg
DennisCA
  • Laddar…
Och alla nya bilar behöver en utrustning sedan länge för att kunna läsa ut felkoder, testa funktioner, service, osv.
 
  • Arg
DennisCA
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är väl bilens system som ska kalibreras/nollställs med ett nytt batteri utifrån att det med tiden anpassats efter det gamla som förändrats.
Fast det skulle garanterat gå att göra på enklare sätt om viljan fanns. Det är för mig rätt uppenbart varför denna vilja inte finns...
 
  • Gilla
Pajje113 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det skulle garanterat gå att göra på enklare sätt om viljan fanns. Det är för mig rätt uppenbart varför denna vilja inte finns...
Men nu är det så det fungerar i många nya bilar och för mig inget konstigt att tekniken utvecklas. Vår närmaste oberoende lilla tvåmansverkstad har sådan utrusning för flera bilmärken, på torsdag ska en av våra bilar på ett besök där och då kör de den elektriska handbromsen med sådan utrustning för klossbyte.

Och för de som vill skruva själva är det bara att beställa, finns mängder av dessa så det behöver inte vara från biltillverkaren.
 
Invecklas kanske, utvecklas är juryn inte enig om.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Invecklas kanske, utvecklas är juryn inte enig om.
Jag har ägt bilar sedan tidigt 70-tal och då var de dessutom ännu äldre, inget jag längtar tillbaka till eller känner behov av. Vill man själv skruva så kanske det blir lite mera komplicerat beroende av vad det är som behöver åtgärdas. Tur att bilarna inte är kvar i samma status som för 100 år.😎
Hoppas inte tråden enbart är för "Allt om veteranbilar"...
På 70-talet klagades det på insprutningssystem, elektronisk tändning, osv, som bara krånglade... och 80-talet var det turbomatning.
 
Redigerat:
Det låter som att tråden är till för de som gladeligen accepterar allt ska bli dyrare och mera komplicerat hela tiden, samt anser det bara är å öppna plånboken och va glad nu för tiden. Och såklart de stora biltillverkarna din kompiz och bara vill ditt bästa.

Och såklart så fort man säger nåt är man en bakåtsträvare som ska tillbaka 100 år, såklart.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
G goerana skrev:
Hej! förstår inte vad du menar...
vad har detta med att förlänga livslängden på batteriet? Det är ju bara bra att batteriet håller längre

//Goerana
Hur mycket tjänar kunden på den extra livslängden om det kostar en eller två tusenlappar extra varje gång man ska byta batteriet?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur mycket tjänar kunden
Inget. Bilindustrin existerar inte för att kunden ska tjäna…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inte funktionen det är fel på, det är att det krävs specialutrustning för att meddela bilen att den har ett nytt batteri.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ang BMS:en tror jag inte man behöver lägga så mycket krut på den i praktiken utan enbart om man byter batteri alternativt i vissa fall laddar batteriet (i synnerhet om man kopplar ifrån det från bilen) så påstås det att man bör gå in med datorn och köra nån process för att kalibrera om BMSen eller liknande.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte funktionen det är fel på, det är att det krävs specialutrustning för att meddela bilen att den har ett nytt batteri.
För min del som hobbyskruvare så tycker jag att det är en no-brainer att äga nån form av diag-verktyg som täcker de flesta funktioner för bilmodellen, inte bara ur ett rep-perspektiv utan även felsökning.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte funktionen det är fel på, det är att det krävs specialutrustning för att meddela bilen att den har ett nytt batteri.
Varför behöver den veta det, det där batteriet är ju ändå bara ett standard 6-cells två-volts batteri, precis samma som jag kan ha i min 2011 Mitsubishi ASX (som inte vet ett skit om batteriet).

En äkta BMS har ju koll på varje enskild cell och balanserar cellernas laddning individuellt, den där är ju helt meningslös.
 
RoTe
DennisCA DennisCA skrev:
Och såklart måste man då betala €€€ så fort man ska byta batteriet, tyvärr tyvärr price of progress......
Nej du måste ha ett OBD verktyg vilket alla hemmamekare ändå måste ha om dom vill ha en chans på att laga en "modernare" (20 år eller nyare) bil. Dessa verktyg finns till låga priser överallt och är inte konstigare än att du måste ha en hylsnyckelsats t.ex. Sluta va så jäkla gubbgrinig.
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.